Grand Sport – frågor!
Grand Sport – frågor!
1)
Har ”ramlat över” en VS5 1960 som tycks vara helt orörd. Nu råkar det vara så att även kolven är orörd = orörlig/fastrostad(?)i cylindern.
Tips på hur detta kan åtgärdas? Gissar att jag måste riva motorn?
Cylindrar till modellen är svåra att få tag på har jag hört!
2)
Fotplattan - skall den vara något välvd från ytterkanterna fram och inåt mot centrum?
Har egentligen bara erfarenhet av Touring och Elit där denna är platt!
Bilder vore bra - svårt att se i Vespa Tecnica.
3)
Är det lämpligt att konvertera bort batteriet som egentligen hör till modellen? Hur göra?
4)
Om svaret är ja – vad händer med nyckeln uppe på styrstången vilken funktion skall den då ha?
5)
Har försökt hitta reparationstips på nätet för denna modell men inte hittat särskilt mycket – vet Du något?
Har ”ramlat över” en VS5 1960 som tycks vara helt orörd. Nu råkar det vara så att även kolven är orörd = orörlig/fastrostad(?)i cylindern.
Tips på hur detta kan åtgärdas? Gissar att jag måste riva motorn?
Cylindrar till modellen är svåra att få tag på har jag hört!
2)
Fotplattan - skall den vara något välvd från ytterkanterna fram och inåt mot centrum?
Har egentligen bara erfarenhet av Touring och Elit där denna är platt!
Bilder vore bra - svårt att se i Vespa Tecnica.
3)
Är det lämpligt att konvertera bort batteriet som egentligen hör till modellen? Hur göra?
4)
Om svaret är ja – vad händer med nyckeln uppe på styrstången vilken funktion skall den då ha?
5)
Har försökt hitta reparationstips på nätet för denna modell men inte hittat särskilt mycket – vet Du något?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Hej Erling, kul att du fått tag i en GS150
Om kolven sitter fast brukar man få offra den genom att slå den ur cylindern, vilket ibland innebär att kolven går sönder. man kan borra om cylindern (800:-) och köpa en ny kolv för 500:- sen är du rullandes igen om inte veven ochså rostat fast.
Fotplattan är lite välvd och det är denna skålningen som ger GS dess snygga linjer
man kan konvertera bort batteriet men det blir lite klent med ström eftersom tändningen drar ganska mycket, upp emot 1.5A. Om du kolla på vespa.dk så skriver Jan Haugstedt om hur han AC konverterade sin men jag har för mig att han bytte tillbaka igen.
Nyckeln vid styrstången är bara ett lås men uppe på lamphuset sitter en omkopplare som man då får kolla hur den ska fungeraom man AC konverterar. Om du inte har batteri så försvinner ju behovet av parkeringsljus etc
Jag gissar att det bästa är nog att behålla batteriet.
Det finns tyvärr inte så många rephandböcker till GS150, R.V. Bryant har skrivit en men tyvärr har jag bara usla kopior på den.
mvh/HB
Om kolven sitter fast brukar man få offra den genom att slå den ur cylindern, vilket ibland innebär att kolven går sönder. man kan borra om cylindern (800:-) och köpa en ny kolv för 500:- sen är du rullandes igen om inte veven ochså rostat fast.
Fotplattan är lite välvd och det är denna skålningen som ger GS dess snygga linjer
man kan konvertera bort batteriet men det blir lite klent med ström eftersom tändningen drar ganska mycket, upp emot 1.5A. Om du kolla på vespa.dk så skriver Jan Haugstedt om hur han AC konverterade sin men jag har för mig att han bytte tillbaka igen.
Nyckeln vid styrstången är bara ett lås men uppe på lamphuset sitter en omkopplare som man då får kolla hur den ska fungeraom man AC konverterar. Om du inte har batteri så försvinner ju behovet av parkeringsljus etc
Jag gissar att det bästa är nog att behålla batteriet.
Det finns tyvärr inte så många rephandböcker till GS150, R.V. Bryant har skrivit en men tyvärr har jag bara usla kopior på den.
mvh/HB
På scooterhelp finns en GS150 servicehandbok under "Douglas" (t.o.m. VS3).
John Thorpe har också skrivit en bok som täcker GS-SS. Det finns en inscannad på http://216.32.198.134/index.htm
Jag vet inte om han har redigerat bort GS150, eller om det är en senare upplaga, men det finns i alla fall några elscheman.
Du ska inte ta bort batteriet. Det är straffslag på det.
/P
John Thorpe har också skrivit en bok som täcker GS-SS. Det finns en inscannad på http://216.32.198.134/index.htm
Jag vet inte om han har redigerat bort GS150, eller om det är en senare upplaga, men det finns i alla fall några elscheman.
Du ska inte ta bort batteriet. Det är straffslag på det.
/P
Stort tack för svaren....
Började ett tag undra om jag ställt för många frågor på en gång, och att det kanske blir lite jobbigt att svara i dessa stressade tider!
Men icke - jag fick precis sådana svar som jag önskade. TACK för det....
Ang kolven så har jag redan försökt med ett trädon som jag tagit ur i mitten för att få bättre passform mot kolven. Trots bankande så har jag inte lyckats - hittils!
Nu tar jag loss motorn och lägger den i läge för att kunna dränka med rostlösande medel, sen får vi se!
Nästa steg - om inte detta lyckas - är väl helt enkelt att krossa kolven med kraftig skruvmejsel eller så - och dra upp cylindern?
Fotplattan funderade jag på efter provsittning. Tyckte det verkade trångt för fötterna, men jag har hittills varit helt insnöad på Touring (VGLB) och inte reflekterat över denna välvda fotplatta, som är toppensnygg!
Men man vänjer sig säkert!? Vespan har fått en liten smäll på höger frontplåt, så det var därför jag började undra om även fotplattan fått en skada.
Men så icke enl. svaren.
Batteriet behåller jag nog - om jag får tag på ett sådant? Kanske hos Mauro Pascoli?
Det kanske är VGL 57-58 som brukar konverteras?
Ska försöka skaffa lite referenslitteratur - tack för tipsen.
Prio ett just nu är att slutföra jobbet med min VN2 som jag siktar på att helt återställa till original - och jag lyckas och kan.
Hälsningar Erling
Men icke - jag fick precis sådana svar som jag önskade. TACK för det....
Ang kolven så har jag redan försökt med ett trädon som jag tagit ur i mitten för att få bättre passform mot kolven. Trots bankande så har jag inte lyckats - hittils!
Nu tar jag loss motorn och lägger den i läge för att kunna dränka med rostlösande medel, sen får vi se!
Nästa steg - om inte detta lyckas - är väl helt enkelt att krossa kolven med kraftig skruvmejsel eller så - och dra upp cylindern?
Fotplattan funderade jag på efter provsittning. Tyckte det verkade trångt för fötterna, men jag har hittills varit helt insnöad på Touring (VGLB) och inte reflekterat över denna välvda fotplatta, som är toppensnygg!
Men man vänjer sig säkert!? Vespan har fått en liten smäll på höger frontplåt, så det var därför jag började undra om även fotplattan fått en skada.
Men så icke enl. svaren.
Batteriet behåller jag nog - om jag får tag på ett sådant? Kanske hos Mauro Pascoli?
Det kanske är VGL 57-58 som brukar konverteras?
Ska försöka skaffa lite referenslitteratur - tack för tipsen.
Prio ett just nu är att slutföra jobbet med min VN2 som jag siktar på att helt återställa till original - och jag lyckas och kan.
Hälsningar Erling
Ang kolv
Ta bort topplocket
Tillverka en fyrkantig plå i samma storlek som topplocket och borra hål efter pinnbultarna sätt i en smörjnippel i centrum skruva dit det "nya" topplocket fram med fettsprutan och pumpa.
Jag har aldrig misslyckats att få den en kolv
Mvh Gugge
Tillverka en fyrkantig plå i samma storlek som topplocket och borra hål efter pinnbultarna sätt i en smörjnippel i centrum skruva dit det "nya" topplocket fram med fettsprutan och pumpa.
Jag har aldrig misslyckats att få den en kolv
Mvh Gugge
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Så länge du inte börjar att banka på kylflänsarna är risken att slå sönder cylindern minimal. Men rostolja, gasolvärme och lite våld brukar få loss den mest trilskande kolv. Nyfiken på om fettsprutemetoden fungerar (om portarna är stängda dvs för annars har du vevhuset fullt med fett 
Vad gäller batteriet kan man köpa ett förseglat blybatteri på t. ex Kjell & Company som visseerligen är för kort men som gör jobbet. Mauros batteri är fina men tror att de kostar upp emot 1500:- och glömmer man ljuset/tändningen på (lätt hänt) och djupurladdar batteriet kan det sluta med en bränd tändspole och ett batteri färdigt för tippen. Så stäng alltid av motorn med nyckeln så du säkert har tändningen av.

Vad gäller batteriet kan man köpa ett förseglat blybatteri på t. ex Kjell & Company som visseerligen är för kort men som gör jobbet. Mauros batteri är fina men tror att de kostar upp emot 1500:- och glömmer man ljuset/tändningen på (lätt hänt) och djupurladdar batteriet kan det sluta med en bränd tändspole och ett batteri färdigt för tippen. Så stäng alltid av motorn med nyckeln så du säkert har tändningen av.
Erling wrote:Det måste jag pröva.....tack!
Tänker dock lite på Eriks ord (EM-Scooters) att cylindrar är hopplöst svåra att få tag på, och jag kanske är lite feg?
Testar nog allra först Ditt tips med värme och rostlösande medel samt värme, innan jag tar till fettsprutemetoden.
Batteriet - toppen bra tips om Kjell & Company, som verkar har försäljnings ställen lite här och var i landet.
Är det något särskilt artikel numer som jag bör referera till?
STORT TACK
Erling
Batteriet - toppen bra tips om Kjell & Company, som verkar har försäljnings ställen lite här och var i landet.
Är det något särskilt artikel numer som jag bör referera till?
STORT TACK
Erling
Hittade en Tysk firma,"Vespa Teile Shop" på Ebay som säljer batterier för GS med följande specifikation:
"6V - 10 Ah ist daher stark , bringt permanent 6,75 Volt jeder weiß das die GS/3 ohne Batterie oder mit schwacher Batterie schlecht oder gar nicht anläuft bzw funkt. (L x B x H) 150 x 51 x 93 mm · Gewicht: 1950 g"
För detta tar man 50 Euro inklusive frakt. Motsvarande hos Kjell o Co kostar 258 inklusive frakt.
"6V - 10 Ah ist daher stark , bringt permanent 6,75 Volt jeder weiß das die GS/3 ohne Batterie oder mit schwacher Batterie schlecht oder gar nicht anläuft bzw funkt. (L x B x H) 150 x 51 x 93 mm · Gewicht: 1950 g"
För detta tar man 50 Euro inklusive frakt. Motsvarande hos Kjell o Co kostar 258 inklusive frakt.
En metod jag brukade använda för att få ut fastrostad kov är användning av en vanlig spisplatta som man ställer cylindern på (utan topp då) sätter på plattan och vänta ngn halvtimme.
med denna metod blir hela cylindern jämt uppvärmd och expanderar fint och kolven brukar sedan gå att knacka ut.
Den sipsplatta jag använder är en reservdelssplatta jag tror kommer från Clas Ohlsson och fot tillverkad för ändamålet, helt livsfarligt men ändå.
Man kan ju också göra det på spisen men frugan/sambon/katten/spisen blir nog inte så glad av det.
med denna metod blir hela cylindern jämt uppvärmd och expanderar fint och kolven brukar sedan gå att knacka ut.
Den sipsplatta jag använder är en reservdelssplatta jag tror kommer från Clas Ohlsson och fot tillverkad för ändamålet, helt livsfarligt men ändå.
Man kan ju också göra det på spisen men frugan/sambon/katten/spisen blir nog inte så glad av det.
-
- Nybörjare
- Posts: 23
- Joined: Fri 13 Aug 2004, 13:13
- Location: Sweden
apropå att lossa kolven...spruta in rostlösningsolja tex något med molybden i cylinderloppet, värm med varmluftspistol då och då under några veckor så att oljan kryper in, gå på med hammare o träbit.
om du ska pressa med fettspruta fyll först cylindern med olja, då slipper du en fjädrande luftkudde plus att oljan trycks in mellan kolv och cylinder och smörjer. det är då enklare att sedan fortsätta med hammare och träbit om oljan redan tränkt in mellan kolv o cylinderlopp.
nästa steg är att offra kolven och borra/slå ett hål i kolvtoppen för att minska trycket mot cylinderväggarna. ta sedan fran smideshammaren på x antal kilo... funkade för mig på en gammal båtmotor!
om du ska pressa med fettspruta fyll först cylindern med olja, då slipper du en fjädrande luftkudde plus att oljan trycks in mellan kolv och cylinder och smörjer. det är då enklare att sedan fortsätta med hammare och träbit om oljan redan tränkt in mellan kolv o cylinderlopp.
nästa steg är att offra kolven och borra/slå ett hål i kolvtoppen för att minska trycket mot cylinderväggarna. ta sedan fran smideshammaren på x antal kilo... funkade för mig på en gammal båtmotor!
Testade Calles knep med gott resultat på min GS.Rejält med rostlösning under några dagar och lilla hammaren gav inget resultat.Det visade sig att veven hade skurit och satt som berg i vevstakslagret.Lyckades lyfta cylindern ett par millimeter, kapade av styrsiftet och fick ur hela paketet.calle wrote:En metod jag brukade använda för att få ut fastrostad kov är användning av en vanlig spisplatta som man ställer cylindern på (utan topp då) sätter på plattan och vänta ngn halvtimme.
med denna metod blir hela cylindern jämt uppvärmd och expanderar fint och kolven brukar sedan gå att knacka ut.
Den sipsplatta jag använder är en reservdelssplatta jag tror kommer från Clas Ohlsson och fot tillverkad för ändamålet, helt livsfarligt men ändå.
Man kan ju också göra det på spisen men frugan/sambon/katten/spisen blir nog inte så glad av det.
Mer rostolja,upp och nervänd på en spisplatta till rökutvecklingen blev outhärdlig och stora hammaren fixade kalaset!


Ola.G
Ja jag har inte lyckats - ännu!
Har använt diesel med topplocket borttaget och fyllt på kolven upp till kanten. där den stått i kanske tre veckor.
Även rostolja i mängd.....och även värme med gasol brännare i cirklar runt cylindern!!!
Kolven sitter som berget!
Nu har jag dock ägnat mycket tid åt min VN2:a och VM2:a samt gjort i ordning två karosser som jag blästrat hos en sprutlackerare. Jag har haft tillgång till deras proffsanläggning, och resultatet blev jättebar. Sen grundade jag båda karosserna med 2-komponent xpoxy. Senare i vinter så skall dessa karosser spacklas och fixas. Topp lackeringen låter jag ett proffs utföra.
Karosserna ifråga är VNS samt VS5.
MOTORERNA - SÄRSKILT - GS:n ska får sig en duvning så småningom, där Calles tips också är något jag skall pröva.
Erling
Har använt diesel med topplocket borttaget och fyllt på kolven upp till kanten. där den stått i kanske tre veckor.
Även rostolja i mängd.....och även värme med gasol brännare i cirklar runt cylindern!!!
Kolven sitter som berget!
Nu har jag dock ägnat mycket tid åt min VN2:a och VM2:a samt gjort i ordning två karosser som jag blästrat hos en sprutlackerare. Jag har haft tillgång till deras proffsanläggning, och resultatet blev jättebar. Sen grundade jag båda karosserna med 2-komponent xpoxy. Senare i vinter så skall dessa karosser spacklas och fixas. Topp lackeringen låter jag ett proffs utföra.
Karosserna ifråga är VNS samt VS5.
MOTORERNA - SÄRSKILT - GS:n ska får sig en duvning så småningom, där Calles tips också är något jag skall pröva.
Erling
På min GS VS5 satt kolven riktigt hårt. Motorn har legat i skogen utan förgasare så hur jag än bankade och slog så hände ingenting. Jag borrade då sönder kolvtoppen och med hjälp av en dremmel, litet sågblad och en liten vass skruvmejsel lyckades jag klyva kolven. Cylindern klarade sig bra men måste ändå borras. Vevhuset var fullt av ihoprostat vevparti.
Allt går bara man tar det lungt och metodiskt och inte stressar iväg.
/Janne
Allt går bara man tar det lungt och metodiskt och inte stressar iväg.
/Janne
Aluminium krymper mer i kyla än gjutjärnet. Om inte gjutjärnet utsätts för yttre påfrestningar är det ingen risk.Liberto wrote:Underlättar mycket med kylspray. Men kvävgas? Kyler inte det ner cylindern för mycket? Tackfritte wrote:Kyla ner kolven ordentligt med kylspray innar du bankar, kanske kan funka?![]()
Ännu bättre, häll i flytande kvävgas (-196 gr C).
I en gasfabrik såg jag en backventil av gjutjärn monterad i ett rörsystem för flytande nitrogen, det funkade men var ett ytterst olämpligt materialval.