Besiktning av Primavera.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Fredrick
Lärling
Lärling

Besiktning av Primavera.

Post by Fredrick »

Skall besiktiga min vespa på tisdag.

Detta är min första "mcbesiktning".

Vad kollar dom på en veteranvespa och finns det något speciellt man skall tänka på i förhand?? För att rädda sig från eventuella 2:or.

Förutom det självklara som lampor fram och bak, bromsar fram och bak.

Tack på förhand.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Om du har hastighetsmätare så ska den fungera, går dock att tejpa över om den är trasig! Tutan ska funka, går bra med en bolltuta (så kallad besiktningstuta). Dom brukar även kolla framhjulslagren.

Lycka till!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Om de klagar på semestergas så säg bara att den är konstruerad för det. Det sitter ett särskilt bleck i handtaget för att ge lite motstånd i rullningen. Är fordonet typgodkänt så kan de inte gärna klaga.

Sen brukar de muttra över bromsarna ibland (tycker väl det är läskigt med framhjulets dykning) men det är bara att hävda att de i alla fall är bättre än på HD, det brukar få tyst på dem.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

primavera133 wrote:Om de klagar på semestergas så säg bara att den är konstruerad för det. Det sitter ett särskilt bleck i handtaget för att ge lite motstånd i rullningen. Är fordonet typgodkänt så kan de inte gärna klaga.

Sen brukar de muttra över bromsarna ibland (tycker väl det är läskigt med framhjulets dykning) men det är bara att hävda att de i alla fall är bättre än på HD, det brukar få tyst på dem.

/JM
och deras så kallade test av framstötdämpare får alla -ALLA- vespor att slå i botten. testet går ut på att gunga vespan stillastående med frambromsen i, testet fungerar naturligtvis bra på en motorcykel med teleskopgaffel men på en vespa är det inte samma sak. Jag har försökt förklara detta för dem men ingen verkar ha tekniskt kunnande för att förstå hur en stötdämpare fungerar. Principen är enkel, om du tar en stötdämpare till vespa och drar isär den för hand är detta inget problem, men ju snabbare man försöker dra ju mer motstånd blir det. Därför blir stötdämparens funktion aldrig testad genom att sakta gunga gaffeln, speciellt inte på en vespa som har så kort stötdämpare. En grundläggande kurs i hur de vanligaste komponenterna på ett fordon fungerar skulle vara på sin plats för några av de som jobbar på svensk bilprovning
Federico
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

tackar så mkt för era hjälpfulla svar..

hoppas det går bra nu på tisdag, det borde det göra, för den är väldigt fin och känns bra att köra och broms med osv..

:smile:
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Det går säkert kanon.

Kan ju verka som om det är stört omöjligt att få igenom en Vespa om man läser det här forumets inlägg de senaste dagarna men själv har jag nästan alltid fått klartecken utan problem de senaste tio åren. Var väl något framhjulslager en gång som satte stopp och en annan gång tok-dog all elektronik 5 minuter innan (var såklart en kabelsko som hoppat ur...)

Du får återkomma med rapport =)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Klämmer in en fråga här, hoppas de e ok.
Någon som har erfarenhet av besiktning av väldigt trimmade primaveror? Malossi och down & forward blås osv där det är uppenbart att det är trimmat? Släpper de igenom sådant eller bör man åtminstone byta till orginalblåset innan man kör till bilprovningen?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag har besiktigat min PX med två olika blås som låter som satan, vid fyra olika stationer. Ingen gång har dom anmärkt på ljudnivån. Dom har mest fokuserat på trafiksäkerhetsgrejor, som bromsar, styrlager och så vidare.

Det finns exempel på personer som fått sin hoj nekad pga trim, men då har dom verkligen varit herrejösses-trimmade. Dvs så trimmade att dom nästan kastat av besiktningsmannen vid provtur...

Mvh

/G
Bustamente wrote:Klämmer in en fråga här, hoppas de e ok.
Någon som har erfarenhet av besiktning av väldigt trimmade primaveror? Malossi och down & forward blås osv där det är uppenbart att det är trimmat? Släpper de igenom sådant eller bör man åtminstone byta till orginalblåset innan man kör till bilprovningen?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Har inte besiktigat just trimmade Primaveror men däremot andra vassa scootrar. Min erfarenhet är att det oftast går väldigt bra men handlar lite om tur och otur.

De flesta besiktningskillar är jättetrevliga men jag har råkat ut för petiga typer också. Och tänk på att jämfört med superhojar (125-or) som Honda NSR och Cagiva Mito så är även en rejält trimmad Primavera rätt stillsam :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Kan dom ha invändningar på att down & forward-blåset sprutar ut avgaserna åt sidan istället för bakåt? Det är ju en del bök att byta blås (och allt annat också för den delen) på en smalframe. Men man kanske ska slänga på orginalet ändå för att vara säker...
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

Besiktningen gick otroligt bra :grin: !!!

Tror att den tog ca 1,5-2 min allt som allt.

Han provkörde inte ens.

Det som kollades var bromsar, halvljus, hjulglapp och en allmän liten check.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Grattis! Hoppas min går igenom lika lätt när det blir dags...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Fredrick wrote:Besiktningen gick otroligt bra :grin: !!!

Han provkörde inte ens.

Grattis! skönt att kunna köra i två år nu va?
Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fredrick wrote:Besiktningen gick otroligt bra :grin: !!!

Han provkörde inte ens.

Precis så brukar det vara. Utom den gången då mannen kom tillbaka med min Mugello-Lambrtta och sa "Snälla, får jag köra ett varv till" :evil:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

tack tack allihop..

ja, skattefritt och bes var annat år är ju klockrent, lägg sen till en helförsäkring på 752 kr/år så kör man ju så gott som gratis

:grin:
Post Reply