Primavera trimmhjälp

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Aha, tack för all hjälp. Nu känner jag mig som en bebis som behöver fråga om allt men jag ser ett problem till :grin:

Denna tändplatta fick jag med i "hp4 kittet":
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... e19249fe43

Kollat alla möjliga pk elsheman på scooterhelp men hittar inget där kablarna från tändplattan stämmer.
På min tändplatta kommer röd, grön, vit kabel ut ihop, och sedan blå, svart, grön tillsammans till någon konstig kontakt jag inte sett förr...

Elen är ett senare problem. Har en del jobb med chassit innan jag sätter i motorn igen. Men det vore bra att veta vilka som går till cdi'n...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

röd-grön-vit går till CDI :mrgreen:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Klipp kontakten ;)

Den gröna kabeln från kontakten är till dödaren. Kopplas till den tidigare röda kabeln.

Blå och svart skall till spänningsregulatorn (svart är jord och blå matning)

VH/C
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ahh grymt! Tackar... :grin:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Altså, det här är helt sjukt, men ska pickupen på plattan peka åt vänster eller åt höger (mot cylindern). Jag har ingen aning...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

den går bara att montera rätt... :mrgreen:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Sorry, ett par öl för mycket i garaget igår :grin:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Någon som har lyckats få på malossis luftfilter på en förgasare? Har försökt i timmar nu, det går inte. Är det meningen att man ska behöva slipa?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

En fråga till... :grin:

Det här med reed är helt nytt för mig. Denna pryl passar perfekt i reedventilen. Ska den sitta där? Vad är syftet?

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Bustamente wrote:En fråga till... :grin:

Det här med reed är helt nytt för mig. Denna pryl passar perfekt i reedventilen. Ska den sitta där? Vad är syftet?

Image
var där?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det är en s.k reed stuffer, den är till för att koncentrera luftströmmen på rätt sätt mot reedbladen. Man kan köra utan den, men jag upplevde att motorn fick bättre svar när den satt i.

Mvh

Guran
Bustamente wrote:En fråga till... :grin:

Det här med reed är helt nytt för mig. Denna pryl passar perfekt i reedventilen. Ska den sitta där? Vad är syftet?

Image
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jag har också testat utan stuffer men som Guran skriver så upplevde jag att motorn gick bättre främst på låga varv med stuffern.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det är alltid meningen att man ska slipa. ;)

/G
Bustamente wrote:Någon som har lyckats få på malossis luftfilter på en förgasare? Har försökt i timmar nu, det går inte. Är det meningen att man ska behöva slipa?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Hedge wrote:Det är en s.k reed stuffer, den är till för att koncentrera luftströmmen på rätt sätt mot reedbladen. Man kan köra utan den, men jag upplevde att motorn fick bättre svar när den satt i.

Mvh

Guran
Aha. Tack så mycket för informationen. Då sätter jag den där...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Hedge wrote:Det är alltid meningen att man ska slipa. ;)

/G
Ja tydligen... Får göra det..
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Upptäckte precis att jag måste slipa i hylsan för reedventilen för att ventilen ska passa där också. Skruvarna i ventilen tar emot... Inget verkar passa med varandra i malossis förgasarkitt...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Börjar bli klart för provstart snart. Det var ju j**ligt roligt att man betalade 500:- extra för insugsröret som var till primaveran. Man fick såga upp ett nytt hål ändå. Det hamnade brevid...

Nu en elfråga: Hur fungerar dödaren på primavera? Är det att dödarkabeln kommer i kontakt med jord när man dödar? Anlednigen är att min ljusomkopplare har blivit av med dödarknappen, och dödningen har tidigare skett genom att sladden till tändspolen har kortslutits via en nyckelströmbrytare under sadeln. Kan man dra den gröna dödarkabeln till strömbrytaren istället?
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Tja det var ju en kul bonus med ett sådant rör...
Får väl komma över och kika på spektaklet imorgon kanske.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ja gör det. Och byt användarnamn, det var väl några år sedan du hade en popolino :grin:

Grön kabel till nyckelbrytaren fungerade utmärkt, blir till att kicka igång elendet imorgon.

Men tyvärr har jag förlagt mitt elschema och kan omöjligt hitta det igen. Det finns en uppsjö av elscheman till pv, men endast det jag hade var helt överänsstämmande med min scooter. För vera utan batteri men med blikers. Den hade lite halvillustrationer, typ blinkersena var avbildade osv. Om någon vet vilken jag menar och vet var den går att hitta, så är jag tacksam för upplysningar...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Nu har den varit ute på premiertur... Den går inte bra alls... Den går ojämt och vill dö lite då och då. Kollade stiftet och det var kålsvart. Verkar som att den går för fett? Munstycken är de som satt i och var rekomenderade till cylindern... Tjåkvajern var lite i kortaste laget, så den ligger lite spänt, så det kan finnas en möjlighet att den halvtjokar lite fast tjåken är intryckt. Har en längre jag kan byta till om det skulle vara problemet...

Så vad gör man? Testa byta tjåkvajer först (kan ju bara haka loss den iåförsig), eller ger man sig på munstyckena? Eller kan det vara något annat fel?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Bustamente wrote:Nu har den varit ute på premiertur... Den går inte bra alls... Den går ojämt och vill dö lite då och då. Kollade stiftet och det var kålsvart. Verkar som att den går för fett? Munstycken är de som satt i och var rekomenderade till cylindern... Tjåkvajern var lite i kortaste laget, så den ligger lite spänt, så det kan finnas en möjlighet att den halvtjokar lite fast tjåken är intryckt. Har en längre jag kan byta till om det skulle vara problemet...

Så vad gör man? Testa byta tjåkvajer först (kan ju bara haka loss den iåförsig), eller ger man sig på munstyckena? Eller kan det vara något annat fel?
1-Testa byta tjåkvajer eller haka loss den
2-Prova mindre munstycken, vilka har du?
:mrgreen:
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det var snabba svar :grin:

Tror det var 100 i huvudmunstycke som satt i kittet. Tror inte jag har fler liggandes. Vad kan det bero på att man behöver mycket mindre munstycke än rekomenderat? Om det inte är tjåken nu förståss, testar det först.. Vad ska man börja med att inhandla för storlekar om tjåken inte är problemet?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Bustamente wrote:Det var snabba svar :grin:
Du hade ju skrivit svaren redan..

Börja med ett 90, det rekommenderas till Polini 130.
Motorn har väl en massa smörjolja i sig som måste ut också?
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Visst ja, tänkte inte på det. Oljade ju in lager och kolv ordentligt när jag monterade.

Jo, men mina svar litar jag inte på :grin:

Ska ner och lossa vajer och testa nu, får se om det går bättre. Annars inhandlar jag munstycken imorgon...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Liten förbättring tror jag, den ville inte dö lika mycket. Men helt bra går den inte. Tomgången beter sig underligt också. Den ändrar sig och går upp ganska högs och ibland går den ner till normalt igen... Inhandlar ett mindre munstycke och testar imorgon om vädret tillåter...
Post Reply