Beställa delar SIP

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jörgen
Nybörjare
Nybörjare

Beställa delar SIP

Post by Jörgen »

Jag har en Vespa Touring 150 1959.
Vad ska jag titta på för modellbetekning?
Det står inte touring någonstans.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Beställa delar SIP

Post by Federico »

Jörgen wrote:Jag har en Vespa Touring 150 1959.
Vad ska jag titta på för modellbetekning?
Det står inte touring någonstans.
Touring (chassie och motorkod: VGL,VGLA,VGLB) finns inte i så många länder, men i skandinavien är det en vanlig modell. Det finns ingen motsvarande modell utan det är helt beroende på vilka delar du behöver. Den modell som ligger närmast din VGLA är Vespa 150 VBA (kallas Super i Sverige och fanns även utomlands). Vad är det exakt behöver till din touring?

Tycker du att det verkar krångligt så finns det firmor i Sverige, Norge och Danmark som säljer delar till Touring och håller lager på sådana delar. Ett av dem är EM-scooters i Göteborg.
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Precis som Federico säger, Touring är ett namn som den svenska importören har hittat på och endast dugligt i Sverige. I Finland använder vi namnet 150 GL, som är mer officiellt. Chassiekoden VGL, VGLA eller VGLB är det säkraste när man gör beställningar, oberoende om man beställer från internet eller går till byns Vespaservice. Övriga världen tycker att GL är VLA-modellen, okunniga som de är om den vackra Touringen/150 GL. Tillverkningsårtalet, som du får genom ramnumret och inte registreringsåret, kan vara bra att nämna om det skett ändringar i tillverkningen under åren. Lyckligtvis har de större internetfirmorna börjat notera VGL-VGLB-modellerna allt bättre hela tiden.

Det allra vettigaste är alltid att ta med den gamla delen när man traskar till byns egna Vespaservice, om man alltså har en så priviligierad by att det finns reservdelsförsäljning. :grin:
Jörgen
Nybörjare
Nybörjare

Delar

Post by Jörgen »

Jag hade tänkt mig beställa stöd samt hastighetsmätarvajer.
Tyvärr så tar det så lång tid på EM och EHR har tyvärr ingen postorder.
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Just hastighetsmätarvajer är nästan omöjligt att köpa på postorder. Längd och storlek har varierats på ett mystiskt sätt... Om du vill vara säker måste du ta med hastighetsmätaren alt drevet. Fast du kan ju chansa och hoppas på det bästa :/

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Delar

Post by Federico »

Jörgen wrote:Jag hade tänkt mig beställa stöd samt hastighetsmätarvajer.
Tyvärr så tar det så lång tid på EM och EHR har tyvärr ingen postorder.
Ibland är det värt att vänta lite på rätt prylar än att få fel prylar från någon som inte vet vad de säljer.

Vad gäller stödet så har jag ingen koll på om det finns de som är -59 i sverige brukar ha det smala stödet, men som vespaco säger är det ingen bra idé att gå på reg årtalet. om du har smala stödet så är det skruvat i endast två bult i golvet med "krokar" på undersidan, det "tjocka" stödet är fäst med fyra bult, två på varje sida.
Federico
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jörgen wrote:Tyvärr så tar det så lång tid på EM.
Beställde just en laddning från EM och det tog verkligen inte långt tid, typ 4 dagar. Helt klart värt att slå en signal och vara mer säker på att få rätt del.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

anders2011 wrote:
Jörgen wrote:Tyvärr så tar det så lång tid på EM.
Beställde just en laddning från EM och det tog verkligen inte långt tid, typ 4 dagar. Helt klart värt att slå en signal och vara mer säker på att få rätt del.

//Anders
jo, det är den butik som har bäst koll på Touring i Sverige. Kanske var det så att de inte hade alla delar hemma?
En del Touringdelar är svåra att få tag på.
Federico
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Av mina erfarenheter så är EM bra mkt snabbare än SIP. Bättre service hos EM med. :wink:
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Dessutom får man priser med moms hos EM. Glömmer jämt att SIP lägger på sin skatt efteråt. Lika surt varje gång man bestämt sig och kommer till betalningen...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply