DP wrote:Herrejösses vilka hårda ord!!!!!! Måste nog påpeka att du inte är helt korrekt i ditt påstående har klåparen t o m köpt fina originalbilar från 50- och 60-talet och slaktat efter bästa förmåga visst om man bara tittar på TV och tror att världen ser ut så så kan det nog verka som om dom bara kapar i fina bilar men har man sett lite mer vad som händer hos Boyd's så vet man att det knådas både aluminium & stålplåt....
Jesus says: Let the one without sin cast the first stone.....
Lugn och fin - jag framför bara min åsikt!
Jag har inget emot fordon som modifieras så att de går att återställa till original, men tycker det är trist när ett originalfordon för evigt förpassas till klåparfordon.
Jag tror inte på Jesus...
vespaco wrote:Kära forumvänner! Peace and love! Tänk på något annat och helst inte på så eldfängt samtalsämne...

Gå fast på bio och kolla in Tali-Ihantala-filmen!

Jag är lugn... Gå
fast på bio? Hur gör man då? Och vad är Tali-Ihantala för film? Låter som ännu en djup film om det finska svårmodet...
Federico wrote:Du vet att jag bara retas med dig. Kunde inte hålla mig när jag visste att Gibbons spelat förband till din gud. Vad gäller zz-top bilen (den svarta) så har jag bara för mig att Wheels gjorde ett reportage om den och att det mesta faktiskt var nytillverkat, men den kanske inte är samma bil, tror det här var i slutet på 80-talet.
Diskussionen om att bygga om gamla fordon kan man vända och vrida på hur länge som helst, personligen tycker jag att det är kul med custom; -men också originalfordon ; -om de är original. Originalrenovering kan vara imponerande också men tänk om alla fordon renoverades till original, hur spännande skulle motorkulturen vara då? Köpa biltidning med bilder på exakt likadana bilar som i säljbroshyren, åka på scooterträff med tre exakt likadana Vespa Sprint i rätt silvernyans o.s.v. Det blir ju som att gå på Piaggiomuseet tio gånger, visst, man hittar säkert någon ny delatalj eller nåt varje gång men spännande blir det inte. I mina ögon är Boyds en konstnär som använder bruksföremål i sitt skapande, han bygger bilen som usprungsdesignern kanske egentligen ville ha den? kollar man prototyper och skisser på modeller som sedan serietillverkats är det ofta renare och man tar ut svängarna mer i fordonets former, säkerhetsdetaljer som synliga lysen, reflexer och stötfångare prioriteras lägre.
peace
Så du har också läst Wheels? Jag prenumererade t o m på den tidningen under några år på 80-talet. Ville Wheelie, Harry Haffa och Eugen Fotogen är kult!
Som sagt har jag ingenting emot modifierade fordon som går att återställa till original om så önskas. Inte ens du som gammal örebroare (har fått för mig att de gärna klåpar med fordon i de trakterna) kan väl tycka att Epa-traktorer är en del av motorkulturen vårt land ska vara glada och stolta över?
Det verkar som att många höjer Boyd och hans insatser till skyarna, men jag kan tycka att han är överreklamerad i bilbyggarkretsar. Det finns andra som har betydligt godare smak och färdigheter än vad Boyd hade. Max en handfull av hans bilbyggen var estetiskt lyckade, anser jag.
Nåja, nog om detta! Framtiden får väl utvisa om Boyds kreativa klåperi går till historien som smakfullt eller inte. Jag hade hellre ägt spillrorna av den strata Hendrix dängde i golvet i London 1967, än någon av Boyds klåparbilar: