Hur hårt ska växelwire'rarna spännas?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Fri 12 Sep 2003, 21:53
Location: Sweden
Contact:

Hur hårt ska växelwire'rarna spännas?

Post by n u l l »

På mors Primavera -81, hur hårt ska de sitta, och hur påverkar det känslan i handtaget?


Bella R200 -55
Bella R204 -60
nooben
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 40
Joined: Mon 20 Jun 2005, 12:14
Location: Sweden

Post by nooben »

De ska sitta alldeles lagom. Det är sant! Inte för hårt och absolut inte för löst. Precis lagom alltså.

Spänn dem så att de precis fungerar som de ska, INTE hårdare!
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Precis som nooben säger! Lagom, de ska fjädra med lite när du vrider på växelhandtaget 1-2mm.:)

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 69
Joined: Fri 12 Sep 2003, 21:53
Location: Sweden
Contact:

Post by n u l l »

Problemet är att jag får en hysteres, alltså att om man ska växla, får man går förbi den växel man vill ha i.
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Jag har oxå problem. Tycker mig ha spänt lagom, men på min 3-växlade touring hoppar ofta 2:an ur när jag drar på ordentligt. Kan det var nåt med själva lådan?

// Mackan
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Jag har oxå problem. Tycker mig ha spänt lagom, men på min 3-växlade touring hoppar ofta 2:an ur när jag drar på ordentligt. Kan det var nåt med själva lådan?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Med stor sannolikhet växelkorset, dock bör du även kolla växelboxen, växelföraren och schimsningen av lådan.
/Calle
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

För att späda på lite så tyckte jag i går att det skramlade nåt förskräckligt när jag motorbromsade ner till tvåan med 2 man på. Passar detta in i diagnosen om växelkorset?

// Mackan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />För att späda på lite så tyckte jag i går att det skramlade nåt förskräckligt när jag motorbromsade ner till tvåan med 2 man på. Passar detta in i diagnosen om växelkorset?

// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tycker att man får lite oljud ibland vid motorbroms om det blir lite vikt på sadlarna, tror att det kan vara så enkelt att dreven inte är inslitna åt det hållet. Men det ljudet skramlar inte utan låter mer som när man backar en bil

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by n u l l</i>
<br />Problemet är att jag får en hysteres, alltså att om man ska växla, får man går förbi den växel man vill ha i.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

lägena på växelhandtaget blir aldrig 100%. men man kan få en ganska bra inställning om någon/något håller hantaget fixerat i exempelvis neutralläge då man spänner vajrarna under motorn, håller man inte i handtaget samtidigt blir det mycket svårare att få det bra.

jag brukar också spänna ganska mycket om man har nya vajrar. dom sträcker sig alltid och blir "lagom" efter lite körning.

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

Om det är växlekorset, kan man köra med ett slitet säsongen ut? Måste man klyva motorn vid byte??

// Mackan
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Ja, du kan köra ganska länge med dåligt kors, rätt irriterande bara:evil:
Och , ja du måste klyva motorn vid byte, passa på att byta lager, packboxar och packningar när du ändå håller på så går den några år till........:)

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fat_mac</i>
<br />Om det är växlekorset, kan man köra med ett slitet säsongen ut? Måste man klyva motorn vid byte??

// Mackan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

man kan köra med det, men....
-det sliter på växeldreven
-det sliter extra mycket på växelboxen & växelföraren

byt gärna så tidigt som möjligt.

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast
Posts: 103
Joined: Mon 05 Jul 2004, 15:57
Location: Sweden

Post by fat_mac »

OK, tack för alla tips. Tycker nu oxå att det har blivit svårt att växla... Tror inte att det beror på tröga höljen. Passar detta in på växelkorsproblem eller nåt annat.

Oljan är bytt för 30 mil sen.

// Mackan
Post Reply