Ta upp veven touring
-
- Lärling
Ta upp veven touring
Det ska trimmas touring i helgen. Någon som har mått för upptagning av veven på en touring 61:a? Gäller detta även för touring? http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.cranks.html
-
- Lärling
Tjenna!
XP-Niklas har redan skrivit en hel del om insugstrimming.
Finns nog i gamla scooteristen
Frågan är inte hur mycket man ska ta upp i insuget,
men hur motorn är i övrighet?
Dvs. insuget ska matcha det varvtalsområdet motorn är avstämd till.
Så vad har du tänkt att använda för komponenter i motorn? Typ förgasare, avgassystem, cylinder, etc.
Sen är det viktigt att veven är fräsch om motorn ska varva.
Sen kan man i korthet säga att det är ingen vits att ta upp insugsarean större än det förgasaren motsvarar.
Riktvärden för durationen kan vara tex 160-170 grader om man inte har trimmat nått i övrighet. Har man en trimcylle typ polini177 så kan man nog närma sig 180-190 grader, beroende på om man vill ha toppeffekt eller bottenvrid.
200 grader är på tok för mycket om man inte man inte har modifierat motorn motsvarande och då pratar man om portat cylle, förgasare typ 30mm+ och expansion.
XP-Niklas har redan skrivit en hel del om insugstrimming.
Finns nog i gamla scooteristen
Frågan är inte hur mycket man ska ta upp i insuget,
men hur motorn är i övrighet?
Dvs. insuget ska matcha det varvtalsområdet motorn är avstämd till.
Så vad har du tänkt att använda för komponenter i motorn? Typ förgasare, avgassystem, cylinder, etc.
Sen är det viktigt att veven är fräsch om motorn ska varva.
Sen kan man i korthet säga att det är ingen vits att ta upp insugsarean större än det förgasaren motsvarar.
Riktvärden för durationen kan vara tex 160-170 grader om man inte har trimmat nått i övrighet. Har man en trimcylle typ polini177 så kan man nog närma sig 180-190 grader, beroende på om man vill ha toppeffekt eller bottenvrid.
200 grader är på tok för mycket om man inte man inte har modifierat motorn motsvarande och då pratar man om portat cylle, förgasare typ 30mm+ och expansion.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
-
- Lärling
Tack Truls för svaret. I vilket skick motorn är i vet vi inte förens imorgon då vi delar den. Men det ska på en 24 förgasare och polini 177 cylinder och sito plus blås... Så en sådär 180 grader kanske? Tar man upp allt åt samma håll då? Där det är rött på bilden på scooterhelp?
Angående förgasaren så tar man upp insuget också? Ser man hur mycket som är lämpligt? Ska sätta mig och bläddra igenom de gamla numren av scooteristen jag har och se om jag hittar xp-niklas tips...
Angående förgasaren så tar man upp insuget också? Ser man hur mycket som är lämpligt? Ska sätta mig och bläddra igenom de gamla numren av scooteristen jag har och se om jag hittar xp-niklas tips...
Det bästa är att ta upp innsuget så att det matchar förgasaren,
sen tar man upp det resterande i veven så att man får önskad duration.
Skulle gissa på en mellan 10-15mm längs det rödmarkerade.
180 grader blir hyfsat.
Gör ni bäst att mäta durationen med en gradskiva innan ni tar ut veven.
Sen tar man bort material lämpligt framåt och bakåt i innsuget.
Obs, bredda max 1mm
sen tar man upp det resterande i veven så att man får önskad duration.
Skulle gissa på en mellan 10-15mm längs det rödmarkerade.
180 grader blir hyfsat.
Gör ni bäst att mäta durationen med en gradskiva innan ni tar ut veven.
Sen tar man bort material lämpligt framåt och bakåt i innsuget.
Obs, bredda max 1mm
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
-
- Lärling
Glöm inte att kolla så inte svänghjulet tar i cylindern bara, och det kommer det förmodligen att göra. Det är så mycket lättare att kapa bort lite fläns med cyllen omonterad. Men då den 3:e spolorten ska tillverkas så ska du väl ändå provmontera ett par gånger....
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr