Var brukar priset ligga när man ska blästra ner hela hojen?
Re: Var brukar priset ligga när man ska blästra ner hela hoj
beror nog på hur mycket smådelar du slänger med.Novis wrote:Var brukar priset ligga när man ska blästra ner hela hojen?
jag har fått priser som ligger mellan 1500-3000kr.
Federico
-
- Lärling
Var i landet bor du Novis. Priserna skiljer sig ganska drastiskt åt mellan städer och bonnabygd!
Jag betalar mellan 500 och 500(kvittofritt! Tänk på miljön!) för en PX, och en smallie är färre delar(Snål är han också!).
Över 1000 tycker jag låter saftigt om det inte är guld de använder som blästermatrial.

Jag betalar mellan 500 och 500(kvittofritt! Tänk på miljön!) för en PX, och en smallie är färre delar(Snål är han också!).
Över 1000 tycker jag låter saftigt om det inte är guld de använder som blästermatrial.
Oh, herregud - någon har dragit pennor med dig, Federico! Eller är det Kungen personligen som utför arbetet? Ingår middag för två samt övernattning på slottet?Federico wrote:beror nog på hur mycket smådelar du slänger med.
Jag har betalat mellan 400 och 600 de gånger jag har lämnat in scootrar för blästring - och då ingår grundlackering! Har dessutom verkligen lämnat in allt, inklusive småpinaler.
Jag har inte betalt för blästring, har lyckan att kunna låna utrustningen hos en kompis och köra själv. Men vid ett tillfälle satt jag och ringde runt till olika ställen i Stockholm. Det var inte lätt att hitta någon som ville ta jobbet, de få som kund tänka sig hade ett pris som började på 1500kr beroende på hur mycket delar. Jag gjorde en runtringning i Örebro för tio år sedan också, tror inte att jag hittade någon under tusenlappen (även om det var på "landet").Terraplane Blues wrote:Oh, herregud - någon har dragit pennor med dig, Federico! Eller är det Kungen personligen som utför arbetet? Ingår middag för två samt övernattning på slottet?Federico wrote:beror nog på hur mycket smådelar du slänger med.
Jag har betalat mellan 400 och 600 de gånger jag har lämnat in scootrar för blästring - och då ingår grundlackering! Har dessutom verkligen lämnat in allt, inklusive småpinaler.
Är 1500 kr verkligen svindyrt? Jag kommer ihåg när vi pratade om priser på lackering, det var ungefär samma sak, priserna ute i landet skiljer sig mot vad företagen i stan vill ha för samma arbete. Men 400kr för en blästring inklusive alla smådelar + grundlack? Jobbar den snubben gratis? Jag har svårt att se någon som skulle hinna blästra av allt på mindre än en timme, sedan lackera + kostand för lack + tid för rengöring av verktyg.
Federico
-
- Lärling
Nej, den snubben jobbar inte gratis - han gör det för mellan 4-600 kr!Federico wrote:Jag har inte betalt för blästring, har lyckan att kunna låna utrustningen hos en kompis och köra själv. Men vid ett tillfälle satt jag och ringde runt till olika ställen i Stockholm. Det var inte lätt att hitta någon som ville ta jobbet, de få som kund tänka sig hade ett pris som började på 1500kr beroende på hur mycket delar. Jag gjorde en runtringning i Örebro för tio år sedan också, tror inte att jag hittade någon under tusenlappen (även om det var på "landet").Terraplane Blues wrote:Oh, herregud - någon har dragit pennor med dig, Federico! Eller är det Kungen personligen som utför arbetet? Ingår middag för två samt övernattning på slottet?Federico wrote:beror nog på hur mycket smådelar du slänger med.
Är 1500 kr verkligen svindyrt? Jag kommer ihåg när vi pratade om priser på lackering, det var ungefär samma sak, priserna ute i landet skiljer sig mot vad företagen i stan vill ha för samma arbete. Men 400kr för en blästring inklusive alla smådelar + grundlack? Jobbar den snubben gratis? Jag har svårt att se någon som skulle hinna blästra av allt på mindre än en timme, sedan lackera + kostand för lack + tid för rengöring av verktyg.

1500 kr är väl inte svindyrt, men dyrt iallfall. Och för att inte tala om 3000 kr - det är hutlöst dyrt! Kanske prisskillnaderna beror på geografiskt läge, för en kompis fick blästrat och grundlackat sin V50 för 500 kr på ett annat ställe utanför Malmö. Det verkar dyrt att bo i Stockholm...

jo, det var uppfattningen man fick, tror även att många av de jag ringde inte ens var intresserade av att göra jobb till privatpersoner.patrikgrann wrote:Jag kan tänka mig att många blästerfirmor "kör till" med ett högre pris för att slippa vissa jobb.
Jag tror att man har större möjlighet att hitta den där "billiga" oavsett vad det gäller utanför storstan. Är man trevlig och har ett intressant projekt finns chansen att få ett bra pris eller kanske bara betala en symbolisk summa. I storstan är den chansen med största sannolikhet förbrukad av några hundra andra som varit där före dig med "intressanta projekt".
Last edited by Federico on Sun 17 Feb 2008, 11:44, edited 1 time in total.
Federico
-
- Lärling