Ciao!
Funderar på att trimma min GTS en aning, och vad är bättre att börja med än med ett nytt blås? Inte bara ger det en del effekt, men det höjer märkbart utseendet (inte så svårt med tanke på hur vidrigt originalblåset är) och ger dessutom ett tuffare ljud.
Frågan är, om det finns några skillnader mellan PM Tunings blås och det från LeoVince? Leo kostar ca 40% mindre, och har en snyggare upphängning, men kanske kvaliteten är sämre?
Tacksam för tips,
vh
/.vic
Blås till GTS 250 - PM Tuning eller LeoVince?
Re: Blås till GTS 250 - PM Tuning eller LeoVince?
Har ingen erfarenhet av fyrtaktsblåsen, men däremot av tvåtaktsvarianterna.
PM gör erkänt bra blås, av hög kvalitet. Mitt kromade PM24 ger bra med effekt och håller fortfarande stilen fem år efter inköp. Italienska blås generellt brukar det var lite si och så med, både vad gäller byggkvalitet och effektökning.
Jag skulle definitivt satsa på ett PM-blås, om jag vore du. Du tjänar på det i längden.
Mvh
Guran
PM gör erkänt bra blås, av hög kvalitet. Mitt kromade PM24 ger bra med effekt och håller fortfarande stilen fem år efter inköp. Italienska blås generellt brukar det var lite si och så med, både vad gäller byggkvalitet och effektökning.
Jag skulle definitivt satsa på ett PM-blås, om jag vore du. Du tjänar på det i längden.
Mvh
Guran
victor wrote:Ciao!
Funderar på att trimma min GTS en aning, och vad är bättre att börja med än med ett nytt blås? Inte bara ger det en del effekt, men det höjer märkbart utseendet (inte så svårt med tanke på hur vidrigt originalblåset är) och ger dessutom ett tuffare ljud.
Frågan är, om det finns några skillnader mellan PM Tunings blås och det från LeoVince? Leo kostar ca 40% mindre, och har en snyggare upphängning, men kanske kvaliteten är sämre?
Tacksam för tips,
vh
/.vic
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ja, jag vet som sagt inte med fyrtaktsblås, men om man ska dra några slutsatser av tvåtaktsblåsen så ger PM-blåsen bra mer effekt, och dessutom en mycket bättre effektkurva än dom italienska.
Ett PM kostar mycket, men jag har hört en hel del historier kring hur italienska (och även andra engelska märken) på kort tid tappat slutdämparen, rostat sönder, börjar skramla, etc etc. Men italienarna kanske är gudar på just fyrtaktblås, vad vet jag?
Mvh
Guran
Ett PM kostar mycket, men jag har hört en hel del historier kring hur italienska (och även andra engelska märken) på kort tid tappat slutdämparen, rostat sönder, börjar skramla, etc etc. Men italienarna kanske är gudar på just fyrtaktblås, vad vet jag?
Mvh
Guran
victor wrote:Du är inne på kvaliteten? Men hur är det med effekten?
Skillnaderna i pris är:
Leo: ca €250
PM: ca €500
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Har du kollat in forumet "Modern Vespa" http://www.modernvespa.com/forum/index.html? Om inte sökfunktionen ger info om dina alternativ där, kan du ju alltid kasta in en fråga även på det forumetvictor wrote:Jag skulle dock behöva lite mer kött på benen - ingen som känner till om någon tidning eller webbplats testat nämnda blås?

Heisann!
Jeg har ikke prøvd GTS'en selv, men Rob, presidenten i The Rivals Scooterclub www.therivalssc.com har intill nylig hatt en 250.
Denne hadde han PM-eksos på; http://blink.dagbladet.no/video/index.p ... id=1570616
Jeg har mailen til Rob om du vil snakke med ham -pm meg så sender jeg deg mailadressen!
Øyvind
Jeg har ikke prøvd GTS'en selv, men Rob, presidenten i The Rivals Scooterclub www.therivalssc.com har intill nylig hatt en 250.
Denne hadde han PM-eksos på; http://blink.dagbladet.no/video/index.p ... id=1570616
Jeg har mailen til Rob om du vil snakke med ham -pm meg så sender jeg deg mailadressen!
Øyvind
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hej och tack för alla tips!
Forumet nämnt ovan är ju en guldgruva - vilken aktivititet. Fram tills nu så har jag förstått att PM-blåset har en pinsamt hög ljudnivå, medans Leo-ditot har ett dovare, lägre ljud.
PM-blåset ger bra effekt över 50-60 km/h, medans uppenbarligen det föreligger en risk för viss effektförlust därunder. Leo-blåset har en effekt-kurva som mer liknar originalets, allt enligt erfarenheter på ovan nämnda forum.
Vad gäller kvaliteten så har ingen nämnt att den skulle vara sämre för Leo, även om det är samma företag som tillverkar Sito-Plus-blåsen. Däremot har någon rapporterat att ljuddämparen ligger mot slangen med kylvatten, men att de pivotar tillsammans och att det därmed inte torde föreligga någon risk för nötningsskador.
Summerat:
PM
--------
Effekten kommer senare
Ett betydligt högre ljud
Dyrt
Sjukt mkt snyggare
Leo
---------
Effekten kommer tidigare, som originalblås
Dovare ljud, stör inte grannar
Halva priset gentemot PM
Tämligen anonymt, skulle kunna vara originalmonterat, även om det ser bättre ut än njuren som hänger på från inköp...
Jag får fortsätta följa detta eminenta forum innan jag lägger en beställning...
Forumet nämnt ovan är ju en guldgruva - vilken aktivititet. Fram tills nu så har jag förstått att PM-blåset har en pinsamt hög ljudnivå, medans Leo-ditot har ett dovare, lägre ljud.
PM-blåset ger bra effekt över 50-60 km/h, medans uppenbarligen det föreligger en risk för viss effektförlust därunder. Leo-blåset har en effekt-kurva som mer liknar originalets, allt enligt erfarenheter på ovan nämnda forum.
Vad gäller kvaliteten så har ingen nämnt att den skulle vara sämre för Leo, även om det är samma företag som tillverkar Sito-Plus-blåsen. Däremot har någon rapporterat att ljuddämparen ligger mot slangen med kylvatten, men att de pivotar tillsammans och att det därmed inte torde föreligga någon risk för nötningsskador.
Summerat:
PM
--------
Effekten kommer senare
Ett betydligt högre ljud
Dyrt
Sjukt mkt snyggare
Leo
---------
Effekten kommer tidigare, som originalblås
Dovare ljud, stör inte grannar
Halva priset gentemot PM
Tämligen anonymt, skulle kunna vara originalmonterat, även om det ser bättre ut än njuren som hänger på från inköp...
Jag får fortsätta följa detta eminenta forum innan jag lägger en beställning...
Det där lät som en gammal Amazon! Urk. 
Passar ju inte alls till Vespan.
Undrar varför? Det går ju bevisligen att göra fyrtaktsblås som ger bättre effekt än orginal men som inte låter sådär illa.
Märkligt.
/Guran

Passar ju inte alls till Vespan.
Undrar varför? Det går ju bevisligen att göra fyrtaktsblås som ger bättre effekt än orginal men som inte låter sådär illa.
Märkligt.
/Guran
Svint1 wrote:Heisann!
Jeg har ikke prøvd GTS'en selv, men Rob, presidenten i The Rivals Scooterclub www.therivalssc.com har intill nylig hatt en 250.
Denne hadde han PM-eksos på; http://blink.dagbladet.no/video/index.p ... id=1570616
Jeg har mailen til Rob om du vil snakke med ham -pm meg så sender jeg deg mailadressen!
Øyvind
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================