Förgasarmek PX200 -99

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
bufflig
Lärling
Lärling

Förgasarmek PX200 -99

Post by bufflig »

I helgen plockade jag av förgasare och luftburk eftersom det blev klägg på motorn som kom ut under och i luftburken och jag kännde för lite nya packningar. Detta på min relativt moderna Px200 -99 med separatsmörjning. Som vanligt fick jag några små överraskningar under mekandet...

Fråga ett:
Eftersom jag ville rengöra allt plockade jag även bort locket på "oljepumpen", vilket avslöjade ett stort kugghjul sittande på en axel vilken försvann ner i förgasarburkens undersida (stora kugghjulet på bilden):

Image

Klantig som jag är vände jag uppochner på förgasarburken utan att först förvissa mig om att kugghjulet satt fast. Det gjorde det inte utan ett kugghjul, en fjäder och en slitbricka dansade ut på verkstadsgolvet. Åtminstone var det vad jag hittade efter vändningen. Vad jag undrar är förstås om jag borde hittat något mer? Sprängskissen i Haynes gör mig bara förvirrad, där ligger delarna i annorlunda ordning och det talas om en O-ring jag omöjligt kan hitta plats för. Angra guider på nätet verkar inte gilla att tala om oljepumpen. Är det nu bara dessa delar som sitter löst vet jag hur de ska sitta, men jag blir lite orolig när jag tänker på att missa en del till just oljepumpen...

Fråga två:
När jag lyfte på förgasaren hittade jag en rund fiberpackning liggande i skålen. Var det bara något någon tappat eller ska den sitta någonstans på förgasarens undersida? Bild på den lilla ringen, liggande bredvid förgasaren följer:

Image

och så fråga tre:
Finns det något fiffigt sätt att kontrollera om oljepumpen fungerar? Jag funderade på att fylla en liten bit av oljeslangen med tvåtaktsolja av avvikande färg och se om den försvinner. Skulle det kunna fungera? Hur mycket olja kan tänkas fara genom slangen? Måste man köra en halvtimma för att se att det rör sig eller ska man se det direkt?

Jag känner mig lite smånervös när jag pillar med oljepumpen, av förklarliga skäl, men jag vill ändå ha separatsmörjningen, det skulle vara ett alltför stort nederlag att bara blanda oljan i bensinen för att man inte litar på sitt eget mek :)

Tacksam för svar
/Patrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Fiberpackningen ser ut som den som sitter mellan den del som bensinslangen sitter på och förgasarhuset.

Oljepumpens funktion kollar man med att ha en liten luftblåsa i den transkparanta slangen och den ska börja vandra i små steg in mot förgasarburken när motorn sätt sigång. Man behöver inte lufta eller förfylla, pumpen ska suga olja direkt

PÅ SIP finns en exploded view av pumpen och då ska det sitta två o-ringar där kuggdrevets axel går ner.

mvh/HB
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

henrikborjeson wrote:Fiberpackningen ser ut som den som sitter mellan den del som bensinslangen sitter på och förgasarhuset.
Ja, det har du rätt i, det bör alltså vara något som någon tidigare "mekaniker" tappat ner och inte hittat (?)
Oljepumpens funktion kollar man med att ha en liten luftblåsa i den transkparanta slangen och den ska börja vandra i små steg in mot förgasarburken när motorn sätt sigång. Man behöver inte lufta eller förfylla, pumpen ska suga olja direkt
Man vågar alltså starta motorn utan att oljepumpssystemet är fyllt? Jag som tänkte fylla hela systemet nogsamt innan startförsöket, men det är alltså slöseri med tid? Luftbubbla funkar antagligen mycket bättre än olja av avvikande färg, eftersom tvåtaktsoljor har en tendens att vilja blanda sig med varandra! Luftbubbla får det bli!
PÅ SIP finns en exploded view av pumpen och då ska det sitta två o-ringar där kuggdrevets axel går ner.

mvh/HB
Bra tips att titta på SIP! Sprängskissen där, tillsammans med bilderna på artiklarna lugnade mig. Själva "pupmcylinder" med dess O-ringar sitter fast med en skruv, kvar i förgasarburkens nedernel, så de delar jag hittade på golvet är alla delar som kan ramla ur. Det känns bra :grin:

Nu fattar jag också hur mojen kan pumpa, jag hade inte lagt märke till hur det stora kugghjulet lutade och därmed får axeln (eller kolven ska man väl kalla den) att röra sig upp och ner under rotationen. Så nu förstår jag ju faktiskt hur pumpen fungerar också, ett rigtigt fiffigt stycke mekanik! Speciellt den lilla kopplingen till gasen, som gör att mindre olja levereras vid högre gaspådrag är ett tjusigt stycke enkel och stabil mekanik. Man blir ju, som tekniknörd, riktigt imponerad :)

En liten följdfråga; i locket fanns en liten klutt fett, som jag antar är tänkt att smörja främst själva den rörliga delen som är kopplad till gaswiren. Kan man använda vanligt lagerfett där? Ska man försöka få fettet att även smörja själva slitytan mot kugghjulet genom att peta i ordentligt med fett, eller är det tänkt att bara vara en liten pluttig fettlick som bara smörjer axelns rörelse?

Tack för hjälpen Henrik! Nu känner jag mig mycket tryggare och ska nog kunna undvika att förfalla till oljeblandad bensin :grin:

/Patrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

bufflig wrote:Man vågar alltså starta motorn utan att oljepumpssystemet är fyllt?
Kör på oljeblandat under kontrollen, eller droppa olja i fuggen tills du ser att pumpen funkar. :mrgreen:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

fritte wrote:
bufflig wrote:Man vågar alltså starta motorn utan att oljepumpssystemet är fyllt?
Kör på oljeblandat under kontrollen, eller droppa olja i fuggen tills du ser att pumpen funkar. :mrgreen:
Det låter klokt, så gör jag!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Du kan ju köra jordgubbsolja i pumpen och något annat i bensinen. Man kan väl blanda oljor, eller? Om det börjar dofta jordgubb med motorn i gång så vet du att det kommer önskad pumpolja också... :grin:
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

ännu ett sätt att kolla att pumpen funkar är helt enkelt att ta bort förgasaren och att kicka och det ska det komma olja ur "rätt ställe"
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

freeway wrote:ännu ett sätt att kolla att pumpen funkar är helt enkelt att ta bort förgasaren och att kicka och det ska det komma olja ur "rätt ställe"
Ja, det är ju klart en genomförbar variant, speciellt som jag har startmotor och inte ens behöver bli svettig :)

Det var ingen som kände till vilken typ av fett och hur mycket man skulle ha i oljepumpens lock? Jag hittar ingen info i de nedladdningsbara verkstadsmanualerna (eller är jag bara dålig på att hitta)?

/Patrik
Post Reply