Vilken sadel skall jag välja?
Vilken sadel skall jag välja?
Tänkte köpa en ny sadel till min Primmy.
Det finns ju en hel del att välja mellan om man surfar runt på olika sidor.
Men vilken tycker ni man skall välja, sett till snygghet, funktion och pris.
Tack på förhand.
// Fredrick
Det finns ju en hel del att välja mellan om man surfar runt på olika sidor.
Men vilken tycker ni man skall välja, sett till snygghet, funktion och pris.
Tack på förhand.
// Fredrick
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
vespan är väl igentligen bara reggad för en person? I alla fall enligt mitt reg bevis. (inte för att det spelar någon roll:))
Jag skall väl köra ensam först och främst, men det vore bra om jag kunde ta tjejen bak om det skulle vara så, i nödfall liksom.
Jag skall väl köra ensam först och främst, men det vore bra om jag kunde ta tjejen bak om det skulle vara så, i nödfall liksom.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
har inga bra alternativ tyvärr.
men jag tycker inte vitt är så snyggt, tycker svart skulle passa bättre.
lägg sen till att min sadel är lite nersutten i dämpningen och några små hål i skinnet, just därför "måste" jag byta..
jag menar, klä om sadeln kostar ju lika mkt som att köpa en ny
men jag tycker inte vitt är så snyggt, tycker svart skulle passa bättre.
lägg sen till att min sadel är lite nersutten i dämpningen och några små hål i skinnet, just därför "måste" jag byta..
jag menar, klä om sadeln kostar ju lika mkt som att köpa en ny

[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Vill du ha en plain svart sadel som inte sticker ut nämvärt har ju SIP sin Seat Economic V50, som ju är ett hyggligt billigt alternativ utan lås och annat "fancy".
Annars har EM den absolut vanligaste "utbytessadeln" till primmy, kallad Sadel (Tvåsits) "V50". Den är OK och ger ett sobert intryck. Dock gillar jag personligen inte handtagsbandet, men det är ju verkligen en smaksak!
Orginalsadlarna på "primavera" -67 är i princip alltid "nedsuttna" och väldigt ofta omklädda. Kanske är även din redan omklädd en gång? Det finns några trådar där folk visar hur de själva klätt om sadlar med gott resultat, det kan vara värt att fundera över iallafall, jag har inte hittat någon ny sadel som exakt efterliknar orginalet. Att sadeln är nedsutten tycker jag ger en juste orginalkänsla, inget större problem om den fortfarande är bekväm och hel...
Svint1's singel-limpa är snygg, flickvännen har en sådan, men nackdelen är att man absolut inte kan skjutsa ens i nödfall. Inte ens ett barn får plats bakom mig när jag sitter på den.
Annars har EM den absolut vanligaste "utbytessadeln" till primmy, kallad Sadel (Tvåsits) "V50". Den är OK och ger ett sobert intryck. Dock gillar jag personligen inte handtagsbandet, men det är ju verkligen en smaksak!
Orginalsadlarna på "primavera" -67 är i princip alltid "nedsuttna" och väldigt ofta omklädda. Kanske är även din redan omklädd en gång? Det finns några trådar där folk visar hur de själva klätt om sadlar med gott resultat, det kan vara värt att fundera över iallafall, jag har inte hittat någon ny sadel som exakt efterliknar orginalet. Att sadeln är nedsutten tycker jag ger en juste orginalkänsla, inget större problem om den fortfarande är bekväm och hel...
Svint1's singel-limpa är snygg, flickvännen har en sådan, men nackdelen är att man absolut inte kan skjutsa ens i nödfall. Inte ens ett barn får plats bakom mig när jag sitter på den.
tack för era svar.
tycker svint1´s sadel är mkt cool, men som sagt, svårt att skjutsa.
sen dom du visa bufflig är ju bra alternativ.
men tycker ni det är bättre att klä om eller tycker ni rent av den vita passar?
jag e lite tvekönad inför detta.
vill gärna ha svart, men den får ju inte se fel ut och helst inte se för ny ut på min gamle "moppe"
tycker svint1´s sadel är mkt cool, men som sagt, svårt att skjutsa.
sen dom du visa bufflig är ju bra alternativ.
men tycker ni det är bättre att klä om eller tycker ni rent av den vita passar?
jag e lite tvekönad inför detta.
vill gärna ha svart, men den får ju inte se fel ut och helst inte se för ny ut på min gamle "moppe"

[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Jag skulle personligen försöka klä om (med svart skinn) ifall sadeln var orginal, men jag är osäker på om din är det. Jag trodde inte att röda -67'or såldes med vit sadel (kan iofs vara orginal fast omklädd), någon som vet bättre kan säkert rätta mig. Min chockgula -67'a har svart orginalsadel, såhär nedsutten och fin ser den ut:men tycker ni det är bättre att klä om eller tycker ni rent av den vita passar?
jag e lite tvekönad inför detta.
vill gärna ha svart, men den får ju inte se fel ut och helst inte se för ny ut på min gamle "moppe"

Om din sadel inte är orginal, eller om den inte är i skick för en omklädning, eller om du bara inte känner för att plocka fram symaskinen, är definitivt "ekonomisadeln" ett bra alternativ.
Men allt är förstås beroende av tycke och smak

Var med om att regga en popolino -66 för två personer idag.Fredrick wrote:vespan är väl igentligen bara reggad för en person? I alla fall enligt mitt reg bevis. (inte för att det spelar någon roll:))
Jag skall väl köra ensam först och främst, men det vore bra om jag kunde ta tjejen bak om det skulle vara så, i nödfall liksom.
Besikningsmannen kollade chassienumret och tog 600 kr. det var allt.
sadeln som satt på var 50 cm men den mätte han inte ens.
Crispin
Mycket av det här är ju sådant som styrdes av de gamla "16-års"-reglerna. Max 75 kg fulltankad, ingen passagerare och därmed sadel max X cm lång osv.
Jag tycker personligen att originalsadeln på Primavera är väldigt snygg, passar så bra i hojens helhet. Går det inte att hitta en ny sådan någonstans? Svints är väl (om jag minns rätt) originalsadeln på bl a PK80.
Tycker
/jens
Jag tycker personligen att originalsadeln på Primavera är väldigt snygg, passar så bra i hojens helhet. Går det inte att hitta en ny sådan någonstans? Svints är väl (om jag minns rätt) originalsadeln på bl a PK80.
Tycker
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nu vet jag att den här tråden florerar på 2 ställen, men då vi här snackar 125cc; Jag besade en 125:a med sportsadel( med bulle baktill) en gång, besiktningsmannen tog då fram måttstocken, mätte den egentliga sittytan, och jag fick 2:a på detta!
Bytte till vanlig sadel utan bullen bak och så var det grönt. stööööön.
Bytte till vanlig sadel utan bullen bak och så var det grönt. stööööön.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
f--n... måste de fylla sin "felkvot" genom att hitta på fel på våra vespor. Jag har vi två tillfällen reklamerat besiktningar för att de inte har koll, och det slutar med hundratals telefonsamtal, extrajobb m.m. Jag förstår inte varför de gör besiktingar på fordon de inte har minsta koll på, och så stå på sig när de har fel, idioter.Ola Lång wrote:Nu vet jag att den här tråden florerar på 2 ställen, men då vi här snackar 125cc; Jag besade en 125:a med sportsadel( med bulle baktill) en gång, besiktningsmannen tog då fram måttstocken, mätte den egentliga sittytan, och jag fick 2:a på detta!
Bytte till vanlig sadel utan bullen bak och så var det grönt. stööööön.
om någon vill veta hur man reklamerar en besiktning så hör av er. första steget är att på plats kontakta stationschefen.
Federico
frederico in da house:
Jag förstår inte varför de gör besiktingar på fordon de inte har minsta koll på, och så stå på sig när de har fel, idioter.
Jag var för 2 år sedan med mitt X och besiktigade hennes Moto 6.5 i Rissne utanför Stockholm, har för mig att det var i slutet på april eller tidigt maj, då hade dom MC dropp in, vi rullade in vid 17-tiden och då slutade kön vid MC Donalds (ni som vet hur det ser ut fattar hur lång kö det är!!!!), det var folkfest på hög nivå och det var sagt att "portarna stängs vid midnatt" men då var det fortfarande kö en bit upp på gatan så dom sa "vi kör till vi betat av ALLA!!!", Moto 6.5'an var besiktigad och vi rullade hem vid 02-tiden !!!!
Den dagen körde dom dubbla lyftar och dubbel bemanning på allt, jag tror inte jag sett en snabbare men även grundligare (dom kan om dom vill) besiktning av dom 550 hojarna som rullat in då vi kom fram, det var allt från Guldvinge till Vespa och dom här killarna & tjejen som jobbade kunde verkligen sina hojar, det var en fröjd för ögat att se alla dessa maskiner som rullade in, gammalt & nyare. Som sagt kolla Bilprovningens hemsida för liknade tillfällen, där kan man få sin hoj/scooter rättvist besigtigad och inte bara "utsatt" för myndighets hets....
DP says: Nog den bästa "hojträffen" jag var på 2006....
Jag förstår inte varför de gör besiktingar på fordon de inte har minsta koll på, och så stå på sig när de har fel, idioter.
Jag var för 2 år sedan med mitt X och besiktigade hennes Moto 6.5 i Rissne utanför Stockholm, har för mig att det var i slutet på april eller tidigt maj, då hade dom MC dropp in, vi rullade in vid 17-tiden och då slutade kön vid MC Donalds (ni som vet hur det ser ut fattar hur lång kö det är!!!!), det var folkfest på hög nivå och det var sagt att "portarna stängs vid midnatt" men då var det fortfarande kö en bit upp på gatan så dom sa "vi kör till vi betat av ALLA!!!", Moto 6.5'an var besiktigad och vi rullade hem vid 02-tiden !!!!
Den dagen körde dom dubbla lyftar och dubbel bemanning på allt, jag tror inte jag sett en snabbare men även grundligare (dom kan om dom vill) besiktning av dom 550 hojarna som rullat in då vi kom fram, det var allt från Guldvinge till Vespa och dom här killarna & tjejen som jobbade kunde verkligen sina hojar, det var en fröjd för ögat att se alla dessa maskiner som rullade in, gammalt & nyare. Som sagt kolla Bilprovningens hemsida för liknade tillfällen, där kan man få sin hoj/scooter rättvist besigtigad och inte bara "utsatt" för myndighets hets....
DP says: Nog den bästa "hojträffen" jag var på 2006....
Jo, jag har besiktigat och träffat många trevliga besiktingsmän (och kvinnor). Men jag vet inte om alla som jobbar i Rissne har samma koll, ett av de ställen jag helst undviker. En av de som jobbar där använder ny PX som referens för hur alla "Vespa" ska vara att köra, han tyckte att min 62:a kändes trafikfarlig jämfört med PX:en...! Detta grundade han på att 62:an "ormade" sig mer vid hård inbromsning med endbart frambromsen! Undrar om han också räknar med att en Volvo från 1962 ska klara en undanmanöver eller bromsprov lika bra som en ny V70?DP wrote:frederico in da house:
Jag förstår inte varför de gör besiktingar på fordon de inte har minsta koll på, och så stå på sig när de har fel, idioter.
Jag var för 2 år sedan med mitt X och besiktigade hennes Moto 6.5 i Rissne utanför Stockholm, har för mig att det var i slutet på april eller tidigt maj, då hade dom MC dropp in, vi rullade in vid 17-tiden och då slutade kön vid MC Donalds (ni som vet hur det ser ut fattar hur lång kö det är!!!!), det var folkfest på hög nivå och det var sagt att "portarna stängs vid midnatt" men då var det fortfarande kö en bit upp på gatan så dom sa "vi kör till vi betat av ALLA!!!", Moto 6.5'an var besiktigad och vi rullade hem vid 02-tiden !!!!
Den dagen körde dom dubbla lyftar och dubbel bemanning på allt, jag tror inte jag sett en snabbare men även grundligare (dom kan om dom vill) besiktning av dom 550 hojarna som rullat in då vi kom fram, det var allt från Guldvinge till Vespa och dom här killarna & tjejen som jobbade kunde verkligen sina hojar, det var en fröjd för ögat att se alla dessa maskiner som rullade in, gammalt & nyare. Som sagt kolla Bilprovningens hemsida för liknade tillfällen, där kan man få sin hoj/scooter rättvist besigtigad och inte bara "utsatt" för myndighets hets....
DP says: Nog den bästa "hojträffen" jag var på 2006....
Federico
federico in da house:
Men jag vet inte om alla som jobbar i Rissne har samma koll, ett av de ställen jag helst undviker.
Som jag förstod det så plockar dom in "MC folket" från Stockholms området för dessa tillfällen för alla dom kan inte jobba där....
Kommer ihåg på 70-talet i Arninge fanns det en man som kallades "motorcykelexperten", han hade tillochmed benprotes och hans livsverk var att sätta så många 2'or som det bara gick på hojar, kommer ihåg ett tillfälle då Charley Karling och jag åkte ut för att slå 2 flugor i en smäll, vi geld upp på drive in och såg hur "motorcykelexperten" släppte allt han hade och vinkade in oss. Charley med Anbritts Electra Glide med sidovagn helt orginal lyckades han få 3 2'or på och mitt "torskblänke" med aphängare & jockey shift kunde han inte köra så den blev det såklart körförbud på!!!!! Åkte ut dagen efter då var han inte där och vi gled igenom med rena papper. Så visst finns det klantskallar på Bilprovningen, här i Enköping har vi en kille som heter Uno som är en riktig MC enthusiast, dessutom jobbar Ronny (NC Racing på fritiden) också där så chansen att få ett "amatöromdömme" där är inte någon större risk.....
DP says: Bilprovning är lite som Lotto, ibland får man en nitlott.....
Men jag vet inte om alla som jobbar i Rissne har samma koll, ett av de ställen jag helst undviker.
Som jag förstod det så plockar dom in "MC folket" från Stockholms området för dessa tillfällen för alla dom kan inte jobba där....
Kommer ihåg på 70-talet i Arninge fanns det en man som kallades "motorcykelexperten", han hade tillochmed benprotes och hans livsverk var att sätta så många 2'or som det bara gick på hojar, kommer ihåg ett tillfälle då Charley Karling och jag åkte ut för att slå 2 flugor i en smäll, vi geld upp på drive in och såg hur "motorcykelexperten" släppte allt han hade och vinkade in oss. Charley med Anbritts Electra Glide med sidovagn helt orginal lyckades han få 3 2'or på och mitt "torskblänke" med aphängare & jockey shift kunde han inte köra så den blev det såklart körförbud på!!!!! Åkte ut dagen efter då var han inte där och vi gled igenom med rena papper. Så visst finns det klantskallar på Bilprovningen, här i Enköping har vi en kille som heter Uno som är en riktig MC enthusiast, dessutom jobbar Ronny (NC Racing på fritiden) också där så chansen att få ett "amatöromdömme" där är inte någon större risk.....
DP says: Bilprovning är lite som Lotto, ibland får man en nitlott.....
problemet med besiktningen är troligvis ett generationsskifte. de gamla besiktningsmännen som var med på den tiden våra gamla MC och scootrar var nya, de som visste hur en sprillans ny Vespa Touring 1960 kändes att köra, de jobbar inte kvar längre.
Det konstigaste av allt är de inte har något arkiv på fordonens tekniska data och utrustning, förr tog man fram speciella besiktningsguider på svensk bilprovning för fordon med avvikande tekninsk konstruktion. Jag köpte en gång ett sådant gammalt blad till en kompis som var DS (citroen padda) fantast. Ett kopierat häfte med speciella instruktioner på svenska hur man skulle besiktiga en DS med all hydrualik o.s.v. Sånt finns inte längre, nu är alla fodon lika och skall bedömas efter en mall.
Det låter kanske som jag är extremt missnöjd med svensk bilprovning, och det är till viss del så. Man får lägga väldigt många timmar på deras okunskap ibland, ännu tråkigare för de som inte har 100% koll på sitt fordon och tror på deras så kallade "fel". De skulle behöva en central databas med fordonsfakta. Det är inte mitt jobb att övertala besiktningsmannen att Lambretta TV175III faktiskt har skivbroms fram, och att den är konstruerad så att det låter när man rullar hjulet då skivan touchar bromspucken.
Det konstigaste av allt är de inte har något arkiv på fordonens tekniska data och utrustning, förr tog man fram speciella besiktningsguider på svensk bilprovning för fordon med avvikande tekninsk konstruktion. Jag köpte en gång ett sådant gammalt blad till en kompis som var DS (citroen padda) fantast. Ett kopierat häfte med speciella instruktioner på svenska hur man skulle besiktiga en DS med all hydrualik o.s.v. Sånt finns inte längre, nu är alla fodon lika och skall bedömas efter en mall.
Det låter kanske som jag är extremt missnöjd med svensk bilprovning, och det är till viss del så. Man får lägga väldigt många timmar på deras okunskap ibland, ännu tråkigare för de som inte har 100% koll på sitt fordon och tror på deras så kallade "fel". De skulle behöva en central databas med fordonsfakta. Det är inte mitt jobb att övertala besiktningsmannen att Lambretta TV175III faktiskt har skivbroms fram, och att den är konstruerad så att det låter när man rullar hjulet då skivan touchar bromspucken.
Federico
federico in da house:
problemet med besiktningen är troligvis ett generationsskifte. de gamla besiktningsmännen som var med på den tiden våra gamla MC och scootrar var nya, de som visste hur en sprillans ny Vespa Touring 1960 kändes att köra, de jobbar inte kvar längre.
Tyvärr så "hi jackar" vi någons tråd men den här diskussionen är väldigt intressant!!!!
Vi säljer utrustning, typ mc ställ & hjälmar till dom som ska jobba med MC på Bilprovning här i Enköping så vi har en löpande dialog med dom och får även se vilka som ska jobba med MC där, förra våren började det en ny kille i min ålder (50-ish) som skulle besiktiga MC, han hade jobbat som lastbilsmeck men sadlat om, han kom och hämtade ut kläder, ryggskydd, hjälm, stövlar, handskar, etc. sen hörde vi att första dagen han jobbade hade han kört rakt in i sidan på en bil som svängt vänster framför honom och så var det slut med hans karriär på MC. Har även ett par polare som gått Bilprovnings utbildning nu på sista tiden och ingen av dom har en bilmekaniker utbildning bakom sig, en har jobbat i butik och en har jobbat på bussbolag men idag söker dom "andra kvalifikationer" det är ju ett serviceyrke!!! Förr i tiden var Bilprovningen lite av en "skyddad verkstad" med mekaniker som inte klarade av att jobba under hård accordstress och brännde ut sig då fanns alltid Bilprovning som en ställe som sökte den kompetensen men inte var så noga med farten på arbetet, idag verkar det som "socialkompetens" (huuuu vad jag hatar det ordet efter ett tag på arbetsmarknadsdepartementet) är viktigare än en gedigen mekanikerbakgrund. Vad som är lite konstigt är att om man har A kort så kan man efter att ha spenderat en viss tid med att besiktiga bilar få börja att besiktiga MC, borde vara så att om man har A kort och har spenderat mycket tid på MC så kan man besiktiga dom....
Jag kan skriva om erfarenheter med Hot Rods, Choppers, Bubblor och andra inte helt orginal fordon och Bilprovning hur länge som helst men måste nog säga att det är tur att dom finns, har bott i USA under större delen av 80 & 90-talet och i många stater åker folk runt i fordon (på gott & ont) som inte skulle släppas in genom dörren (änn mindre ut) på Bilprovningen så visst har den sina goda sidor.....
DP says: Sorry for the hi jack....
problemet med besiktningen är troligvis ett generationsskifte. de gamla besiktningsmännen som var med på den tiden våra gamla MC och scootrar var nya, de som visste hur en sprillans ny Vespa Touring 1960 kändes att köra, de jobbar inte kvar längre.
Tyvärr så "hi jackar" vi någons tråd men den här diskussionen är väldigt intressant!!!!
Vi säljer utrustning, typ mc ställ & hjälmar till dom som ska jobba med MC på Bilprovning här i Enköping så vi har en löpande dialog med dom och får även se vilka som ska jobba med MC där, förra våren började det en ny kille i min ålder (50-ish) som skulle besiktiga MC, han hade jobbat som lastbilsmeck men sadlat om, han kom och hämtade ut kläder, ryggskydd, hjälm, stövlar, handskar, etc. sen hörde vi att första dagen han jobbade hade han kört rakt in i sidan på en bil som svängt vänster framför honom och så var det slut med hans karriär på MC. Har även ett par polare som gått Bilprovnings utbildning nu på sista tiden och ingen av dom har en bilmekaniker utbildning bakom sig, en har jobbat i butik och en har jobbat på bussbolag men idag söker dom "andra kvalifikationer" det är ju ett serviceyrke!!! Förr i tiden var Bilprovningen lite av en "skyddad verkstad" med mekaniker som inte klarade av att jobba under hård accordstress och brännde ut sig då fanns alltid Bilprovning som en ställe som sökte den kompetensen men inte var så noga med farten på arbetet, idag verkar det som "socialkompetens" (huuuu vad jag hatar det ordet efter ett tag på arbetsmarknadsdepartementet) är viktigare än en gedigen mekanikerbakgrund. Vad som är lite konstigt är att om man har A kort så kan man efter att ha spenderat en viss tid med att besiktiga bilar få börja att besiktiga MC, borde vara så att om man har A kort och har spenderat mycket tid på MC så kan man besiktiga dom....
Jag kan skriva om erfarenheter med Hot Rods, Choppers, Bubblor och andra inte helt orginal fordon och Bilprovning hur länge som helst men måste nog säga att det är tur att dom finns, har bott i USA under större delen av 80 & 90-talet och i många stater åker folk runt i fordon (på gott & ont) som inte skulle släppas in genom dörren (änn mindre ut) på Bilprovningen så visst har den sina goda sidor.....
DP says: Sorry for the hi jack....