Hej.
Renoverade motorn på min Rally 200 -73 för ett par säsonger sedan, och har sedan dess irriterat mig på att dom nya bromsbeläggen gör att bakbromsen hugger. Dvs, det är svårt att bromsa lagom i låg fart, det blir hårda inbromsningar nästan direkt när bromsen tar.
De gamla beläggen hade inte detta problem, så trumman är nog inte skev.
Frågan är hur man kan korrigera detta? Jag förutsätter att det har med beläggen att göra, så kan man fila till dem så att bromsen tar jämt och fint? Den ska besiktigas snart, och jag är rätt säker på att huggandet kommer att rendera den en anmärkning.
Mycket tacksam för tips, så jag kan få det rätt med en gång.
Mvh
Guran
Rally 200 - bakbromsen hugger. Hur fixa?
Rally 200 - bakbromsen hugger. Hur fixa?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Det är inte omöjligt att du har rätt. Får välan prova med att byta, det känns som en bra första årgärd. Tror jag har ett par andra backar liggandes.
Tack för tipset.
/G
Tack för tipset.
/G
calle wrote:Hej,
ibland är det friktionsmaterialet i beläggen som orsakar detta fenomen.
Kanske får du byta en gång till...
Har även sett det på 'original' piaggiobromsbackar, både slitna och nya.
VH/Calle
De nya backarna kan behöva en liten fettsmörjning vid klackarna där de ligger mot pivotaxeln ( bromsarmsaxeln), då flyter de bättre. Obs LITE fett! Man vill ju itne ha fett i sin fina bromstrumma.
Att fasa ändarna har säkert också sin betydelse som grabba tidigare skrev.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Har inte problem med smörjningen, det har jag fixat. Men en avfasning kanske kan lösa problemet.
Lite brydd eftersom jag aldrig stött på detta förut. Men tack återigen för förslag.
/G
Lite brydd eftersom jag aldrig stött på detta förut. Men tack återigen för förslag.
/G
Ola Lång wrote:De nya backarna kan behöva en liten fettsmörjning vid klackarna där de ligger mot pivotaxeln ( bromsarmsaxeln), då flyter de bättre. Obs LITE fett! Man vill ju itne ha fett i sin fina bromstrumma.