V50 lås till sidkåpa

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

V50 lås till sidkåpa

Post by Klingen »

Det här lilla låset/vredet på V 50

Image

har jag funderingar över innan lackering.
Borrar man loss det?
Hur får man dit det sedan, pajjar det o man
måste köpa nytt eller recyclar man på något sätt?
Anyone?

// K
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jag har samma problem, slipade/borrade loss den, & hoppas det går att fixa sen... :mrgreen:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Varför inte lacka med den på plats?
Ganska lätt att maskera snyggt.
Om man vrider den uppåt vid lackering kan man få in färg snyggt överallt.

/C
Terraplane Blues

Re: V50 lås till sidkåpa

Post by Terraplane Blues »

Klingen wrote:Borrar man loss det?
Hur får man dit det sedan, pajjar det o man
måste köpa nytt eller recyclar man på något sätt?
Japp, det är bara att försiktigt borra bort "niten" i centrum. Vredet finns att köpa nytt, men är f n slut på SIP:

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

Annars finns det ett låsbart vred att köpa om man nu vill ha det. Jag har ett på en av mina V50, men kan tycka att det ser bättre ut som det är original. Men det är bra att kunna låsa ibland...

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: V50 lås till sidkåpa

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote:Annars finns det ett låsbart vred att köpa om man nu vill ha det. Jag har ett på en av mina V50, men kan tycka att det ser bättre ut som det är original. Men det är bra att kunna låsa ibland...

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
det var nåt sånt jag hade tänkt å sätta dit..
Last edited by fritte on Wed 05 Mar 2008, 14:02, edited 1 time in total.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

calle wrote:Varför inte lacka med den på plats?
Ganska lätt att maskera snyggt.
Om man vrider den uppåt vid lackering kan man få in färg snyggt överallt.

/C
jag skulle också välja att lacka med det på plats. ibland skruvar man isär saker onödigt mycket. visst, man får in färg överallt men det slits ju ändå bort när man börjar vrida på det. risken att man repar nya lacken vid montering finns också.

vill man ändå ta bort det så kan man kanske borra ett litet hål i den del som tidigare fungerade som nit, det är väl aluminium och då kanske man kan gänga hålet och sedan dra med skruv?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote: vill man ändå ta bort det så kan man kanske borra ett litet hål i den del som tidigare fungerade som nit, det är väl aluminium och då kanske man kan gänga hålet och sedan dra med skruv?
tror den är i zink & rätt klen dessutom..
Terraplane Blues

Re: V50 lås till sidkåpa

Post by Terraplane Blues »

fritte wrote:Tack, det var nåt sånt jag hade tänkt å sätta dit.. :mrgreen:
Jag bad dig härförleden att inte svara på några som helst av mina inlägg. Vill du vara så vänlig att respektera det?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

kanske var så du menade, men du skrev inte så..
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jag skrev följande:
Terraplane Blues wrote:Jag betackar mig, vänligen men bestämt, härmed och hädanefter att Fritte svarar på några som helst av mina inlägg. Så, nu vet alla det... Tack!
Det är så jag menar och jag ser gärna att du respekterar det framöver.

Tack!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

det visar sig
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Vänligen använd PM-funktionen när ni tjatar på varandra.

Själv har jag tappat en stor del av lusten att svara på forumet p.g.a. ert tjafs.

VH,
/Calle
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Håller med föregående skribent till 100 %
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

håller oxå med till 100%.Lös problemet!
tillbaks till tråden: lacka den på plats,inga problem,bara att maskera.
baksidan e bara att måla över.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Jag slipade ner niten,borrade och gängade.På utsidan lade jag en en tunn nylonbricka mellan den nylackade luckan och vredet för att slippa eventuella repor!
Image
Ola.G
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Jag slipade ner niten,borrade och gängade.På utsidan lade jag en en tunn nylonbricka mellan den nylackade luckan och vredet för att slippa eventuella repor!

---


Top Banana, tack för alla tips!
// K
Post Reply