Hej
Jag är på jakt efter en vespa.
Nu till min konstiga fråga.
Jag har fått nys om en vespa från 1959 med trasig kick enligt ägaren så måste motorn delas (jag har inte själv pratat med ägaren utan hört detta genom min svärfar).Det ända jag vet om den är att den är från 1959, så jag vet inte vad det är för märke eller modell.
Jag kommer att få reda på vad det är för märke om ett tag men ägaren är bortrest några veckor.
Nu till min egentliga fråga.
Är det någon modell från 1959 som är extra attraktiv så att jag gör ett bra köp . Finns det någon modell jag inte ska köpa.
Tacksam för tips och svar.
Mvh Gugge
Konstig fråga?
Re: Konstig fråga?
Hej! Om man utgår från att modellen verkligen är en 1959 så fanns det vad jag vet följande på svenska marknaden.
1. Vespa Popolino 125cc (VNS)
2. Vespa Elit 125cc (VNA)
3. Vespa Super 150cc (VBA)
4. Vespa Touring 150cc (VGLA)
5. Vespa GS 150cc (VS4)
Den mesta attraktiva på internationella (och svenska) marknaden är nog Vespa GS 150. Sedan är det svårt att säga vilken som är nummer två.
Vespa Touring och Super har bäst reservdelsutbud på slitdelar och karossdelar. Super är nog den "vanligaste" av dem alla i världen men i sverige är Touring vanligare.
Popolino är en modifierad Elit, viktmässigt anpassad för att klara dåtidens 16års/lätt MC gräns.
Touring och GS har 10" hjul och var lyxigare modeller. GS var sportmodellen.
Även om GS är mest eftertraktad så är det också den modell som har sämst reservdelstillgång och dyrast reservdelar.
1. Vespa Popolino 125cc (VNS)
2. Vespa Elit 125cc (VNA)
3. Vespa Super 150cc (VBA)
4. Vespa Touring 150cc (VGLA)
5. Vespa GS 150cc (VS4)
Den mesta attraktiva på internationella (och svenska) marknaden är nog Vespa GS 150. Sedan är det svårt att säga vilken som är nummer två.
Vespa Touring och Super har bäst reservdelsutbud på slitdelar och karossdelar. Super är nog den "vanligaste" av dem alla i världen men i sverige är Touring vanligare.
Popolino är en modifierad Elit, viktmässigt anpassad för att klara dåtidens 16års/lätt MC gräns.
Touring och GS har 10" hjul och var lyxigare modeller. GS var sportmodellen.
Även om GS är mest eftertraktad så är det också den modell som har sämst reservdelstillgång och dyrast reservdelar.
Federico
"Vespan" kan ju vara av annat märke också som du skrev. Då är det givetvis ingen Vespa utan en scooter. Men eftersom "motorn måste delas" så låter det ändå som en Vespa. På t.ex Lambretta från 1959 så räcker det med att skruva av en motorkåpa för att byta kick, men det fanns ju fler märken....gugge wrote:Tackar
Ska bli kul att se vad det är för någonting
Mvh Gugge
lycka till!
Federico