Varför vissa porttider matchar vissa varvtal har, väldigt grovt beskrivet, att göra med kolvens hastighet i loppet. En stor port som är öppen länge kommer att funka rätt dåligt på låga varv, eftersom den kommer lämna t ex insuget öppet längre vid låga kolvhastigheter (låga varv), vilket då får till följd att du får tillbakablåsning genom förgasaren, lägre vevhuskomp etc. Däremot kommer den funka kanon på höga varv, då den stora storleken och öppettiden är mer 'avstämd' för hur fort kolven rör sig i cylindern.
Så en av dom grundläggande värdena man behöver veta, är med vilken fart (m/s) just din kolvvikt, med din vev, kommer att röra sig i cylindern. (Det behövs också för att konstatera om dina kolvringar är dimensionerade för de kolvhastigheter du tänker utsätta dem för. Det finns en formel för det någonstans, har den inte i huvet nu). Utan att veta hur fort kolven rör sig i cylindern kan man alltså inte riktigt veta hur en viss porttid kommer att funka vid ett visst varv.
Allting i en tvåtaktscylinder handlar om geometri, allt påverkar varandra, och den stora problematiken har alltid kretsat kring hur man kan både ha kvar kakan och äta den.
Dvs: hur kan jag ha en avgasport med galet mycket öppettid och som funkar kanon även på lägre varv? Svar: Du sätter in en variabel avgasport som varierar avgasportens öppettid baserat på motorvarvet. Så på låga varv/låg kolvhastighet är öppettiden lägre, vilket förhindrar färskgasförluster ut genom avgasporten, och på höga varv/hög kolvhastighet så är öppettiden längre.
Eller: Hur kan jag få till ett insug som funkar jättebra på höga varv, men som inte pajar ihop på låga? Svar: Du sätter in en envägsventil i insuget (reedventil) som gör att vevhuskompressionen bibehålls trots att du har väldigt stort insug och lång öppettid.
Kan man inte använda dessa finurliga uppfinningar (läs: på en gammal lambrettacylinder), så får man helt enkelt välja det ena eller det andra. Eller - en gyllene medelväg där man lägger sig någonstans i mitten. Det viktiga är dock att hela spolningen (insug, överströmning, avgas) är hyfsat överens om var dom ska funka bäst. Annars kan man få en ganska knasig, ojämn motorgång.
Mvh
Guran
topps wrote:Att översta kylflänsen ryker är not helt rätt. Får se hur det blir med toppen då, svårt att få på en extra fläns där men jag funderar spontant på att keramikbeläggning i förbränningsrummet som dom kör på räsermaskinerna kan vara ett sätt att lösa problemet.
Jag tror det är Bells bok jag redan en koppia på. men jag är nog lite trög för jag har läst kapittlet om portar minst 10 gånger men än har inte poletten riktigt trillat ner . .. fast jag fortsätter att läsa den för att förstår. Det jag underar mest är varför speciella port tider matchar vissar varvtal.
Men tack för tippsen!
/H