Styrlås 61:ans touring..

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Styrlås 61:ans touring..

Post by wazobear »

Jag har letat och sökt men det verkar inte finnas att få tag i (göra) nya nycklar till 61:ans touring. Nu när jag gjorde en renovering så bet jag i det sura äpplet och gjorde en lite om konstruktion från:

Image

till ett lås till en 60:as (som man kan få tag i nya lås till):

Image

så hur gjorde man då?, mät, kapa, fila och svetsa lite.. :-)
"Bara det har motor så...."
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Bättre förklaring än ,äta, fila, svetsa m.m..

Post by wazobear »

Börja med att mäta ut var "centrum är var låset sitter så du vet var det andra låsets hål kommer sitta. Detta är viktigt så att det nya låset kommer centrerat och kan låsa sen.

Plocka bort framgaffel och hela kitet, detta finns beskrivet på scooterhelp så jag ska inte beskriva det, var dock beredd på att det kommer ramla en del kulor från lagren..

Det gamla låset kan du nu plocka bort och det är ju en stor klump...

Sedan får du ta fram kapen och kapa runt låset, det är svårt som attan att komma åt då skölden är lite ivägen. jag kapade så gott jag kunde och tog sedan en liten fil och filade upp hålet. Jag kan dock säga att man fick göra ett bra större hål än jag trodde. Jag gjorde hålet fyrkantigt för att det skulle bli enklare att svetsa. (varning.. hemska bilder för er original-freaks)

:smile:

Image

nu gjorde jag en plåtbit som passade i hålet och borrade upp ett hål som det nya låset passade i. Bar fram svetsen och svetsade en hel del och till slut såg det ut som det gör på min 60:a...

Nu är det inte bara det som måste fixas.. på 60:ans lås e de som en "kläpp" som ramlar mot styrstången så det krävs att man svetsar dit en liten klack som:

Image

Notera att klacken blir 90 grader mot hålet för 61:ans lås.

Sedan e de bara montera ihop kitet och vips så ser det ut som det här:

Image
"Bara det har motor så...."
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Snyggt slutresultat!
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Så länge man gör jobbet ordentligt, dvs svetsar om man måste och inte fusk-spacklar med plastic-padding så borde väl de flesta original-freaks gå med på att det är helt ok. Om man överhuvud taget går med på att byta ut låset, altså :)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply