Naturligtvis är det så. Men det tog jag i min iver för självklarheter.
Det enda 'sättet' att helt lagligt och enligt regelboken regga en V50 som lätt MC, är...nä. Det går inte. Det går knappt att göra med någon tvåtaktare längre. Dom ska bort, bort, bort verkar det.
Har du papper på en tvåtaktshoj (dvs någon form av typbeteckning/specifikation) så brukar det inte vara några större problem annat än byråkratin runt det. Men utan, då hamnar du i det moderna regelverket, och där finns det inte mycket sympati för tvåtakt.
Edit: Detsamma gäller även för dom enduroåkare (4T) som vill regga in sin endurohoj för gatan. Gränsvärdena för ljudnivån är satta så lågt att det är i princip omöjligt att få dom genom en typbesiktning. Bara transmissionsljudet brukar räcka för att det ska gå åt fanders.
Mvh
/G
kejj wrote:Men är det inte så att det egentliga problemet inte är polisens kontroller utan försäkringsbolagets ifall man råkar ut för en olycka? Då det i värsta fall kan visa sig att försäkringen inte gäller.
Hedge wrote:Naturligtvis är det så. Men det tog jag i min iver för självklarheter.
Det enda 'sättet' att helt lagligt och enligt regelboken regga en V50 som lätt MC, är...nä. Det går inte. Det går knappt att göra med någon tvåtaktare längre. Dom ska bort, bort, bort verkar det.
Har du papper på en tvåtaktshoj (dvs någon form av typbeteckning/specifikation) så brukar det inte vara några större problem annat än byråkratin runt det. Men utan, då hamnar du i det moderna regelverket, och där finns det inte mycket sympati för tvåtakt.
Edit: Detsamma gäller även för dom enduroåkare (4T) som vill regga in sin endurohoj för gatan. Gränsvärdena för ljudnivån är satta så lågt att det är i princip omöjligt att få dom genom en typbesiktning. Bara transmissionsljudet brukar räcka för att det ska gå åt fanders.
Mvh
/G
kejj wrote:Men är det inte så att det egentliga problemet inte är polisens kontroller utan försäkringsbolagets ifall man råkar ut för en olycka? Då det i värsta fall kan visa sig att försäkringen inte gäller.
hm...tråkigt att det inte går att lösa.Tror dom att man(jag i detta fall)ställer in scootern och inte åker på den för att den e olaglig att framföra på allmän väg?Ok,jag kommer nog inte att åka så mkt,men det vore ju kul ändå att prova lite för denna färg kommer att ge uppmärksammet.Och då skulle det va skönt att åka lagligt.(Jag har ju riktig hoj om jag vill köra av mej)
kejj in da house:
Men är det inte så att det egentliga problemet inte är polisens kontroller utan försäkringsbolagets ifall man råkar ut för en olycka? Då det i värsta fall kan visa sig att försäkringen inte gäller.
Personligen så har jag på mina "mopeder" alltid trafikförsäkring, det finns alltid någon form av ramnummer och med detta ringer man försäkringsbolaget och säger att man har en (eller som i mitt fall, ett flertal) äldre moped, dom kommer att fråga after ett typintyg och det har 99 fall av 100 blivit borttappat på en moppe från 60-70-talet så då kan man bara få en traffikförsäkring på den och min erfarenhet av Poliser är att är man en vuxen människa och uppför sig som en sådan kan man alltid snacka bort att den gjorde 60blås nerför backen men man kan ALDRIG snacka bort att man åker oförsäkrat. Sen om försäkringen gäller när olyckan är framme återstår att se, skador på tredje part kommer alltid att täckas av trafikförsäkringen men mina skador vet man aldrig med men det är ändå en risk man väljer att ta....
Så på mina "leksaker" vare sig dom är 50cc eller 115cc, om dom började livet som "moped" så har dom en trafikförsäkring och sen åker jag så mycket som jag bara vågar. Vet inte ännu hur jag ska göra med LTO Projectet lite svårt att övertala "Farbor Blå" att en 500cc metanolspottande X-Tony Rickardsson Speedway hoj omstukad till Mini Bobber utan lysen och annat tjaffs är en moppe och kan köras på trafikförsäkring men det löser sig nog, ska bara åka lite Custom Bike Show & Mälaren Runt på den....
DP says: Regler är ju till för att tänjas på, eller.....
Är det inte så, om man åker med oriktigt försäkrad, att man får betala till försäkringsbolaget efteråt alla skador som de betalat till tredje part? Förutom sina egna skador. Så tycker jag det fungerar här på andra sidan Östersjön. Så man skall helst inte kollidera något dyrt eller ännu mindre skada någon, för då betalar man mycket och kanske länge. Eller har jag fel?
vespaco in da house:
Är det inte så, om man åker med oriktigt försäkrad, att man får betala till försäkringsbolaget efteråt alla skador som de betalat till tredje part?
Om man ska hårddra det riktigt så är det nog så men min erfarenhet från firman där vi gör mängder av försäkringsjobb på moped & MC och efter att ha talat med ett otal skadereglerare & utredare på dom flesta försäkringsbolagen så är det så att om man är "felförsäkrad" så kan man inte räkna med att få sina skador på tex. vagnskadan täckta, ett exempel är en EU-moppe som var avstrypt och daskade in i en Merca, där fick Merca ägaren full täckning men försäkringsbolaget betalade inte ut ett öre på vagnskadeförsäkringen av moppen däremot fick mopedföraren sin skadade hjälm täckt av sin trafikförsäkring men jag tror därmot att om han hade försökt få ersättning för sin brutna handled på trafikförsäkringen så hade bolaget sagt stop (spekulationer mellan mig & skaderegleraren). Viss är det väldigt tydligt att man med uppsåt felförsäkrat ett fordon och man åsamkar stor skada så kan försäkringsbolaget ge sig på dig personligen och kräva tillbaka allt dom betalat tredje part men det blir en lång & dyr (som du om du förlorar betalar) rättstvist som med all sanolikhet försäkringsbolaget vinner så JA att åka felförsäkrat betyder inte att du går 100% fri vid skada men blir du stoppad av Farbror Blå och åker trimmat får du böter och om du inte har A-kort får du även böter för olovlig körning, däremot kan dom inte ta ditt körkort då måste du ha upprepade olovlig köring men åker du oförsäkrat kan dom ta ditt körkort omedelbart. När allt kommer omkring så är väl detta mest en samvetssak...
Detta måste ju vara ett dilemma för nästan alla som åker Vespa mopeder av modell äldre, det finns väl nästan ingen som stämmer 100% överrens med typintyget och dom gånger jag varit med på tex. Scooterpremiären i Stockholm (åkt PVC ett par gånger) så tycker i allafall jag att dom flesta "mopederna" hängde med ganska bra och det var inte hela tiden det gick i 30 blås. Hur gör ni??? Ni som åker V50 med en 70cc cylinder eller bara standard men med en pipa och lite filat, har ni dom försäkrade som moped eller typar ni om till lätt MC??? Hur gör ni som har större Vespa & Lambretta 125cc och sätter på en större cylinder??? åker ni till Bilprovning för att typa om till mellanklass MC??? Hur är det med er som åker "veteranförsäkrat" där måste väl allt vara 100% standard??? Detta är ju ett ganska intressant spörsmål, förtjänar nästan en egen tråd, eller???
DP resonerer: Hellre felförsäkrad än oförsäkrad....
Helt klart att det finns trimmade mopeder och även trimmade MC-scooters i scooterkretsar, har själv blivit omkörd av b.l.a Lambrettor som låter mer än original
Men det måste ju vara större risk att polisen uppmärksammar en moped utan skylt som kör 70km/h än att de reagerar på en PX med 16 i stället för 12,5 hästkrafter. Samma sak gäller nog om man råkar ut för en olycka, mopeden kollas garanterat upp. Därför är MC-scooter och MC kort att rekomendera om man vill köra fort, risken att råka ut för tråkigheter minskar.
Och vill man köra helt lagligt och rätt försäkrad på moped så finns ju möjligheten att göra det. Då är det en svensksåld Vespa 50 som gäller.
Som sagt, den stora skillnaden mellan en trimmad/modifierad mc-scooter är att den HAR en reggskylt. Skulle olyckan vara framme, så är risken liten, för att inte säga obefintlig, att dom skulle kontrollera att motor och ram stämmer med typintyget. Sånt har dom helt enkelt inte tid med.
Om du däremot kommer på en liten V50 utan reggplåt, och smäller med en bil, så är risken stor att dom kontrollerar. Speciellt då om det finns vittnen som intygar att det gick undan innan krocken. Det syns ju tydligt att den bara får gå i 30, så det är lätt för dom att avgöra om nåt olagligt gjorts på maskinen.
Jag tror dom flesta som kör mopeder har dom försäkrade som mopeder, och chansar. Detsamma gäller nog dom som kör mc-Lambretta och mc-Vespa trimmat.
/G
Federico wrote:Helt klart att det finns trimmade mopeder och även trimmade MC-scooters i scooterkretsar, har själv blivit omkörd av b.l.a Lambrettor som låter mer än original
Men det måste ju vara större risk att polisen uppmärksammar en moped utan skylt som kör 70km/h än att de reagerar på en PX med 16 i stället för 12,5 hästkrafter. Samma sak gäller nog om man råkar ut för en olycka, mopeden kollas garanterat upp. Därför är MC-scooter och MC kort att rekomendera om man vill köra fort, risken att råka ut för tråkigheter minskar.
Och vill man köra helt lagligt och rätt försäkrad på moped så finns ju möjligheten att göra det. Då är det en svensksåld Vespa 50 som gäller.
hedge in da house:
Som sagt, den stora skillnaden mellan en trimmad/modifierad mc-scooter är att den HAR en reggskylt. Skulle olyckan vara framme, så är risken liten, för att inte säga obefintlig
Där måste jag bara lägga in en kommentar. Vi har mycket med 125-or att göra och där är Försäkringsbolagen som hökar idag, en Aprilia RS125 måste strypas till 11Kw om 16-åringen ska kunna köra den och veckan efter den är levererad stryper dom av den, lika med mellaklass hojarna där man stryper ner Yamaha R6 mfl. och idag när vi får in en klotad 11Kw eller Mellanstrypt hoj så är det första skaderegleraren kollar om dom verkligen är strypta, har haft ett par RS där ägaren strypt av och försäkringsbolagen vägrar betala på vagnskadan, samma med Runner & Dragster 180cc som är Malossi kittade idag tittar dom även på sådant. Så att man skulle vara home free bara för att man har nummerplåt vill jag inte hålla med om....
DP says: Försäkringsbolagen vill ta in så mycket som möjligt men betala ut så lite som möjligt....
DP wrote:DP says: Försäkringsbolagen vill ta in så mycket som möjligt men betala ut så lite som möjligt....
Hmm, jag kanske uppfattas som moralens väktare men jag tycker inte att man ska anklaga försäkringsbolagen om man inte får ut pengar när man försäkrat sin mc som något den inte är... Givetvis bryr sig ingen om man har 15 hp istället för 11 hp om det ändå kan räknas som samma sorts mc i samma klass men stoppar man in en 125:a i en moppe eller trimmar sin lätta mc till en mellanklassracer så tycker jag inte man själv får ta sitt ansvar.
DP wrote:DP says: Försäkringsbolagen vill ta in så mycket som möjligt men betala ut så lite som möjligt....
Hmm, jag kanske uppfattas som moralens väktare men jag tycker inte att man ska anklaga försäkringsbolagen om man inte får ut pengar när man försäkrat sin mc som något den inte är... Givetvis bryr sig ingen om man har 15 hp istället för 11 hp om det ändå kan räknas som samma sorts mc i samma klass men stoppar man in en 125:a i en moppe eller trimmar sin lätta mc till en mellanklassracer så tycker jag inte man själv får ta sitt ansvar.
//Anders
Dessutom skulle den kostnaden fördelas på alla andra försäkringstagare...
anders2011 in da house:
Hmm, jag kanske uppfattas som moralens väktare men jag tycker inte att man ska anklaga försäkringsbolagen om man inte får ut pengar när man försäkrat sin mc som något den inte är...
Helt rätt & riktigt!!!!!
Det jag syftade på är att ha med försäkringsbolag att göra som handlare, man gör kalkyler (tar ca 1 timme) sen blir det lösen på hojen och man får inget för gjort arbete och i 9 fall av 10 har försäkringsbolaget avtal med någon skrot så då får man inte ens lägga ett bud på resterna och man får inte fakturera försäkringsbolagen för att göra kalkyler, etc. inget ovanligt i våran branch....
DP says: Man kan ha många åsikter om försäkringsbolag....
DP wrote:anders2011 in da house:
Hmm, jag kanske uppfattas som moralens väktare men jag tycker inte att man ska anklaga försäkringsbolagen om man inte får ut pengar när man försäkrat sin mc som något den inte är...
Helt rätt & riktigt!!!!!
Det jag syftade på är att ha med försäkringsbolag att göra som handlare, man gör kalkyler (tar ca 1 timme) sen blir det lösen på hojen och man får inget för gjort arbete och i 9 fall av 10 har försäkringsbolaget avtal med någon skrot så då får man inte ens lägga ett bud på resterna och man får inte fakturera försäkringsbolagen för att göra kalkyler, etc. inget ovanligt i våran branch....
DP says: Man kan ha många åsikter om försäkringsbolag....
jo,det känner jag igen,man sitter å gör kalkyler i cabasen å får inget betalt för det.(det finns nya bilder på första sidan i denna tråd)
jag byter rubrik på den här tråden.
det känns skönt att börja montera nu efter allt skitjobb,det e nu det roliga börjar,det är det här man strävar efter hela tiden.jag lägger på nya bilder på första sidan på den här tråden.så kika lite då å då,så ser ni hur den växer fram.