Pris på begangnad Vespa
Pris på begangnad Vespa
Är på jakt efter min första Vespa och har insett att det är svårt att veta vad som är ett vettigt pris då skick och årsmodell skiljer sig enormt.
Min fråga är alltså:
Ungefär vad är vettigt att betala för en Vespa PX 150-200cc i körbart skick, årsmodell ca -80 till -90?
Luddigt spann, jag vet. Men en liten hint skulle hjälpa mig enormt!
Om det är någon som har en till salu är jag så klart mycket intresserad!
Mvh,
Björn
Min fråga är alltså:
Ungefär vad är vettigt att betala för en Vespa PX 150-200cc i körbart skick, årsmodell ca -80 till -90?
Om det är någon som har en till salu är jag så klart mycket intresserad!
Mvh,
Björn
Kolla annonser, priserna verkar ligga mellan 3 000 och 25 000.
De billiga gissar jag köps av de som bara vill ha motorn.
Dök just upp en på Blocket med typ sprucken bensinslang.
http://www.blocket.se/vi/15184239.htm?ca=11_s
/P
De billiga gissar jag köps av de som bara vill ha motorn.
Dök just upp en på Blocket med typ sprucken bensinslang.
http://www.blocket.se/vi/15184239.htm?ca=11_s
/P
Re: Pris på begangnad Vespa
Knappast "Luddigt spann" då den enda Vespan som är såld i Sverige under denna tid är P200E & PX200. På kontinenten såldes den även som PX150.bjosa wrote: Min fråga är alltså:
Om Du söker på Blocket så finns nu 3 st, lycka till!

Några kompletteringar:fritte wrote:Knappast "Luddigt spann" då den enda Vespan som är såld i Sverige under denna tid är P200E & PX200. På kontinenten såldes den även som PX150.
I Sverige såldes även Vespa PX125, alltså samma Vespa med lite mindre motor. Helt OK för stadstrafik men lite kraftlös för landsvägskörning. Jag vet, jag kör en

Dessutom såldes Vespa PK80, en mindre och lättare Vespa, samt Vespa PK125 Automatica. Automatican ska du INTE köpa, den tillverkades i litet antal och har en helt egen motor som det i princip är omöjligt att hitta delar till.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
Priset för en 80-tals P/PX 200 i bruksskick har legat runt 10.000 kr länge. Ibland lite billigare om den är sliten och kanske något dyrare om den har något extra. Ibland kommer det ut annonser där säljaren tror att de ska få uppåt 20.000 kr men för det priset får dom den knappast såld.
//Anders
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
under 150 fanns även Primaveran, 125cc, på 80-talets början...jencla wrote:Några kompletteringar:fritte wrote:Knappast "Luddigt spann" då den enda Vespan som är såld i Sverige under denna tid är P200E & PX200. På kontinenten såldes den även som PX150.
I Sverige såldes även Vespa PX125, alltså samma Vespa med lite mindre motor. Helt OK för stadstrafik men lite kraftlös för landsvägskörning. Jag vet, jag kör enOftast lite billigare än 200-modellen.
Dessutom såldes Vespa PK80, en mindre och lättare Vespa, samt Vespa PK125 Automatica. Automatican ska du INTE köpa, den tillverkades i litet antal och har en helt egen motor som det i princip är omöjligt att hitta delar till.
/jens

Bästa köpet är nog att köpa en PX125, och sedan byta cylinder till PX150, och sätta på en 22-68 utväxling. Då får man 1-1.5 hp till + högre utväxling. Funkar bra mycket bättre än 125 orginal. Allt annat är ju identiskt, förutom hur själva växellådan är utväxlad.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
jencla wrote:Några kompletteringar:fritte wrote:Knappast "Luddigt spann" då den enda Vespan som är såld i Sverige under denna tid är P200E & PX200. På kontinenten såldes den även som PX150.
I Sverige såldes även Vespa PX125, alltså samma Vespa med lite mindre motor. Helt OK för stadstrafik men lite kraftlös för landsvägskörning. Jag vet, jag kör enOftast lite billigare än 200-modellen.
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Tack så mycket så här långt för alla tips, tankar och hjälp. Är så klart tacksam för mer om ni känner er manade.
Känner redan att jag kommer bli förälskad i denna tingest oavsett om jag har tur eller mindre tur. Allt går att laga
Är det något mer klassiskt fel man bör kolla efter på en PX än växlarna?
Känner redan att jag kommer bli förälskad i denna tingest oavsett om jag har tur eller mindre tur. Allt går att laga

Är det något mer klassiskt fel man bör kolla efter på en PX än växlarna?
det är ju lite skillnader på PX genom åren, en sak som kanske påverkar priserna förutom hur långt den gått.
P200 1978-1983
PX200 1983- Separatsmörjning, separat oljetank
PX200 (ca 1996) Skivbroms fram
däremellan uppdateras växellådan, en uppdatering som minskar slitaget på växelkorset.
PX får också elstart (är det i början på 90-talet?)
Det här betyder inte att en gammal P200 är ett dåligt köp, tvärt om, det är en mycket bra maskin, tyvärr har kvalitetsutvecklingen gått bakåt för piaggio under de år P-PX funnits. Nya PX är inte dåliga men jag skulle säga att en gammal P är ett betydligt mer gediget bygge, effektivisering i fabriken och prispress är troligtvis förklaringen.
till sist: kolla efter rost på P/PX, en del rostar snabbt i fuktiga miljöer, man inspektera skarven mellan golv och ramtunnel, svetspunkterna där tunneln går ihop med bakdelen (framför motorbulten), skarven bakom nummerplåten upp till sadeln är också ett ställe där det kan dyka upp.
Hoppande växlar är lite av ett standardfel (egentligen inget fel då växelkorset är en slitdel). Oftast är det just växelkorset inne i motorn som är orsaken, men en glapp växelbox kan också ställa till problem. Korsbyte kräver att man delar motorn.
P200 1978-1983
däremellan uppdateras växellådan, en uppdatering som minskar slitaget på växelkorset.
Det här betyder inte att en gammal P200 är ett dåligt köp, tvärt om, det är en mycket bra maskin, tyvärr har kvalitetsutvecklingen gått bakåt för piaggio under de år P-PX funnits. Nya PX är inte dåliga men jag skulle säga att en gammal P är ett betydligt mer gediget bygge, effektivisering i fabriken och prispress är troligtvis förklaringen.
till sist: kolla efter rost på P/PX, en del rostar snabbt i fuktiga miljöer, man inspektera skarven mellan golv och ramtunnel, svetspunkterna där tunneln går ihop med bakdelen (framför motorbulten), skarven bakom nummerplåten upp till sadeln är också ett ställe där det kan dyka upp.
Hoppande växlar är lite av ett standardfel (egentligen inget fel då växelkorset är en slitdel). Oftast är det just växelkorset inne i motorn som är orsaken, men en glapp växelbox kan också ställa till problem. Korsbyte kräver att man delar motorn.
Federico
Min 91'a har den nya växellådan så senast 1991 kom den. Tror startmotor kom mycket tidigare på PX200.
Skivbroms fram samt klarglasstrålkastare med halogen kom först 1998.
Ett annat ställe där PX rostar är skarven i framskärmen.
Som sagt, stirra dig inte blind på hur långt den gått, en äldre PX kan ha fått sin hastighetsmätare utbytt (om glaset pajar på dom är det billigare att köpa en ny mätare). Kolla istället hur mycket den servats, om den stått still länge utan underhåll. Känns reglage som koppling och gas OK, eller är går dom trögt? Känn hur den går, och hur lätt den startar. En fräsch PX200 brukar alltid starta på tredje kicken om den är kall. En varm ska starta direkt. Leta också efter kreativa hempul, runt t ex eldragningar, vajrar etc. Folk har jättestor fantasi när det gäller att meka själva, och en del lösningar är rena katastrofer som man helst undviker. En välskött PX200-motor går hur långt som helst, det är en riktig slitvarg.
En annan sak som tydligen är rätt vanlig på PX200 från mitten av 90-talet, är att låspinnen i växelboxen trillar loss, vilket gör att man inte kan få i växlarna ordentligt. Inte svårt att fixa, man behöver bara plocka loss växelboxen och pressa tillbaka pinnen.
Mvh
Guran
Skivbroms fram samt klarglasstrålkastare med halogen kom först 1998.
Ett annat ställe där PX rostar är skarven i framskärmen.
Som sagt, stirra dig inte blind på hur långt den gått, en äldre PX kan ha fått sin hastighetsmätare utbytt (om glaset pajar på dom är det billigare att köpa en ny mätare). Kolla istället hur mycket den servats, om den stått still länge utan underhåll. Känns reglage som koppling och gas OK, eller är går dom trögt? Känn hur den går, och hur lätt den startar. En fräsch PX200 brukar alltid starta på tredje kicken om den är kall. En varm ska starta direkt. Leta också efter kreativa hempul, runt t ex eldragningar, vajrar etc. Folk har jättestor fantasi när det gäller att meka själva, och en del lösningar är rena katastrofer som man helst undviker. En välskött PX200-motor går hur långt som helst, det är en riktig slitvarg.
En annan sak som tydligen är rätt vanlig på PX200 från mitten av 90-talet, är att låspinnen i växelboxen trillar loss, vilket gör att man inte kan få i växlarna ordentligt. Inte svårt att fixa, man behöver bara plocka loss växelboxen och pressa tillbaka pinnen.
Mvh
Guran
Federico wrote:det är ju lite skillnader på PX genom åren, en sak som kanske påverkar priserna förutom hur långt den gått.
P200 1978-1983
-
- Lärling
-
- Lärling