Lack till bromstrumma och nav
Lack till bromstrumma och nav
Håller just nu på att slipa bort alla smuts och lack från navet och bromstrummorna till V50 men vet inte riktigt vad jag skall använda för lack till dem? Några förslag? Bör alltså vara på sprayburk eller dylikt.
Federico wrote:original är det en silvergrå färg. (Vespaco har kanske koden?)

Jodå, det är koden som jag kan utantill, fast jag skulle bli väckt mitt i natten: PIA 983, aluminium. (Vi skaffade just två sprayburkar (2-K) till av färgen, vi som trodde att vi hade tillräckligt för resten av lifvet.) Och sist ett lager med klarlack på, så blir det riktigt snyggt. Köp lacket samtidigt så får du säkert sådant som passar ihop.
Behövs någon grund?vespaco wrote:Federico wrote:original är det en silvergrå färg. (Vespaco har kanske koden?)![]()
Jodå, det är koden som jag kan utantill, fast jag skulle bli väckt mitt i natten: PIA 983, aluminium. (Vi skaffade just två sprayburkar (2-K) till av färgen, vi som trodde att vi hade tillräckligt för resten av lifvet.) Och sist ett lager med klarlack på, så blir det riktigt snyggt. Köp lacket samtidigt så får du säkert sådant som passar ihop.
Kan man få tag på 2-K spray på burk i Sverige?
finns oxå på spray(1k),2k på spray finns inte,det skulle härda i burken.2k=färg+härdare(2k=2komponenter)
Andréas wrote:Behövs någon grund?vespaco wrote:Federico wrote:original är det en silvergrå färg. (Vespaco har kanske koden?)![]()
Kan man få tag på 2-K spray på burk i Sverige?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
ja, om du har metallrena ytor så är rostskyddande grundfärg bra. Grundfärg har ju också andra rent tekniska fördelar när man lackerar, det är lättare att se ojämheter och färgen på grunden kan påverka toppfärgen beroende på hur transparent toppfärgen är.Andréas wrote:Jag hänger inte med riktigt här grabbar.
Om jag inte kan få tag på 2k lack får jag försöka hitta någon 1k som passar bättre då. Men behöver jag grund också? Och klarlack?
ta blizzys smallframe som han grundlackade svart under kameleontfärgen, gissar att detta gjordes för att hitta ojämheter m.m.
nu är ju inte dina fälgar några delar som måste riktas eller spacklas, siverfärg är ju inte heller så känsligt om underlaget är flammigt.
klarlack är väl en smaksak, troligtvis håller det bättre om du ska köra 1-k färg. original var det nog inte klarlack, isåfall en matt klarlack.
Federico
du kan beställa vilken kulör som helst på sprayburk. vet inte var du bor men i stockholm kunde man köpa hos MECA i bandhagen. har också nån burk från standox köpt i (upp..)lapplandsväsby. men de flesta som säljer och blandar billack kan fylla sprayburkar... frågan är om de kan översätta PIA koden. 2-k färgen kan ju användas och torkar även utan härdare och blir då "1-k", och det är väl vad man får i sprayburken vad jag har förståttAndréas wrote:Okej.
Men finns PIA 983 som 1k lack? Eller får jag helt enkelt leta upp en alternativ lack?
Federico
Då får man försöka hitta någon i Göteborg som blandar till lack i sprayburkar då. Någon har tips på det kanske?Federico wrote:
du kan beställa vilken kulör som helst på sprayburk. vet inte var du bor men i stockholm kunde man köpa hos MECA i bandhagen. har också nån burk från standox köpt i (upp..)lapplandsväsby. men de flesta som säljer och blandar billack kan fylla sprayburkar... frågan är om de kan översätta PIA koden. 2-k färgen kan ju användas och torkar även utan härdare och blir då "1-k", och det är väl vad man får i sprayburken vad jag har förstått
jag tror att ingen blandar på sprayburk längre.det e (eu)lag nu att man måste använda vattenbaserad bas färg,och det funkar inte som den gamla thinnerfärgen.Alltså:alla metalliclacker är en basfärg (1K),som man lägger klarlack på(2K),men klarlack kan läggas med sprayburk(1K) om man vill,men blir inte lika blankt eller lika hållbart.får jag in en bil som e spraymålad där jag ska lacka,då tvättar jag bort sprayen med thinner,då förstår ni kanske hur hållbart det är.det går inte att lacka på en spraymålad bil,vespa,etc,för då löser lacken upp sprayfärgen och det crackar.
Last edited by blizzy on Fri 07 Mar 2008, 07:09, edited 1 time in total.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Med andra ord så är det inte optimalt att lacka bromstrummorna/fälgarna med 1K lack då eventuell bensin/olja från motorn kan lösa upp färgen?blizzy wrote:jag tror att ingen blandar på sprayburk längre.det e (eu)lag nu att man måste använda vattenbaserad bas färg,och det funkar inte som den gamla thinnerfärgen.Alltså:alla metalliclacker är en basfärg (1K),som man lägger klarlack på(2K),men klarlack kan läggas med sprayburk(1K) om man vill,men blir inte lika blankt eller lika hållbart.får jag in en bil som e spraymålad där jag ska lacka,då tvättar jag bort sprayen med thinner,då förstår ni kanske hur hållbart det är.det går inte att lacka på en spraymålad bil,vespa,etc,för då löser lacken upp sprayfärgen och det crackar.
jag skulle absolut inte rekomendera det ialla fall,men det är ju ett budgetalternavtiv.men frågan e ju om det blir så mkt billigare om man får göra om den sen....Andréas wrote:Med andra ord så är det inte optimalt att lacka bromstrummorna/fälgarna med 1K lack då eventuell bensin/olja från motorn kan lösa upp färgen?blizzy wrote:jag tror att ingen blandar på sprayburk längre.det e (eu)lag nu att man måste använda vattenbaserad bas färg,och det funkar inte som den gamla thinnerfärgen.Alltså:alla metalliclacker är en basfärg (1K),som man lägger klarlack på(2K),men klarlack kan läggas med sprayburk(1K) om man vill,men blir inte lika blankt eller lika hållbart.får jag in en bil som e spraymålad där jag ska lacka,då tvättar jag bort sprayen med thinner,då förstår ni kanske hur hållbart det är.det går inte att lacka på en spraymålad bil,vespa,etc,för då löser lacken upp sprayfärgen och det crackar.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
-
- Lärling
Angående budgetalternativ. Jag körde biltemas fälgfärg silver på bromstrumman fram på tjejens v50. Det verkar funka, men kanske har suttit för kort stund för att man ska dra några riktiga slutsatser... Körde Hagmans hammarlack silver på sprayburk på mitt centralstöd på primaveran och det var rena skiten. Ramlar av om man blåser på det typ...
Det är ett nytt system på sprayburkarna med 2K, ämnena hålls separat eller hur det nu förklarades. Håller alltså länge i burk, men burken är givetvis dyrare.
Jag frågade förresten om det var de nya vattenfärgerna vi fick av säljaren och han skakade bestämt på huvudet, nej det var riktiga färger, de vattenlösliga hade inte blivit bra. Hurra!
Jag frågade förresten om det var de nya vattenfärgerna vi fick av säljaren och han skakade bestämt på huvudet, nej det var riktiga färger, de vattenlösliga hade inte blivit bra. Hurra!