Håller på att renovera hela vespan och just nu är det främre navet som gäller. Har plockat av hastighetsmätardreven och känner mig osäker på om jag verkligen behöver byta dem. Hastigetsmätare har alltid darrat betänkligt när jag har kommit upp i hastighet så därför föddes tanken att det var dreven som var kassa.
Kan ni som har bytt dessa innan se om mina verkligen behövs bytas eller om det är själva hastighetsmätaren som är knasig?
Den löper förhållandevis smidigt, men den kan väl alltid smörjas upp som allt annat. Har för mig att det även kan vara så att magneterna i hastighetsmätare kan bli smutsiga och på grund av det påverka nålen.
Hade en vespa 50 som hade gått 180mil en gång...kändes overkligt när hastighetsmätarnålen inte darrade över huvud taget!
Hur får jag för övrigt ut framaxeln? Har lossa på packboxen, låsringen och drevet. Är det bara att smacka till axeln från drevsidan eller?
Låter som om det skulle kunna vara den roterande magneten inne i hastighetsmätaren som har släppt sitt ursprungsläge. Tyvärr är det svårt att själv kränga av sargen och öppna hastighetsmätaren - men det går! Låt annars en instrumenttekniker kolla på din hastighetsmätare.
Ett annat tips som kan funka om det bara är smuts i mätarmekanismen, är att lämna in mätaren för rengöring i en ultraljudstvätt. Finmekaniska verkstäder brukar ha sådana för rengöring av precisionsinstrument. Mätaren blir sopren efter det.
...och så slipper man bända i sargen och så.
Mvh
/G
Andréas wrote:Den löper förhållandevis smidigt, men den kan väl alltid smörjas upp som allt annat. Har för mig att det även kan vara så att magneterna i hastighetsmätare kan bli smutsiga och på grund av det påverka nålen.
Hade en vespa 50 som hade gått 180mil en gång...kändes overkligt när hastighetsmätarnålen inte darrade över huvud taget!
Hur får jag för övrigt ut framaxeln? Har lossa på packboxen, låsringen och drevet. Är det bara att smacka till axeln från drevsidan eller?
När anser ni andra att det börjar bli läge för att byta hjullagren på en Vespa?
Fick aldrig svar på frågan om framaxeln, klappar man till den från det hållet där stötdämparen sitter?
Hedge wrote:Ett annat tips som kan funka om det bara är smuts i mätarmekanismen, är att lämna in mätaren för rengöring i en ultraljudstvätt. Finmekaniska verkstäder brukar ha sådana för rengöring av precisionsinstrument. Mätaren blir sopren efter det.