Var hitta wire med hölje till replikahastighetsmätare?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Var hitta wire med hölje till replikahastighetsmätare?

Post by paa »

Hej, jag skaffade en replikahastighetsmätare (möjligen asiatisk) till min Touring för några år sedan, men har misslyckats med att hitta en wire som passar i båda ändar. Den ska ha 2mm fyrkant nere vid framhjulet och fyrkanten upptill ska vara 2.5 mm och hylsmuttern mot hastighetsmätaren ska ha gänga M10x1 (vilket är mindre än standardgängan på orginalmätaren, den hade nog M12x1?) Någon som vet var man hittar en sådan wire? EM har misslyckats.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

vissa av de vietnamesiska och thaländska replikahastighetsmätarna är byggda med bas av någon helt annan mätare och här kan det vara svårt med vajer.
Dock brukar de som säljer hastighetsmätarna också ha passande vajer.

På min GP har jag samma problem, fick file ner vajerns fyrkant i ena änden och kör utan påskruvad hylsmutter. Inte optimalt men fungerar i allafall.
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Hittade en vajer hos Robert som nästan passar, men, kan man byta hastighetsmätardrevet på en Touring så att man får en 2.5 mm fyrkant nertill? Vilken modell ska ett sådant drev vara avsett för i så fall?
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

paa wrote:Hittade en vajer hos Robert som nästan passar, men, kan man byta hastighetsmätardrevet på en Touring så att man får en 2.5 mm fyrkant nertill? Vilken modell ska ett sådant drev vara avsett för i så fall?
På Touring så ska, enligt vad jag förstått, drevet till Rally mfl fungera.På SIP refererar de till 10-kuggars för RAlly, medan Scooter Center skriver att 9-kuggars är till Rally.
http://scooter-center.com/catalog/produ ... 0_467_4714

SIP har lite olika 2,7mm-varianter som jag annars inte riktigt förstått skillnaden på, men jag antar att det bara har att göra med hur stora hjul man har, för att utväxlingen ska bli rätt?
9 kuggar:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 280061952f

10 kuggar:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 280061952f

11 kuggar:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 280061952f

Dock pajade det 9-kuggars jag köpte när jag monterade det på min Touring -59 och försiktigt snurrade på framhjulet för hand för att testa. Har dock inte börjat utreda orsaken ännu, har fullt upp med att köra Vespa.

Någon annan med mer insikt som kan sprida lite ljus över frågan?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Låter märkligt att man ska kunna byta kuggantal på ena drevet utan att ändra centrumavstånd mellan dreven! Kan det verkligen vara möjligt?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

japp, det är möjligt...två olika kuggantal finns det för fullframe, ena för 8" och andra för 10".
Samma grej för smallframe.
Kan kolla kuggantal senare om ingen har det i huvudet.
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Det är 9 kuggar på min Touring från 1962 i alla fall.
Post Reply