Tångt om utrymme...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Tångt om utrymme...

Post by jonolito »

Har smällt på ett par 10" fälgar på min V 50 och var grymt nöjd med resultatet tills jag insåg att bakdäcket tog i ljuddämparen. En Sito-banan införskaffades utan någon nämnvärd förbättring. I sidled finns utrymme men inte i längdriktningen. Däcket tar fortfarande i bulten i svingen. Jag har efter längre tid utredning funnit att jag fått, och satt på, Michelin S83 3,50x10, och inte 3,00 x 10 som jag beställde. Däcket är således min huvudmisstänkte i dramat. Fråga är dock om mitt antagande är korrekt eller om det är något annat skit som jag har missat. Tacksam för lite input utifrån.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Tångt om utrymme...

Post by Federico »

jonolito wrote:Har smällt på ett par 10" fälgar på min V 50 och var grymt nöjd med resultatet tills jag insåg att bakdäcket tog i ljuddämparen. En Sito-banan införskaffades utan någon nämnvärd förbättring. I sidled finns utrymme men inte i längdriktningen. Däcket tar fortfarande i bulten i svingen. Jag har efter längre tid utredning funnit att jag fått, och satt på, Michelin S83 3,50x10, och inte 3,00 x 10 som jag beställde. Däcket är således min huvudmisstänkte i dramat. Fråga är dock om mitt antagande är korrekt eller om det är något annat skit som jag har missat. Tacksam för lite input utifrån.
det är lite lurigt med 3,50 däcken, en del passar faktiskt på v50/primmy utan modifieringar, men tydligen inte S83. hur mycket är det som felar? kanske en kullrig insex är lösningen?
Federico
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

Däcket tar i bulten ganska rejält (redan innan lyftfyllning). Ska dock kolla om med en kullrig insex kan vara tillräckligt. Annars får det bli lågprofilsdäck.

Gör 3,00 någon skillnad i längdriktningen, dvs på höjden på däcket.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jonolito wrote:Däcket tar i bulten ganska rejält (redan innan lyftfyllning). Ska dock kolla om med en kullrig insex kan vara tillräckligt. Annars får det bli lågprofilsdäck.

ja, det är flera centimeter lägre
Federico
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

Federico wrote:
jonolito wrote:Däcket tar i bulten ganska rejält (redan innan lyftfyllning). Ska dock kolla om med en kullrig insex kan vara tillräckligt. Annars får det bli lågprofilsdäck.

ja, det är flera centimeter lägre

Mysteriet börjar klarna. Tackar ödmjukast för svaren!
Post Reply