vespaco wrote:Samma däck som syns vackert blankslitet på bilden ovanom? Vi har ett par koreanska eller motsv. däck som vi inte har en aning om vad man skall göra med. Under en Vespa kan man inte placera dem, de är för små för gungor, för hårda för dynor osv. Uh, ja. Om det inte står var de är tillverkade så får de nog vara om de inte är av ett mycket bra och känt märke.
Japp, det är det. Jag ska kolla var de är tillverkade, men jag har för mig det är i Korea eller Taiwan.
calle wrote:Det finns en massa bra däck från Taiwan och Korea också...samt många dåliga dessutom.
Designed in Japan, betyder säkert att det är kopierat i något billigt land gjort av diverse nermalda gummiprodukter...
Förresten tillverkar Michelin nu S83 i Kina, de är suveränt bra. Har kört 800mil i hög hastighet och de är fortfarande bra! Kostar SEK80 här...
Troligtvis är det så! Jag köpte däcket i all hast i somras på Addemoto och vill minnas att jag betalade kring hundralappen. Jag flinade litet år "Designed in Japan", men då berättade expediten om att de en gång hade ett scooterdäck som hade ett budskap tryckt i stil med "Not another cheap product of China. Made in Taiwan" eller något åt det hållet...
vespaco wrote:Hur ofta kollar ni bakdäcket förresten? Det är ju ganska i gömman under alla motorer och kåpor. Eller glömmer ni bort det tills väghållningen känns dåligt? Har ni kanske rentavt en bakdäckspegel på skaft, som ni snabbt kan kolla med i garaget?

Jösses, vad du krånglar till det!

Tips: betrakta scootern bakifrån och du ser däckmönstret...
Federico wrote:konstiga asientillverkade däck som finns här, är väl här just för att det är billigt skräp som någon filur försöker lura på folk. de asien däck som är bra kostar väl mer i inköp och då är det inte intressant för filurer att ta hem.
sedan är det ingen garanti att alla däck som säljs här av scooterfirmor m.m. är bra. ta t.ex Sava däcken som är rena katastrofen. t.o.m Piaggio säljer Sava i sitt vintagesortiment.
Jag vill inte påstå att Addemoto är luriga filurer. De har även en del kvalitétsdäck, men den för dagen snåle jag ville inte hosta upp 300+ kr för ett däck i somras. Jag fick verkligen vad jag betalade för - har aldrig varit med om maken till halt däck vid regn och dylikt! Ett par gånger sedan dess har jag varit en hårsmån från att sladda in i saker i kurvor och inbromsningar. Galet farligt!