Jag tycket att min Skipper 125 drar lite väl mycket. Den ligger mellan 0,5-0,6 dl milen. Att den egentligen kostar mer att köra än min bil "diesel" gör inte så mycket. Tycker bara det är så förbannat tråkigt att behöva tanka den hela tiden. Kommer drygt 10 mil innan lampan till reserven börjar lysa.
Tanken med den här frågan är att se om det skiljer mycket mellan automat och växlat. Är det stor skillnad så får det bli ett byte =)
Vad drar er skoter?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hall</i>
<br />Jag tycket att min Skipper 125 drar lite väl mycket. Den ligger mellan 0,5-0,6 dl milen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Min Vespa Touring 150 från 1962 drar 0,35 vid blandad körning och 0,30 på landsväg.
Moderna tvåtaktare drar mer, på grund av att effektuttaget är större. J mer effekt du vill ha ur en tvåtaktare, desto mer bensin/luftblandning går rakt genom motorn utan att förbrännas. Det gillar inte miljön och det gör förstås också att förbrukningen blir högre.
Fyrtaktare lider inte av det här problemet, men det är en annan sak som gör att moderna scootrar drar lite mer bensin än gamla. Det är variatorn/remdriften, som stjäl mer effekt än en konventionell växellåda med kuggdrev.
Cirka 0,6 för din Skipper är nog tyvärr rätt normalt. Med en fyrtaktare spar du cirka 0,2 l/mil och en konventionell växellåda spar cirka 0,1 l/mil jämfört med en variator. Med elektronisk bränsleinsprutning kan man spara ytterligare cirka 0,1 l/mil.
/Jörgen
<br />Jag tycket att min Skipper 125 drar lite väl mycket. Den ligger mellan 0,5-0,6 dl milen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Min Vespa Touring 150 från 1962 drar 0,35 vid blandad körning och 0,30 på landsväg.
Moderna tvåtaktare drar mer, på grund av att effektuttaget är större. J mer effekt du vill ha ur en tvåtaktare, desto mer bensin/luftblandning går rakt genom motorn utan att förbrännas. Det gillar inte miljön och det gör förstås också att förbrukningen blir högre.
Fyrtaktare lider inte av det här problemet, men det är en annan sak som gör att moderna scootrar drar lite mer bensin än gamla. Det är variatorn/remdriften, som stjäl mer effekt än en konventionell växellåda med kuggdrev.
Cirka 0,6 för din Skipper är nog tyvärr rätt normalt. Med en fyrtaktare spar du cirka 0,2 l/mil och en konventionell växellåda spar cirka 0,1 l/mil jämfört med en variator. Med elektronisk bränsleinsprutning kan man spara ytterligare cirka 0,1 l/mil.
/Jörgen
Hej!
Jag har scootrar som drar allt mellan 0,16 och ca 2,5l/milen
På vissa scootermodeller har hastigheten otroligt stor betydelse, t.ex. PX200 drar decilitrar mer /mil om man ligger på fullgas jämfört med ca 10km/h därunder.
Om man trimmar en scooter på rätt sätt kan man få den att t.o.m. dra mindre!
/Calle
Jag har scootrar som drar allt mellan 0,16 och ca 2,5l/milen

På vissa scootermodeller har hastigheten otroligt stor betydelse, t.ex. PX200 drar decilitrar mer /mil om man ligger på fullgas jämfört med ca 10km/h därunder.
Om man trimmar en scooter på rätt sätt kan man få den att t.o.m. dra mindre!
/Calle
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Thu 28 Oct 2004, 19:38
- Location: Sweden