Pris på begangnad Vespa

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
bjosa
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 14 Feb 2008, 15:13
Location: Stockholm

Pris på begangnad Vespa

Post by bjosa »

Är på jakt efter min första Vespa och har insett att det är svårt att veta vad som är ett vettigt pris då skick och årsmodell skiljer sig enormt.

Min fråga är alltså:
Ungefär vad är vettigt att betala för en Vespa PX 150-200cc i körbart skick, årsmodell ca -80 till -90?

Luddigt spann, jag vet. Men en liten hint skulle hjälpa mig enormt!

Om det är någon som har en till salu är jag så klart mycket intresserad!

Mvh,
Björn
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Kolla annonser, priserna verkar ligga mellan 3 000 och 25 000.
De billiga gissar jag köps av de som bara vill ha motorn.
Dök just upp en på Blocket med typ sprucken bensinslang.
http://www.blocket.se/vi/15184239.htm?ca=11_s
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Pris på begangnad Vespa

Post by fritte »

bjosa wrote: Min fråga är alltså:
Ungefär vad är vettigt att betala för en Vespa PX 150-200cc i körbart skick, årsmodell ca -80 till -90?

Luddigt spann, jag vet. Men en liten hint skulle hjälpa mig enormt!
Knappast "Luddigt spann" då den enda Vespan som är såld i Sverige under denna tid är P200E & PX200. På kontinenten såldes den även som PX150.
Om Du söker på Blocket så finns nu 3 st, lycka till! :mrgreen:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Pris på begangnad Vespa

Post by jencla »

fritte wrote:Knappast "Luddigt spann" då den enda Vespan som är såld i Sverige under denna tid är P200E & PX200. På kontinenten såldes den även som PX150.
Några kompletteringar:

I Sverige såldes även Vespa PX125, alltså samma Vespa med lite mindre motor. Helt OK för stadstrafik men lite kraftlös för landsvägskörning. Jag vet, jag kör en :) Oftast lite billigare än 200-modellen.

Dessutom såldes Vespa PK80, en mindre och lättare Vespa, samt Vespa PK125 Automatica. Automatican ska du INTE köpa, den tillverkades i litet antal och har en helt egen motor som det i princip är omöjligt att hitta delar till.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Priset för en 80-tals P/PX 200 i bruksskick har legat runt 10.000 kr länge. Ibland lite billigare om den är sliten och kanske något dyrare om den har något extra. Ibland kommer det ut annonser där säljaren tror att de ska få uppåt 20.000 kr men för det priset får dom den knappast såld.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Pris på begangnad Vespa

Post by fritte »

jencla wrote:
fritte wrote:Knappast "Luddigt spann" då den enda Vespan som är såld i Sverige under denna tid är P200E & PX200. På kontinenten såldes den även som PX150.
Några kompletteringar:

I Sverige såldes även Vespa PX125, alltså samma Vespa med lite mindre motor. Helt OK för stadstrafik men lite kraftlös för landsvägskörning. Jag vet, jag kör en :) Oftast lite billigare än 200-modellen.

Dessutom såldes Vespa PK80, en mindre och lättare Vespa, samt Vespa PK125 Automatica. Automatican ska du INTE köpa, den tillverkades i litet antal och har en helt egen motor som det i princip är omöjligt att hitta delar till.
/jens
under 150 fanns även Primaveran, 125cc, på 80-talets början... :mrgreen:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Pris på begangnad Vespa

Post by Hedge »

Bästa köpet är nog att köpa en PX125, och sedan byta cylinder till PX150, och sätta på en 22-68 utväxling. Då får man 1-1.5 hp till + högre utväxling. Funkar bra mycket bättre än 125 orginal. Allt annat är ju identiskt, förutom hur själva växellådan är utväxlad.

Mvh

Guran

jencla wrote:
fritte wrote:Knappast "Luddigt spann" då den enda Vespan som är såld i Sverige under denna tid är P200E & PX200. På kontinenten såldes den även som PX150.
Några kompletteringar:

I Sverige såldes även Vespa PX125, alltså samma Vespa med lite mindre motor. Helt OK för stadstrafik men lite kraftlös för landsvägskörning. Jag vet, jag kör en :) Oftast lite billigare än 200-modellen.

Dessutom såldes Vespa PK80, en mindre och lättare Vespa, samt Vespa PK125 Automatica. Automatican ska du INTE köpa, den tillverkades i litet antal och har en helt egen motor som det i princip är omöjligt att hitta delar till.
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Jag skulle säga kring 12-13000 kr är rimligt.

Våren närmar sig och det skulle förvåna mej mycket om det inte börjar dyka upp en hel del annonser snart. Dom brukar inte vara så svåra att få tag på.

Ett tips är att kolla så inte växlarna hoppar ur när du provkör.
bjosa
Drömmare
Drömmare
Posts: 2
Joined: Thu 14 Feb 2008, 15:13
Location: Stockholm

Post by bjosa »

Tack så mycket så här långt för alla tips, tankar och hjälp. Är så klart tacksam för mer om ni känner er manade.

Känner redan att jag kommer bli förälskad i denna tingest oavsett om jag har tur eller mindre tur. Allt går att laga :grin:

Är det något mer klassiskt fel man bör kolla efter på en PX än växlarna?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

det är ju lite skillnader på PX genom åren, en sak som kanske påverkar priserna förutom hur långt den gått.

P200 1978-1983
PX200 1983- Separatsmörjning, separat oljetank
PX200 (ca 1996) Skivbroms fram

däremellan uppdateras växellådan, en uppdatering som minskar slitaget på växelkorset.
PX får också elstart (är det i början på 90-talet?)

Det här betyder inte att en gammal P200 är ett dåligt köp, tvärt om, det är en mycket bra maskin, tyvärr har kvalitetsutvecklingen gått bakåt för piaggio under de år P-PX funnits. Nya PX är inte dåliga men jag skulle säga att en gammal P är ett betydligt mer gediget bygge, effektivisering i fabriken och prispress är troligtvis förklaringen.

till sist: kolla efter rost på P/PX, en del rostar snabbt i fuktiga miljöer, man inspektera skarven mellan golv och ramtunnel, svetspunkterna där tunneln går ihop med bakdelen (framför motorbulten), skarven bakom nummerplåten upp till sadeln är också ett ställe där det kan dyka upp.

Hoppande växlar är lite av ett standardfel (egentligen inget fel då växelkorset är en slitdel). Oftast är det just växelkorset inne i motorn som är orsaken, men en glapp växelbox kan också ställa till problem. Korsbyte kräver att man delar motorn.
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Min 91'a har den nya växellådan så senast 1991 kom den. Tror startmotor kom mycket tidigare på PX200.
Skivbroms fram samt klarglasstrålkastare med halogen kom först 1998.

Ett annat ställe där PX rostar är skarven i framskärmen.

Som sagt, stirra dig inte blind på hur långt den gått, en äldre PX kan ha fått sin hastighetsmätare utbytt (om glaset pajar på dom är det billigare att köpa en ny mätare). Kolla istället hur mycket den servats, om den stått still länge utan underhåll. Känns reglage som koppling och gas OK, eller är går dom trögt? Känn hur den går, och hur lätt den startar. En fräsch PX200 brukar alltid starta på tredje kicken om den är kall. En varm ska starta direkt. Leta också efter kreativa hempul, runt t ex eldragningar, vajrar etc. Folk har jättestor fantasi när det gäller att meka själva, och en del lösningar är rena katastrofer som man helst undviker. En välskött PX200-motor går hur långt som helst, det är en riktig slitvarg.

En annan sak som tydligen är rätt vanlig på PX200 från mitten av 90-talet, är att låspinnen i växelboxen trillar loss, vilket gör att man inte kan få i växlarna ordentligt. Inte svårt att fixa, man behöver bara plocka loss växelboxen och pressa tillbaka pinnen.

Mvh

Guran


Federico wrote:det är ju lite skillnader på PX genom åren, en sak som kanske påverkar priserna förutom hur långt den gått.

P200 1978-1983
PX200 1983- Separatsmörjning, separat oljetank
PX200 (ca 1996) Skivbroms fram

däremellan uppdateras växellådan, en uppdatering som minskar slitaget på växelkorset.
PX får också elstart (är det i början på 90-talet?)

Det här betyder inte att en gammal P200 är ett dåligt köp, tvärt om, det är en mycket bra maskin, tyvärr har kvalitetsutvecklingen gått bakåt för piaggio under de år P-PX funnits. Nya PX är inte dåliga men jag skulle säga att en gammal P är ett betydligt mer gediget bygge, effektivisering i fabriken och prispress är troligtvis förklaringen.

till sist: kolla efter rost på P/PX, en del rostar snabbt i fuktiga miljöer, man inspektera skarven mellan golv och ramtunnel, svetspunkterna där tunneln går ihop med bakdelen (framför motorbulten), skarven bakom nummerplåten upp till sadeln är också ett ställe där det kan dyka upp.

Hoppande växlar är lite av ett standardfel (egentligen inget fel då växelkorset är en slitdel). Oftast är det just växelkorset inne i motorn som är orsaken, men en glapp växelbox kan också ställa till problem. Korsbyte kräver att man delar motorn.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

tror att nya lådan kom nångång under -86..
---------------------------------------------------------
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Japp -86
Post Reply