GS 160

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Klingen
Entusiast
Entusiast

GS 160

Post by Klingen »

Hej!

Någon som vet stl på GS 160s huvudmunstycke i förgasaren i orginalmotor.

Förgasaren är extremt geggig av gammalt jox från tanken.
Är nästan som tuggummi i den och jag vet inte riktigt
om det blir rent överallt i fuggen.
Nån som har bra förslag på hur jag ska få rent denna skitiga
förgasare?

// K
kola
Nybörjare
Nybörjare

Post by kola »

Hej,

Enligt Stickys Complete Spanners Lambretta bok är det vanligt att man lämnar in kleggiga förgasare till "ultrasonic bath" för rengöring.

Ett annat sätt är, enligt samma bok, att ta bort alla plast/gummidelar, skrapa bort löst skit och lägga förgasaren i ett bad med batterisyra (15 sek), därefter skakas i vattenbad för att få bort syran. Torka rent med varmluft. Notera att syran är farlig att handskas med.

Jag har inte testat något utav ovanstående sätten, det kanske hjälper med att lägga i ett bensinbad och skaka om, skrapa med tandborste?

Storlek på munstycke måste finnas på scooterhelp.com , http://www.scooterhelp.com/manuals/VSB1 ... ual/55.jpg alt http://www.copenhagen-sc.dk/cms/index.p ... pic=1616.0
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

själv brukar jag stoppa ner gasaren i isopropanol eller vanlig bensin.. med vanlig bensin kan man byta vätskan flera gånger utan att bli pank ;)
Blue Fighter Sthlm
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blue Fighter Sthlm »

efter behandling med förgasarrengöring som kan köpas på sprayburk på macken så blås rent med tryckluft. finns också på burk. att rengöra med bensin och blåsa rent med cykelpump fungerar också bra och är billigare :)
förgasaren är gjord av mjuka metaller så använd fasta nycklar och skarpa mejsar och peta inte med vassa föremål i förgasaren eftersom du kan förstöra den. alternativt använd försiktigt en mjuk metalltråd av t ex koppar om det är stopp någonstans - peta dock aldrig i munstyckena.
många förgasare (och scootrar) har tyvärr skruvats sönder av hippies :(

jag har råkat ut för förgiftning en gång när jag tvättade med cellulosa tvätthinner och efter det brukar jag använda andningsskydd med kolvätefilter, skyddsglasögon och skyddshandskar när jag ska rengöra med kemikalier. de mesta gifterna tränger faktiskt in i kroppen via ögonen!
ett intressant test som visar att gifterna tränger in i kroppen är att doppa ett finger i en behållare med bensin som står i ett dragskåp el likn. efter en liten stund känner man bensinsmak i munnen! bensin/bensen är cancerframkallande, påverkar hjärtmuskel, inre organ, nervsystemet mm (och ångorna kan explodera i ansiktet på dig...) så ta det lugnt! bensin kan bytas mot fotogen och då slipper du i alla fall explosionsrisken.

bra att rengöra tanken när du håller på!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Hur ärr det med de putsningmedel för motorblock, som användes i en annan tråd? Där var ju bl.a. CRC nämd som en möjlighet. Går det här också eller är förgasaren för känslig?
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

"många förgasare (och scootrar) har tyvärr skruvats sönder av hippies :( "

Jahapp här har vi tydligt ett påhopp av en ny forumist som inte kan etik och moral. Skulle någon av dessa gentlemän altså ha skruvat sönder någon av dina förgasare? :wink:
Image

Jag brukar regöra i bad med kristalloja, löser det mesta.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

I fönstret på Buttericks i Stockholm står den en kvinna och mekar förgasare.

Image

Image
Federico
Blue Fighter Sthlm
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blue Fighter Sthlm »

Hur ärr det med de putsningmedel för motorblock, som användes i en annan tråd...

några tips för motorblocket...
citronsyra och vatten
maskindiskmedel
trikloretylen tvättmaskin (polarn har en gammal sådan, funkar så att man lägger det som ska tvättas i "kundkorgar" som sakta snurras i badet)
ultraljudbad (måste vara det som kallas "ultrasonic bath" ovan från stickys)
stålull grovlek 000
fotogen
-använd hanskar, ögonskydd, andningsskydd, prova alltid på en liten avskild yta först

efterbehandla med mortorplast (svårt att hitta nuförtiden, funkar som ett vax för motorn)

flaskborstar i olika storlekar

jag ringde favoritbilvårdsprodukttillverkaren meguiars kontor i la usa i går kväll...och fick svar mailleddes i dag... meguairs håller på att utveckla engine cleaners och engine protectants. finns just nu bara i gallons endast till detailers och inte till vanligt folk men lovade att hälla över i mindre flaskor som jag får mig tillhanda i mitten av april.

Jahapp här har vi tydligt ett påhopp av en ny forumist som inte kan etik och moral. Skulle någon av dessa gentlemän altså ha skruvat sönder någon av dina förgasare?
fin bild! hmm är det från stefans jarls triologi? hon till vänster med mossa på läppen ser väldigt bekant ut... kristallolja för new age-sökande hippe! :grin:
Post Reply