Munstyckuppsett på Dellorto PHBH 30???

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Munstyckuppsett på Dellorto PHBH 30???

Post by Andojoh »

Hei

Kan noen fortelle mig ca. hvilke munstyckestørrelser jeg burde använda i en Dellorto PHBH 30 som skal sitte på en PX-200 motor med Polini 208cc sett og eksos Beerace.

... og sen, hvad er skillnaden mellan PHBH och PHBG, PHBL, PHBE etc. Kan man tilex. använda munstycken fra en PHBL i en PHBH?

Bare undrer!

Anders :?

(beklager forresten mitt svorske språk, så har det blitt. Skulle aldri oppløst den unionen... :grin: )
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Munstyckuppsett på Dellorto PHBH 30???

Post by Federico »

Andojoh wrote:Hei

Kan noen fortelle mig ca. hvilke munstyckestørrelser jeg burde använda i en Dellorto PHBH 30 som skal sitte på en PX-200 motor med Polini 208cc sett og eksos Beerace.

... og sen, hvad er skillnaden mellan PHBH och PHBG, PHBL, PHBE etc. Kan man tilex. använda munstycken fra en PHBL i en PHBH?

Bare undrer!

(beklager forresten mitt svorske språk, så har det blitt. Skulle aldri oppløst den unionen... :grin: )
koden efter PHB... är om förgasaren har skruvfäste, gummimontering. Det är också två olika koder för vilken sida justeringsskruvarna sitter på.

munstyckena är samma på alla PHB (och även VHS). 5mm för lågfart och 6mm för huvud.

omöjligt att säga något om munstyckesstorlek, jag hade 138 på min polini 218cc med PM-evo (28mm PHBH)

Kolla lågfarten, det brukar sitta storlekar över 60 på dem original. jag har aldrig behövt större än 55-58
Federico
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Re: Munstyckuppsett på Dellorto PHBH 30???

Post by Andojoh »

Federico wrote:
Andojoh wrote:Hei

Bare undrer!

koden efter PHB... är om förgasaren har skruvfäste, gummimontering. Det är också två olika koder för vilken sida justeringsskruvarna sitter på.

munstyckena är samma på alla PHB (och även VHS). 5mm för lågfart och 6mm för huvud.

omöjligt att säga något om munstyckesstorlek, jag hade 138 på min polini 218cc med PM-evo (28mm PHBH)

Kolla lågfarten, det brukar sitta storlekar över 60 på dem original. jag har aldrig behövt större än 55-58
Ok, takk for svar Federico!!!
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

är det den nya polinin med 2 ringar?
---------------------------------------------------------
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Post by Andojoh »

lambrittan wrote:är det den nya polinin med 2 ringar?
Hvis det er meg du spør har jeg en eldre Polini med én ring. Men det er et GS-stempel i den.

-A-
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Enda en som satser på Polini og Dominator....

Jeg kjørte med det oppsettet ifjor, og i år blir det Malossi for å si det sånn...

Men om du treffer med dysing, så blir det nok traktor-effekt!

Du må uansett passe på å file/slipe til kantene på portene i både sylinder og stempel. -det gjorde ikke jeg, og skiten gikk åt skogen...

Lykke til!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Post by Andojoh »

Svint1 wrote:Heisann!

Enda en som satser på Polini og Dominator....

Jeg kjørte med det oppsettet ifjor, og i år blir det Malossi for å si det sånn...

Men om du treffer med dysing, så blir det nok traktor-effekt!

Du må uansett passe på å file/slipe til kantene på portene i både sylinder og stempel. -det gjorde ikke jeg, og skiten gikk åt skogen...

Lykke til!

Hei Svint!

Hehe.. ja, jeg stod ved siden av deg da du skrudde for harde livet i Sørkedalen på treffet i fjor. Så jeg ser verdien i sliping

Så langt har oppsettet vært en hodepine for meg også, og det før jeg i det hele tatt har kjørt en meter på det. Å ja, jeg har blitt påmint og advart om sliping av porter!!! Men takk for tipset uansett...

-A-
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

Andojoh wrote:
lambrittan wrote:är det den nya polinin med 2 ringar?
Hvis det er meg du spør har jeg en eldre Polini med én ring. Men det er et GS-stempel i den.

-A-
jaha ok, se till så att du har ordentligt kolvspel i den, 0.15mm ca..
---------------------------------------------------------
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Skillnaden mellan PHBH och PHBL är storleken på förgasarhuset. PHBH är större och finns i större storlekar. S:et i BS betyder att tomgång och blandningsskruv är på vänster sida och BD är höger. A:et i AS och AD betyder att förgasaren har skruvad anslutning. Nålarna är olika långa men PHBH nålar funkar fint i PHBL när det inte finns PHBL nålstorlekar så det räcker. PHBG är en ännu mindre förgasare och PHB, PHBE större.
/David
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Post by Andojoh »

mavio wrote:Skillnaden mellan PHBH och PHBL är storleken på förgasarhuset. PHBH är större och finns i större storlekar. S:et i BS betyder att tomgång och blandningsskruv är på vänster sida och BD är höger. A:et i AS och AD betyder att förgasaren har skruvad anslutning. Nålarna är olika långa men PHBH nålar funkar fint i PHBL när det inte finns PHBL nålstorlekar så det räcker. PHBG är en ännu mindre förgasare och PHB, PHBE större.
OK! Takk for ny knowledge...
Post Reply