Om man märker av att kopplingen slirar till någon gång ibland på 2:an alternativt 3:an. (väldigt sällan dock och endast vid uppväxling, aldrig vid nerväxling eller segdragning)
Kan det bero på dåligt injusterade och dåligt spända vajrar, eller beror det i 10 fall av 10 på dåliga kopplingslameller?
Vespan har ny och fin olja m m.
Räcker det såfall att byta lamellpaket?
Måste man byta något mer?
Eller räcker det rent av att köra "bräkclean"?
Tack.
Slirande koppling.
Slirande koppling.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Re: Slirande koppling.
Lamellerna och eventuellt en trött kopplingsfjäder.
Byt lameller (kom ihåg att dom ska bada i växellådsolja i ett dygn innan montering, annars får du inte ut många mil från dom). Passa på att byta kopplingsfjäder och kopplingskolv ('plunger') när du ändå är inne i motorn. Kolven brukar slitas invändigt vid anliggnings/ingreppspunkten, vilket gör att det till slut blir omöjligt att justera kopplingen så att den kopplar ur helt.
Kolla också så att kopplingskorgen inte har grader i urfasningarna och att stålskivorna i lamellpaketet är raka. Annars får du slipa ner/byta kopplingskorg och/eller byta skivorna.
Mvh
Guran
Byt lameller (kom ihåg att dom ska bada i växellådsolja i ett dygn innan montering, annars får du inte ut många mil från dom). Passa på att byta kopplingsfjäder och kopplingskolv ('plunger') när du ändå är inne i motorn. Kolven brukar slitas invändigt vid anliggnings/ingreppspunkten, vilket gör att det till slut blir omöjligt att justera kopplingen så att den kopplar ur helt.
Kolla också så att kopplingskorgen inte har grader i urfasningarna och att stålskivorna i lamellpaketet är raka. Annars får du slipa ner/byta kopplingskorg och/eller byta skivorna.
Mvh
Guran
Fredrick wrote:Om man märker av att kopplingen slirar till någon gång ibland på 2:an alternativt 3:an. (väldigt sällan dock och endast vid uppväxling, aldrig vid nerväxling eller segdragning)
Kan det bero på dåligt injusterade och dåligt spända vajrar, eller beror det i 10 fall av 10 på dåliga kopplingslameller?
Tack.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
hej guran!Jag håller på med motorrenovering och en tanke dök upp med ditt inägg,räcker det inte att smörja på lamellerna och montera dom?Jag menar,det är ju blöt koppling,dom ligger ju i olja när man fyller olja i lådan?har jag helt fel?Hedge wrote:Lamellerna och eventuellt en trött kopplingsfjäder.
Mvh
Guran
Fredrick wrote:Om man märker av att kopplingen slirar till någon gång ibland på 2:an alternativt 3:an. (väldigt sällan dock och endast vid uppväxling, aldrig vid nerväxling eller segdragning)
Tack.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Jag tror att det är så att korken i lamellerna måste suga åt sig oljan ordentligt innan man monterar dem. Det räcker inte med att man bara oljar in dem och sedan sätter hoppet till att oljan som skvätter runt i motorn när man kör smörjer tillräckligt. Annars riskerar man att slita ut lamellerna i förtid.
Det är en utbredd missuppfattning att en Vespakoppling 'badar' i olja. Det gör den inte. Den är stänksmörjd, dvs den smörjs av skvalpet från växellådan. Den ligger inte -i- oljan, vilket gör att det tar ett tag för korken att bli mättad. Och innan den blivit det, så slits den mycket hårdare. Så utelämna inte det steget, om du vill ha lameller som håller.
/Guran
/Guran
blizzy wrote: hej guran!Jag håller på med motorrenovering och en tanke dök upp med ditt inägg,räcker det inte att smörja på lamellerna och montera dom?Jag menar,det är ju blöt koppling,dom ligger ju i olja när man fyller olja i lådan?har jag helt fel?
ok,då förstår jag...tack
Hedge wrote:Det är en utbredd missuppfattning att en Vespakoppling 'badar' i olja. Det gör den inte. Den är stänksmörjd, dvs den smörjs av skvalpet från växellådan. Den ligger inte -i- oljan, vilket gör att det tar ett tag för korken att bli mättad. Och innan den blivit det, så slits den mycket hårdare. Så utelämna inte det steget, om du vill ha lameller som håller.
/Guran
blizzy wrote: hej guran!Jag håller på med motorrenovering och en tanke dök upp med ditt inägg,räcker det inte att smörja på lamellerna och montera dom?Jag menar,det är ju blöt koppling,dom ligger ju i olja när man fyller olja i lådan?har jag helt fel?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Har nu monterat.
Nya originalbelägg med förstäkt fjäder (blötlagda innan montering).
Ny push rod + tryckplatta.
Ny vajer med teflonhölje.
= Kopplingen slirar FORTFARANDE
.
Är det för klent av mig att ha 3 st lammeler (original) när jag kör med 136 malossi?
Vad tror ni om dessa lameller till min??
Clutchplates RACE 50 / PV / ET3 / PK / S / XL 4 Carbon plates, 1 spring
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 77bf5864b9
Nya originalbelägg med förstäkt fjäder (blötlagda innan montering).
Ny push rod + tryckplatta.
Ny vajer med teflonhölje.
= Kopplingen slirar FORTFARANDE

Är det för klent av mig att ha 3 st lammeler (original) när jag kör med 136 malossi?
Vad tror ni om dessa lameller till min??
Clutchplates RACE 50 / PV / ET3 / PK / S / XL 4 Carbon plates, 1 spring
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 77bf5864b9
[color=red]Primavera -67. Förädlad med