Kollat alla möjliga pk elsheman på scooterhelp men hittar inget där kablarna från tändplattan stämmer.
På min tändplatta kommer röd, grön, vit kabel ut ihop, och sedan blå, svart, grön tillsammans till någon konstig kontakt jag inte sett förr...
Elen är ett senare problem. Har en del jobb med chassit innan jag sätter i motorn igen. Men det vore bra att veta vilka som går till cdi'n...
Det är en s.k reed stuffer, den är till för att koncentrera luftströmmen på rätt sätt mot reedbladen. Man kan köra utan den, men jag upplevde att motorn fick bättre svar när den satt i.
Mvh
Guran
Bustamente wrote:En fråga till...
Det här med reed är helt nytt för mig. Denna pryl passar perfekt i reedventilen. Ska den sitta där? Vad är syftet?
Bustamente wrote:Någon som har lyckats få på malossis luftfilter på en förgasare? Har försökt i timmar nu, det går inte. Är det meningen att man ska behöva slipa?
Hedge wrote:Det är en s.k reed stuffer, den är till för att koncentrera luftströmmen på rätt sätt mot reedbladen. Man kan köra utan den, men jag upplevde att motorn fick bättre svar när den satt i.
Mvh
Guran
Aha. Tack så mycket för informationen. Då sätter jag den där...
Upptäckte precis att jag måste slipa i hylsan för reedventilen för att ventilen ska passa där också. Skruvarna i ventilen tar emot... Inget verkar passa med varandra i malossis förgasarkitt...
Börjar bli klart för provstart snart. Det var ju j**ligt roligt att man betalade 500:- extra för insugsröret som var till primaveran. Man fick såga upp ett nytt hål ändå. Det hamnade brevid...
Nu en elfråga: Hur fungerar dödaren på primavera? Är det att dödarkabeln kommer i kontakt med jord när man dödar? Anlednigen är att min ljusomkopplare har blivit av med dödarknappen, och dödningen har tidigare skett genom att sladden till tändspolen har kortslutits via en nyckelströmbrytare under sadeln. Kan man dra den gröna dödarkabeln till strömbrytaren istället?
Ja gör det. Och byt användarnamn, det var väl några år sedan du hade en popolino
Grön kabel till nyckelbrytaren fungerade utmärkt, blir till att kicka igång elendet imorgon.
Men tyvärr har jag förlagt mitt elschema och kan omöjligt hitta det igen. Det finns en uppsjö av elscheman till pv, men endast det jag hade var helt överänsstämmande med min scooter. För vera utan batteri men med blikers. Den hade lite halvillustrationer, typ blinkersena var avbildade osv. Om någon vet vilken jag menar och vet var den går att hitta, så är jag tacksam för upplysningar...
Nu har den varit ute på premiertur... Den går inte bra alls... Den går ojämt och vill dö lite då och då. Kollade stiftet och det var kålsvart. Verkar som att den går för fett? Munstycken är de som satt i och var rekomenderade till cylindern... Tjåkvajern var lite i kortaste laget, så den ligger lite spänt, så det kan finnas en möjlighet att den halvtjokar lite fast tjåken är intryckt. Har en längre jag kan byta till om det skulle vara problemet...
Så vad gör man? Testa byta tjåkvajer först (kan ju bara haka loss den iåförsig), eller ger man sig på munstyckena? Eller kan det vara något annat fel?
Bustamente wrote:Nu har den varit ute på premiertur... Den går inte bra alls... Den går ojämt och vill dö lite då och då. Kollade stiftet och det var kålsvart. Verkar som att den går för fett? Munstycken är de som satt i och var rekomenderade till cylindern... Tjåkvajern var lite i kortaste laget, så den ligger lite spänt, så det kan finnas en möjlighet att den halvtjokar lite fast tjåken är intryckt. Har en längre jag kan byta till om det skulle vara problemet...
Så vad gör man? Testa byta tjåkvajer först (kan ju bara haka loss den iåförsig), eller ger man sig på munstyckena? Eller kan det vara något annat fel?
1-Testa byta tjåkvajer eller haka loss den
2-Prova mindre munstycken, vilka har du?
Tror det var 100 i huvudmunstycke som satt i kittet. Tror inte jag har fler liggandes. Vad kan det bero på att man behöver mycket mindre munstycke än rekomenderat? Om det inte är tjåken nu förståss, testar det först.. Vad ska man börja med att inhandla för storlekar om tjåken inte är problemet?
Liten förbättring tror jag, den ville inte dö lika mycket. Men helt bra går den inte. Tomgången beter sig underligt också. Den ändrar sig och går upp ganska högs och ibland går den ner till normalt igen... Inhandlar ett mindre munstycke och testar imorgon om vädret tillåter...