Popolino-styret

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
Location: Göteborg

Popolino-styret

Post by Lizzy & Co »

Vespa-kamrater!
Hela det tjusiga delbara lättviktsstyret sitter löst och skakar. Det har det alltid gjort och jag har använt diverse buntband och uppfinningsrikedom innanför lampinsatsen för att lugna ner vibrationerna. Styrets överdel och underdel sitter fint ihop med fjädern på insidan, men dessa delar sitter i sin tur fast i ingenting. Men nu ska det fixas!

De Varbergs-bajkers som hade hojjen före mig (och "renoverade" elen med samtliga kablar i färgen röd) glömde nog fästa styrunderdelen i det verkliga bärande styret. Är det så illa som jag misstänker: Ska styrunderdelen skruvas fast i äkta styret underifrån? Alltså, måste jag demontera all el och alla vajrar inne i styret och skruva loss och lyfta styret av framgaffeln, för att komma åt en eller två skruvar under styrunderdelen? Och sen bygga tillbaka och montera all el och alla vajrar (som är perfekt justerade nu).

Det är så va?... Någon?
(Popolino tas liksom inte upp av Haynes-manualer och Scooterhelp. Det är bara Pop som har det delbara styret av alla vespor i världen va? Eller har någon en sprängskiss över styret?)

Scootern heter Lilly.
Jag heter Andreas och hoppas på svar.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Popolino-styret

Post by Federico »

Lizzy & Co wrote: (Popolino tas liksom inte upp av Haynes-manualer och Scooterhelp. Det är bara Pop som har det delbara styret av alla vespor i världen va? Eller har någon en sprängskiss över styret?) .
Hej Kompis!

Styret sitter på "elit" VNA, VNB också! scooterhelp hade en skiss med halvkass upplösning:

Image
Federico
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

God Lördag Andreas & Fredrico!

Det vanligaste är att de halvhårda plasthalvmånarna 47775 saknas.
Då låter det som maraccasklubbens årsmöte under färd.
Styrunderdelen i plåt skruvas helt korrekt underifrån.
Styret dras fast mot gaffeln genom hålet i plåtunderdelen på höger sida.
Släpp den bulten 80895, drag upp styret med vajers å allt.
Drag fast 774 ( 2st) OBS låsbricka på bägge, och montera tillbaka allt igen.
Du behöver inte röra eller släppa på vajrar å sånt
( om jag minns rätt...) de följer med om höljena är tillräckligt långa.
Inte heller ska du behöva justera vajrarna efteråt ( återigen , minnet..),
dock vet jag av erfarenhet att gasvajern behöver spännas lite bättre
på just popolino :grin:
Du kan få mata på frambromsvajerhöljet nere vid hjulet så att den
följer med upp då det oftast kärvar i gaffelns alla trånga passager.

Lycka till!!!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Sun 02 Sep 2007, 00:37
Location: Göteborg

Post by Lizzy & Co »

Federico och Lång!
Tack kära kamrater för goda råd!
Dina instruktioner Ola är synnerligen rediga. Snart ska jag testa om de även överensstämmer med verkligheten. Kan lova att tidigare ägare glömt eller skippat just de där låsbrickorna under, varvid allt vibrerat loss.
Vet någon om plasthalvmånarna finns att köpa? På de tyska firmorna eller så?
Vid mörkerkörning njuter jag ett elektriskt gnistfyrverkeri mellan plåtstyret och handtagen där plasthalvmånarna ska sitta, men inte gör.
Jag trodde Federico att Eliten hade gjutet styre som bara SÅG likadant ut som Popens. Att de två plåthalvorna var en del av lättningen. Men nu vet jag. Tack för skissen och all support. Risken finns att jag återkommer i pop-ärenden. Jag ska reda ut elen när jag fått fast styret..

Kör bra,
Andreas
Post Reply