Att tvätta en vespa/smallframe.
Att tvätta en vespa/smallframe.
Detta må låta som en korkad tråd men har man aldrig gjort det förr så vet man inte vilka fallgropar det finns.
Det jag vill ha gjort med denna tråd är ett tips och trix i form av en how to eller do’s and dont’s när man ska sommartvätta sin vespa ( i mitt fall en v50r smallframe)
Jag misstänker att bara spruta vatten rakt på den och att då riskera blöta ner hela motorn inte är att rekommendera.
Dock så vill man ju kanske ha lite rent i underreden, speciellt under fotbrädan och kanske under bakhjulets delar (växelföraren m.m. skrymslen där som älskar att samla på sig smuts)
Sen också tips på olika medel man kan använda för att liva upp vespan lite (vax?).
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Det jag vill ha gjort med denna tråd är ett tips och trix i form av en how to eller do’s and dont’s när man ska sommartvätta sin vespa ( i mitt fall en v50r smallframe)
Jag misstänker att bara spruta vatten rakt på den och att då riskera blöta ner hela motorn inte är att rekommendera.
Dock så vill man ju kanske ha lite rent i underreden, speciellt under fotbrädan och kanske under bakhjulets delar (växelföraren m.m. skrymslen där som älskar att samla på sig smuts)
Sen också tips på olika medel man kan använda för att liva upp vespan lite (vax?).
Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Hej!
Elen är ju ett känsligt och utsatt kapitel på en Smallframe, så det är viktigt att vara mild mot vissa regioner när man tvättar. Jag har själv gjort tabben att använda högtryckstvätt och det kan inte rekommenderas om du vill ha startgarantier efter tvätt.
De känsligaste partierna beträffande elsystemet är den yttre tändspolen, kopplingsdosan ovanför svingen, strömställaren på styret, fram- och baklampa samt svänghjul och tändkabel. Se till att dessa detaljer är någorlunda skyddade vid tvätt (kan t ex skyddas med hjälp av fryspåsar och tejp/gummiband.
Till särskilt smutsiga eller oljiga partier på Vespan (ofta i synnerhet motor, fälgar, underrede, höger fotbrädans bakkant m m) är det lämpligt att först använda avfettningsmedel och en liten borste (t ex en avlagd tandborste) för att lösa upp smutsen eller den s k trafikfilmen.
I övrigt funkar det bra att använda en spann med ljummet vatten och litet bilschampoo (diskmedel går också bra). Vespan gnuggas ren med den ljumma vattenblandningen och en vanlig tvättsvamp.
Så här kan förfarandet se ut om man tar det från början:
1. Skydda känsliga detaljer på Vespan (se ovan)
2. Spola av Vespan litet försiktigt med vattenslang. Undvik att spruta direkt mot de känsliga punkterna (se ovan)
3. Skura oljiga detaljer med avfettningsmedel och borste. Skölj av försiktigt.
4. Tvätta resten av Vespan med bilschampoo/diskmedel och svamp. Spola försiktigt av hela Vespan ännu en gång.
5. Torka Vespan med sämskskinn för att undvika att lacken blir flammig p g a avdunstade vattenansamlingar.
6. Applicera ett tunt lager bilvax på alla lackerade ytor. Låt torka och polera sedan av. Färdigt!
Vill man ha litet puts även på de icke-lackerade ytorna (t ex gummidetaljer och aluminiumdetaljer) finns det speciella produkter för dessa ändamål. Autosol fungerar bra på all ren metall (undvik kromade ytor, då Autosol bildar små, små repor), t ex om man vill polera upp motorblocket. Avsluta med ett lager bilvax för perfekt resultat. För gummi- och vinyldetaljer finns det särskild gummivätt. (Själv brukar jag använda rostlösare, t ex "5-56", för rengöring av handtag m m. Funkar ypperligt!).
/ Fredrik
Elen är ju ett känsligt och utsatt kapitel på en Smallframe, så det är viktigt att vara mild mot vissa regioner när man tvättar. Jag har själv gjort tabben att använda högtryckstvätt och det kan inte rekommenderas om du vill ha startgarantier efter tvätt.
De känsligaste partierna beträffande elsystemet är den yttre tändspolen, kopplingsdosan ovanför svingen, strömställaren på styret, fram- och baklampa samt svänghjul och tändkabel. Se till att dessa detaljer är någorlunda skyddade vid tvätt (kan t ex skyddas med hjälp av fryspåsar och tejp/gummiband.
Till särskilt smutsiga eller oljiga partier på Vespan (ofta i synnerhet motor, fälgar, underrede, höger fotbrädans bakkant m m) är det lämpligt att först använda avfettningsmedel och en liten borste (t ex en avlagd tandborste) för att lösa upp smutsen eller den s k trafikfilmen.
I övrigt funkar det bra att använda en spann med ljummet vatten och litet bilschampoo (diskmedel går också bra). Vespan gnuggas ren med den ljumma vattenblandningen och en vanlig tvättsvamp.
Så här kan förfarandet se ut om man tar det från början:
1. Skydda känsliga detaljer på Vespan (se ovan)
2. Spola av Vespan litet försiktigt med vattenslang. Undvik att spruta direkt mot de känsliga punkterna (se ovan)
3. Skura oljiga detaljer med avfettningsmedel och borste. Skölj av försiktigt.
4. Tvätta resten av Vespan med bilschampoo/diskmedel och svamp. Spola försiktigt av hela Vespan ännu en gång.
5. Torka Vespan med sämskskinn för att undvika att lacken blir flammig p g a avdunstade vattenansamlingar.
6. Applicera ett tunt lager bilvax på alla lackerade ytor. Låt torka och polera sedan av. Färdigt!
Vill man ha litet puts även på de icke-lackerade ytorna (t ex gummidetaljer och aluminiumdetaljer) finns det speciella produkter för dessa ändamål. Autosol fungerar bra på all ren metall (undvik kromade ytor, då Autosol bildar små, små repor), t ex om man vill polera upp motorblocket. Avsluta med ett lager bilvax för perfekt resultat. För gummi- och vinyldetaljer finns det särskild gummivätt. (Själv brukar jag använda rostlösare, t ex "5-56", för rengöring av handtag m m. Funkar ypperligt!).
/ Fredrik
-
- Nybörjare
- Posts: 23
- Joined: Fri 13 Aug 2004, 13:13
- Location: Sweden
jag skulle inte rekommendera att "skura oljiga detaljer med avfettningsmedel och borste" pga risk för repor som kan orsakas smutsen (sand, grus mm).
lägg istället petrolium/kallavfetning på torr yta och spola efter några minuter med vatten (utan att torka!). detta tar bort asfalt och tjära och annan fet smuts. lägg sedan på alkaliskt avfettningsmedel (tar bort vägdamm, pollen mm) och spola efter några minuter med vatten igen. är det fortfarande inte rent är det bara att upprepa. nu har du fått bort både "vanlig" smuts och fet smuts. obs alkalisk avfettning kan skada krom och aluminium så ta det lite lugnt!
fredrik, först nu skulle jag rekommendera dig att tvätta scootern med din borste eller svamp. själv föredrar microfiber och har kastat sämsskinn och vanliga svampar i soptunnan för länge sedan
5-56 skulle inte rekommendera. det ger en kladdig yta och suger till sig smuts.
scratchremover och lackrenöring livar upp och reparerar en matt lack och avsluta med polish om du vill ha djup i lacken och sedan vax. personlig favoritmärke är meguiar´s som jag kör rakt igenom! kejj, nu är din scooter len som glas!
lägg istället petrolium/kallavfetning på torr yta och spola efter några minuter med vatten (utan att torka!). detta tar bort asfalt och tjära och annan fet smuts. lägg sedan på alkaliskt avfettningsmedel (tar bort vägdamm, pollen mm) och spola efter några minuter med vatten igen. är det fortfarande inte rent är det bara att upprepa. nu har du fått bort både "vanlig" smuts och fet smuts. obs alkalisk avfettning kan skada krom och aluminium så ta det lite lugnt!
fredrik, först nu skulle jag rekommendera dig att tvätta scootern med din borste eller svamp. själv föredrar microfiber och har kastat sämsskinn och vanliga svampar i soptunnan för länge sedan

5-56 skulle inte rekommendera. det ger en kladdig yta och suger till sig smuts.
scratchremover och lackrenöring livar upp och reparerar en matt lack och avsluta med polish om du vill ha djup i lacken och sedan vax. personlig favoritmärke är meguiar´s som jag kör rakt igenom! kejj, nu är din scooter len som glas!
5-56 eller WD-40 är som terraplane skriver väldigt bra rengöringsmedel även om det säljs som smörjmedel och rostlösare. Den kladdiga ytan kan man lätt torka av efteråt. Medlet har ju också vattenutdrivande egenskaper vilket kan vara bra efter tvätt.
jag använder också 5-56 för att tvätta bort bränd tvåtaktsolja/olja från vespan, på handskar, handtag, däcksidor. fungerar perfekt för att tvätta runt avgasystem m.m.
avfettning är säkert effektivt mot liknande smuts, men kan lösa fett och olja på detaljer som ska vara infettade (handtag, fotbroms, vajrar och andra öppna rörliga delar). nackdelen är också vattnet som man måste skölja med. Däremot kan avfettning rekommenderas för rengöring inför renovering/demontering m.m.
jag använder också 5-56 för att tvätta bort bränd tvåtaktsolja/olja från vespan, på handskar, handtag, däcksidor. fungerar perfekt för att tvätta runt avgasystem m.m.
avfettning är säkert effektivt mot liknande smuts, men kan lösa fett och olja på detaljer som ska vara infettade (handtag, fotbroms, vajrar och andra öppna rörliga delar). nackdelen är också vattnet som man måste skölja med. Däremot kan avfettning rekommenderas för rengöring inför renovering/demontering m.m.
Federico
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Finns litet överallt och går också under namnen "Festivalolja" eller "Lampolja". Som ägare av ett dussintal gamla fotogenlampor har man alltid några liter sådant hemma...Federico wrote:var köper man det? färghandeln? skulle vilja ha en flaska ståendes garagetpatrikgrann wrote:Fotogen! Det bästaste ste ste.. enligt min mening.

Lacknafta är väl samma sak?Terraplane Blues wrote: Finns litet överallt och går också under namnen "Festivalolja" eller "Lampolja". Som ägare av ett dussintal gamla fotogenlampor har man alltid några liter sådant hemma...
OT: Hittade förresten ett gammalt fotogenkök i källaren och fastnade för det direkt http://stovecollector.tripod.com/images/Svea106_ls.jpg
C
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja, min lack på Rallyn är ju 1K med klarlack på så jag kanske är lite försiktigare än vad andra behöver vara.
En otrevlig överaskning när jag hämtade ut Rallyn hos lackeraren ("jag fick inte tag på 2k så jag använde 1k åt dig...") men 2 lager klarlack på har gjort att den ändå hållt fin-fint i över 5 år.
Min andra scooter är lackad med mattsvart sprayburk och då ska man nog akta sig för lacknafta noga
/JM
En otrevlig överaskning när jag hämtade ut Rallyn hos lackeraren ("jag fick inte tag på 2k så jag använde 1k åt dig...") men 2 lager klarlack på har gjort att den ändå hållt fin-fint i över 5 år.
Min andra scooter är lackad med mattsvart sprayburk och då ska man nog akta sig för lacknafta noga

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Nybörjare
- Posts: 23
- Joined: Fri 13 Aug 2004, 13:13
- Location: Sweden
kejj- ytterligare någar rengöringstips som kan få vilken scooter som helst att fnittra
penslar som underlättar rengöring av flänsar och andra svåråtkomliga ställen hittar man vid konstnärsmaterilavdelningen på t ex clas ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=22477141 .tops funkar prima. tryckluft rengör bra, har du ingen kompressor så köp en burk på biltema (36-520) för 99.9O kr.
delar med fastbränd olja kan läggas i dieselolja några dagar.
har du inte redan microfibrerdukar så köp - guds gåva till mänskligheten! rengör utan kemikalier, använd bara vanligt vatten, funkar på alla ytor (en sadel blir som ny!).
använd torra smörjmedel som inte binder smuts, t ex helsyntetolja med teflonskick till lås och vitt litium till vajrar.

penslar som underlättar rengöring av flänsar och andra svåråtkomliga ställen hittar man vid konstnärsmaterilavdelningen på t ex clas ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=22477141 .tops funkar prima. tryckluft rengör bra, har du ingen kompressor så köp en burk på biltema (36-520) för 99.9O kr.
delar med fastbränd olja kan läggas i dieselolja några dagar.
har du inte redan microfibrerdukar så köp - guds gåva till mänskligheten! rengör utan kemikalier, använd bara vanligt vatten, funkar på alla ytor (en sadel blir som ny!).
använd torra smörjmedel som inte binder smuts, t ex helsyntetolja med teflonskick till lås och vitt litium till vajrar.