Uppdatering av PHBH DelLorto förgasare

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Uppdatering av PHBH DelLorto förgasare

Post by Federico »

Delloro PHBH 28-30mm är en standardförgasare som många använder på sina trimmade Vespor. Låg och högfartsmunstycken är naturligtvis sådant man alltid byter men man kan också behöva uppdatera flottörnålsmunstycket. Flera scooterister jag känner har redan gjort detta med gott resultat. MB i England säljer uppdateringskiten i två olika storlekar 300 och 350 (original sitter det 200 i PHBH). Problem som uppstår med det lilla 200 munstycket som sitter original är att det inte hinner fylla upp flottöthuset tillräckligt snabbt. Enligt MB ska 300 användas på trimmade 200cc eller liknande motorer och 350 på extremt trimmade TS1 och liknande.

Jag var nyfiken på om man kunde hitta munstycken i Sverige och det visade sig att storlekar runt 300-400 sitter på äldre fyrtakts KTM och en del andra offroad hojjar. Förgasaren heter Dellorto VHS och är ca 38mm. Olle Olsson (MC sport i Märsta tog hem på mindre än en vecka). Ett 300 munstycke kostar 250kr.

Ska bli spännande att se om det ger något resultat på min Malossi 210 motor. Någon på forumet som har erfarenhet?

Image
Till vänster mitt nya 300:a och till höger 200:a

Image

Image
Överst 300 med tillhörande flottörnål, under den gamla 200:an med sin lilla flottörnål
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Uppdatering av PHBH DelLorto förgasare

Post by Federico »

problemet som jag har är att motorn känns kraftlös när man varvar ur, man kan inte få den att börja fyrtakta riktigt även med huvudmunstycken i storlekarna 180-190 (normalt borde vara runt 145-150). Förgasaren är en 30mm, RD350 reed, bensinpump....
Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

Intressant!
Det där visste jag inget om, ser ju ut att vara en skaplig skillnad mellan dom två.
Spännande och se om det blir nån skillnad.

Vad för pump kör du med?
---------------------------------------------------------
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

lambrittan wrote:Intressant!
Det där visste jag inget om, ser ju ut att vara en skaplig skillnad mellan dom två.
Spännande och se om det blir nån skillnad.

Vad för pump kör du med?
pumpen är en Paioli, vacuumstyrd. Tror att jag köpte den hos Worb5.
http://scooter-center.com/catalog/produ ... ts_id=1804

Returanslutning och T-korsning i metall (8mm) från classicsaabracing.com
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Skulle inte en sån i en SI24 sprida glädje? :smile:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

jag bytte till 350 på min TS1... har VHSA32mm.
På VHSA32mm finns det dessutom ett fel i sätet under flottörnålen som man borde fixa till om man inte vill få bränslebrist. (borra ur).

Hade dock inga problem med detta innan tillfixning men det är ett känt faktum att detta kan orsaka nypningar/skärningar vid snabbkörning längre sträckor på bränsletörstiga scootrar.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

calle wrote:jag bytte till 350 på min TS1... har VHSA32mm.
På VHSA32mm finns det dessutom ett fel i sätet under flottörnålen som man borde fixa till om man inte vill få bränslebrist. (borra ur).

Hade dock inga problem med detta innan tillfixning men det är ett känt faktum att detta kan orsaka nypningar/skärningar vid snabbkörning längre sträckor på bränsletörstiga scootrar.
kan du beskriva felet. kan det vara liknande på PHBH?
Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:Skulle inte en sån i en SI24 sprida glädje? :smile:
tror inte att den passar på SI
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

på PHBH finns inte felet som finns på VHSx.

På VHSx är hålet under flottören/silen halvmåneformat istället för runt vilket gör att flödet hindras. Kanske räcker flödet på moderna snåla motorer men inte på en trimmad TS1.
Enkelt att åtgärda med en pelarborr.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

calle wrote:på PHBH finns inte felet som finns på VHSx.

På VHSx är hålet under flottören/silen halvmåneformat istället för runt vilket gör att flödet hindras. Kanske räcker flödet på moderna snåla motorer men inte på en trimmad TS1.
Enkelt att åtgärda med en pelarborr.
vad har du för storlek på ditt huvudmunstycke? - bara nyfiken
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

145 normalkörning.
storleken större vid långfärd.
(lågfart 38)
(K24-nål)
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Federico wrote:kan inte få den att börja fyrtakta riktigt även med huvudmunstycken i storlekarna 180-190
Det är inte nålen som har för tjock spets? Jag har nålar som begränsar flödet mellan nål och emulsionsrör så mycket att det går att sätta i hur stort huvud som helst utan att det fyrtaktar.
/David
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

mavio wrote:
Federico wrote:kan inte få den att börja fyrtakta riktigt även med huvudmunstycken i storlekarna 180-190
Det är inte nålen som har för tjock spets? Jag har nålar som begränsar flödet mellan nål och emulsionsrör så mycket att det går att sätta i hur stort huvud som helst utan att det fyrtaktar.
har ingen koll på nålen, vilken nål är bra och vilken fungerar inte...?

ska kolla vad jag har
Federico
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Federico wrote: Ska bli spännande att se om det ger något resultat på min Malossi 210 motor. Någon på forumet som har erfarenhet?

Image
Det kommer absolut bli skillnad. Köpte ett Fullflowkit från Tino samtidigt som jag byggde första upplagan av Imola motorn för några år sen. Det innehöll fullflödes soppakran, 300 nålventil samt tunnare CarbonReeds med "luftigare" Reedstoppers. Funkade klockrent tills vi va på väg hem från Sauna´n Run 2004 då den började rusa när man frikopplade ungefär som tjuvluft eller när soppan tar slut. Visade sig efter lite felsökning att ett obskyrt fel på nålventilen hade uppträtt. Då 200s nålventil är solid är 300s fjäder försedd vilket tydligen kan ställa till problem. "Mushroomen", alltså den lilla skallen som flottörgaffeln hakar tag i hade hel plötsligt fått för sig att fjädra ut för långt vilket medför för låg soppanivå i flottörhuset som i sin tur ställer alla värden ur spel, oavsett om man ställt in den aldrig så noga i Dynojetbänk. Den gick helt plötsligt för magert, och med en hårsmån slapp jag undan hålad kolv. I väntan på nytt 300 monterades 200 vilket betedde sig ungefär som det trasiga 300, man kunde acca 1an och 2an fullt sen tog soppan slut när man la i 3an, obehagligt. Det gick inte ens att ligga i 100 blås jämn fart utan att den började konstra. När nytt 300 monterades va problemen helt väck. Sensmoral: Kör aldrig en PHBH utan minst 300ans nålventil samt ha en extra i fickan vid färd så slipper ni hålad kolv, om ni kört i Dynojetbänk med Lambda förstås.. :) /Jensa
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

tack Jensa! jag har inte hunnit provköra ännu, ska som sagt bli spännande. bra att känna till det där med fjädern i flottörnålen också.

det var många motorcyklar ute på Stockholms gator idag, håller det här 10-gradersvädret i sig så kommer rapport snart.
Federico
Blue Fighter Sthlm
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blue Fighter Sthlm »

Det gick inte ens att ligga i 100 blås jämn fart utan att den började konstra. När nytt 300 monterades va problemen helt väck. Sensmoral: Kör aldrig en PHBH utan minst 300ans nålventil samt ha en extra i fickan vid färd så slipper ni hålad kolv, om ni kört i Dynojetbänk med Lambda förstås.. /Jensa

lite mer exakt började den konstra? typ som att gnistan förvinner och den bara dör eller började den sas att säga hosta o hacka...? vad menas med dynojetbänk m lambda?
misstänker mig ha upplevt liknande beteende när jag segdragit med packning o skjuts i lätt motlut på motorväg...
helst skulle man väl vilja ha rökgastempmätare (har sett att det finns att köpa avsett till mindre flyplan) med larm för hög temp så man slipper nypet...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Blue Fighter Sthlm wrote:Det gick inte ens att ligga i 100 blås jämn fart utan att den började konstra. När nytt 300 monterades va problemen helt väck. Sensmoral: Kör aldrig en PHBH utan minst 300ans nålventil samt ha en extra i fickan vid färd så slipper ni hålad kolv, om ni kört i Dynojetbänk med Lambda förstås.. /Jensa

lite mer exakt började den konstra? typ som att gnistan förvinner och den bara dör eller började den sas att säga hosta o hacka...? vad menas med dynojetbänk m lambda?
misstänker mig ha upplevt liknande beteende när jag segdragit med packning o skjuts i lätt motlut på motorväg...
helst skulle man väl vilja ha rökgastempmätare (har sett att det finns att köpa avsett till mindre flyplan) med larm för hög temp så man slipper nypet...
I mitt fall hostar den inte (inga "Puffar" som när den nästan fyrtaktar") utan det känns mer som att gasen tar slut tidigare än den borde, den tappar kraft om man drar botten 1:an...2:an...3:an sedan orkar den inte på fyran (inte p.g.a fel utväxling). Min gamla Polini 218cc tömde flottörhuset på ett rödljusrace, kändes som att packboxen på svänghjulssidan gått när man kom fram till rödljus #2, men motorn lugnade sig när soppa rann till (hade en 28 mm med 200 munstyck på den...)
Federico
Blue Fighter Sthlm
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blue Fighter Sthlm »

ok federico då är jag med! ungefär som att spola innan toalettstolen fyllts på... mitt symptom är mer tackförkaffet-kortslutning i tändhatten... jag får klura vidare i annan tråd..
300 ser ju rätt grov ut, är det inte risk att den surar ner sig vid låga varv, att det sas rinner till för mycket?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Blue Fighter Sthlm wrote:ok federico då är jag med! ungefär som att spola innan toalettstolen fyllts på... mitt symptom är mer tackförkaffet-kortslutning i tändhatten... jag får klura vidare i annan tråd..
300 ser ju rätt grov ut, är det inte risk att den surar ner sig vid låga varv, att det sas rinner till för mycket?
det visar sig om det rinner in för mycket, men i teorin så ska ju även denna nål stänga när huset är fullt och nålen öppnar ju inte helt förrän nivån går ner ordentligt. men som sagt det är teori, man har ju lärt sig många gånger att det inte stämmer 100% med verkligheten!
Federico
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Vad hade du för nål/nålar?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Lite provkörning idag.

första turen med 140 munstycke och andra med 155.

med 155 fyrtaktar den rejält upp till 3/4 gas där den går rent, med 140 går den bra på alla mellanvarv och drar bra från botten.

provade att sätta ner nålen i botten med 155 munstycket, då får jag bort bluddret på mellanvarv.

ska testa med större huvud...
Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

hur har det gått?
blev det någon skillnad med 300-munstycket?
vad har du för emulsionsrör i den?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

lambrittan wrote:hur har det gått?
blev det någon skillnad med 300-munstycket?
vad har du för emulsionsrör i den?
Ingen koll på röret.

Det blev skillnad, jag har en annan kraft när jag drar ur den på alla växlar. Har inte lyckats få till den 100% på fullt. Det känns som att kopplingen slirar lite på fyran. Det ligger en CNC 16 fjäderskoppling och väntar, hoppas den löser slirproblemet, eller så blir det hårdare cosafjädrar som ett första test.
Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

det låter ju lovande! jag kör just nu oxå med en likadan pump som du har, dock utan någon form av återcirkulation alls.

har du en retur till tanken lr till soppaslangen från tanken? provade du först utan att köra utan? hur funkade det?

själv har jag än så länge inte märkt att den skulle trycka igenom för mkt soppa.
kollade dessutom hur pass mycket den pumpade genom att köra motorn på en annan tank.
Jag tyckte inte att det var sånt jättesprutt från pumpen men visst det skvätter ju, så den fungerar ju uppenbarligen.

har du koll på hur din pumpar?

många frågor här.. :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

lambrittan wrote:det låter ju lovande! jag kör just nu oxå med en likadan pump som du har, dock utan någon form av återcirkulation alls.

har du en retur till tanken lr till soppaslangen från tanken? provade du först utan att köra utan? hur funkade det?

själv har jag än så länge inte märkt att den skulle trycka igenom för mkt soppa.
kollade dessutom hur pass mycket den pumpade genom att köra motorn på en annan tank.
Jag tyckte inte att det var sånt jättesprutt från pumpen men visst det skvätter ju, så den fungerar ju uppenbarligen.

har du koll på hur din pumpar?

många frågor här.. :grin:
jag har inte testat pumpens funktion annat än att jag kan köra tvärslut utan att märka minsta hack och host innan, då skall tilläggas att förgasaren sitter ovanför tankens nivå. min retur byggdes och monterades samtidigt, jag kanske skulle testa att plugga returen för att se vad som händer.

Har du reed på din motor? undrar om det är skillnad på vevhuspulserna till punpen från en reedmotor?
Federico
Post Reply