Tänkte lämna lite information vad som händer i Småland (Skillingaryd) på Lambretta fronten.
(Måste vara den enda Lambretta föraren i hela länet ??)
Sluta inte läs för att det är en massa historia ,denna tråden kommer att handla om nutid men jag tycker det är viktigt att man även får en viss historia för att förstå de beslut som kommer att tas i framtiden.

Är stolt ägare till tre stycken lambretter ,samtliga av
modell TV 175.

Den blå "Ghettoblastern" ,en serie 2 ,var det första
inköpet ,köptes för ca 4 år sedan av en arbetskamrats farsa
,tyckte lambretta lät exotiskt och vips så var man
inne i scooter svängen.
Tilläggas skall ,att jag sedan flera år tillbaka gått den
smala italienska vägen med ett antal Alfor och Ducatis på mitt samvete,så jag anade vad jag gett mig in på........kände också att jag mentalt var förberedd ,alla dessa år med italiensk teknik härdar en man)
Ghettoblasten" kördes en kort stund ,för att sedan skrämmas upp till att vara den best den är idag ,orsaken !? (som jag försöker lura mig själv med )är att jag var tvungen att byta en
packbox(rök-framkalla-packboxen)

,och ska man plocka isär motorn kan man
lika väl renovera hela motorn
,och renovera man kan man ju lika väl uppgradera lite......
och lite till......

Det slutade med Imola kit ,brytar lös tändning mm
,den går som ett skållat troll ,däremot ligger broms och chassie egenskaperna kvar på 50-talet.
Vinterns projekt att sätta dit skiv broms (så man slipper köra med så mycket planerad körstil)
samt få dit en marzocchi bakdämpare (från en ducati 900ss) som jag råkade ha liggandes.
Bullersystemet ska även uppdateras ,samt
"leka" lite med vxl lådan för att få den lite mindre "bångstyrig".
Ghettoblastern används med nöje av en yngre gubbe för att köra ofrivilliga race mot "oskuldsfulla" moped förare

,i början tyckte de att det var kul att ligga bakom,varva,lägga sig vid sidan om mig ,varva ,ev göra någon obscen gest (oftast långfingret)
för att sedan snopet känna
sig från åkta av en lambretta från "stenåldern".
Respekt har fått en ny innerbörd här !!!

Bild på Ghettoblastern i "veteran-åka kostym"

TV nr 2 köptes i delar år 2007 ,av en man någonstan norr om Jönköping ,är en serie 2 :a som levererades i ett antal kartonger.
Tanken är att sätta ihop den till orginal ,inte kommit så långt mer än att motorn är isär plockad ,bytt lager ,packningar etc ,blästrat motorn,börjat plocka ihop......
inte gjort något åt ram och kåpor ,väntar på färg från lackeraren.
Ram och kåpor var/är blästrade och zinkgrundade.
Tyvärr så hade även vissa krom och plast detaljer gått genom blästringen vilket gör att jag jagar en del ersättnings detaljer.
TV nr 2 (tror den kommer att få arbetsnamnet "Bettan") kommer att användas med nöje av en yngre gubbe för att köra till/från jobbet samt en och annan veteran träff.

TV nr 3 ,är en serie 1 som jag hittade/köpte i Göteborg ,även den under 2007 ,tyckte att jag bara var tvungen att ha den ,det skiljer en hel del på den och serie 2 ,bara det var spännande.

Inte gjort något med den, mer än att plocka isär tanken/ förgasaren ,enligt förra ägaren så hade det inte gått att starta för att det blivit rost i tanken som "kletat" igen kran och dy.l ,kan bara instämma att det var så.....
Den har inte varit i trafik sedan -77 (tror jag),vet inte när den var startad senast ,inte ens försökt starta än......... spännande !!
Det roliga är att den är i ett bra bruks skick ,förmodligen stått inne alla dessa år ,inte mycket rost

Planen med denna är att få igång den ,inte göra någon större renovering mer än det som krävs för att få den i kör- och besiktningsbart skick.
TV nr 3 ,som har arbetsnamnet "Doris" kommer att användas med nöje av en yngre gubbe för att köra en och annan veteran träff samt lite allmän söndagsåkning.
Kan bli totalrenovering i framtiden !?
,för Doris mitt herrskap !!!!!
,är "juvelen i kronan" !!!
Känns också som att det är den lambretta som behöver mest kärlek i "Garage Tv175".

Ett löfte som ska läggas och förmodligen hållas är:
Att samtliga tre lambrettor kommer att transporteras (,i möjligaste mån för egen maskin) till Eurolambretta 2008 i Karlskrona !!!!!

Uttagningen av lämpliga kandidater till förare är påbörjad
,så ni som inte redan har sökt ,måste jag tyvärr meddela att det är försent ,men det går bra att göra ett försök hösten 2008
till Eurolambretta 2009.

Återkommer med mer info och bilder om mina projekt.