Rally 200 - bakbromsen hugger. Hur fixa?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Rally 200 - bakbromsen hugger. Hur fixa?

Post by Hedge »

Hej.

Renoverade motorn på min Rally 200 -73 för ett par säsonger sedan, och har sedan dess irriterat mig på att dom nya bromsbeläggen gör att bakbromsen hugger. Dvs, det är svårt att bromsa lagom i låg fart, det blir hårda inbromsningar nästan direkt när bromsen tar.

De gamla beläggen hade inte detta problem, så trumman är nog inte skev.

Frågan är hur man kan korrigera detta? Jag förutsätter att det har med beläggen att göra, så kan man fila till dem så att bromsen tar jämt och fint? Den ska besiktigas snart, och jag är rätt säker på att huggandet kommer att rendera den en anmärkning.

Mycket tacksam för tips, så jag kan få det rätt med en gång.

Mvh

Guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

ibland är det friktionsmaterialet i beläggen som orsakar detta fenomen.
Kanske får du byta en gång till...

Har även sett det på 'original' piaggiobromsbackar, både slitna och nya.

VH/Calle
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det är inte omöjligt att du har rätt. Får välan prova med att byta, det känns som en bra första årgärd. Tror jag har ett par andra backar liggandes.

Tack för tipset.

/G
calle wrote:Hej,

ibland är det friktionsmaterialet i beläggen som orsakar detta fenomen.
Kanske får du byta en gång till...

Har även sett det på 'original' piaggiobromsbackar, både slitna och nya.

VH/Calle
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jag hade samma problem då jag bytte en sliten bromstrumma & behöll de gamla backarna. Det berodde på att bromsbackarnas radie var sliten till en större radie än radien i den nya bromstrumman. Backarnas ändar högg i..
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag hade problem med nya backar och en gammal trumma, bytte trumman till en mindre sliten och problemet försvann.

frågan är om man kan slita in nya backar och få bort huggen?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Att mina backar högg, var något som besikningsmannen påpekade och han tyckte att jag skulle fasa ändarna på backarna.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

De nya backarna kan behöva en liten fettsmörjning vid klackarna där de ligger mot pivotaxeln ( bromsarmsaxeln), då flyter de bättre. Obs LITE fett! Man vill ju itne ha fett i sin fina bromstrumma.
Att fasa ändarna har säkert också sin betydelse som grabba tidigare skrev.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Har inte problem med smörjningen, det har jag fixat. Men en avfasning kanske kan lösa problemet.

Lite brydd eftersom jag aldrig stött på detta förut. Men tack återigen för förslag.

/G
Ola Lång wrote:De nya backarna kan behöva en liten fettsmörjning vid klackarna där de ligger mot pivotaxeln ( bromsarmsaxeln), då flyter de bättre. Obs LITE fett! Man vill ju itne ha fett i sin fina bromstrumma.
Att fasa ändarna har säkert också sin betydelse som grabba tidigare skrev.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply