Fråga ett:
Eftersom jag ville rengöra allt plockade jag även bort locket på "oljepumpen", vilket avslöjade ett stort kugghjul sittande på en axel vilken försvann ner i förgasarburkens undersida (stora kugghjulet på bilden):

Klantig som jag är vände jag uppochner på förgasarburken utan att först förvissa mig om att kugghjulet satt fast. Det gjorde det inte utan ett kugghjul, en fjäder och en slitbricka dansade ut på verkstadsgolvet. Åtminstone var det vad jag hittade efter vändningen. Vad jag undrar är förstås om jag borde hittat något mer? Sprängskissen i Haynes gör mig bara förvirrad, där ligger delarna i annorlunda ordning och det talas om en O-ring jag omöjligt kan hitta plats för. Angra guider på nätet verkar inte gilla att tala om oljepumpen. Är det nu bara dessa delar som sitter löst vet jag hur de ska sitta, men jag blir lite orolig när jag tänker på att missa en del till just oljepumpen...
Fråga två:
När jag lyfte på förgasaren hittade jag en rund fiberpackning liggande i skålen. Var det bara något någon tappat eller ska den sitta någonstans på förgasarens undersida? Bild på den lilla ringen, liggande bredvid förgasaren följer:

och så fråga tre:
Finns det något fiffigt sätt att kontrollera om oljepumpen fungerar? Jag funderade på att fylla en liten bit av oljeslangen med tvåtaktsolja av avvikande färg och se om den försvinner. Skulle det kunna fungera? Hur mycket olja kan tänkas fara genom slangen? Måste man köra en halvtimma för att se att det rör sig eller ska man se det direkt?
Jag känner mig lite smånervös när jag pillar med oljepumpen, av förklarliga skäl, men jag vill ändå ha separatsmörjningen, det skulle vara ett alltför stort nederlag att bara blanda oljan i bensinen för att man inte litar på sitt eget mek

Tacksam för svar
/Patrik