Lossa främre dammskyddet

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast

Lossa främre dammskyddet

Post by Andréas »

Håller på och renoverar Vespan nu och först ut är framhjulsnavet. Har plockat av skärmen och hjulet men nu när jag tänkte plocka bort dammskyddet så ser jag att dem tre skruvarna som håller dammskyddet på plats inte går att lossa. Dem är iskruvade från utsidan vad jag kan se men kollar man på reservdelslistan hos Scooterhelp så skall dem vara iskruvade från insidan. Är det någon som löst detta dilemma?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Lossa främre dammskyddet

Post by Federico »

Andréas wrote:Håller på och renoverar Vespan nu och först ut är framhjulsnavet. Har plockat av skärmen och hjulet men nu när jag tänkte plocka bort dammskyddet så ser jag att dem tre skruvarna som håller dammskyddet på plats inte går att lossa. Dem är iskruvade från utsidan vad jag kan se men kollar man på reservdelslistan hos Scooterhelp så skall dem vara iskruvade från insidan. Är det någon som löst detta dilemma?
tror att scooterhelps reservdelslista är gjord efter en väldigt tidig Vespa 90cc eller 50cc. På alla V50 jag har mekat så är dammskyddet nitat med kullriga stålnitar. Jag har ersatt med kullriga insex och en låsmutter på insidan (se till att skruven inte är längre än muttern på insidan)

edit: det är ju inte alls nödvändigt att demontera skyddet om det inte är förstört eller väldigt rostigt
Federico
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Smallframer »

Antar at du mener del nummer 49 på side 20?
(her altså: http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page20.jpg

Det er festet med tre nitar som når det hele er montert sammen har hode (huvud) i begge ender.
Disse kan fjernes ved å bruke en skarp meisel, og hugge av hodet i ene enden.
Så for å få ut niten, behøver du en dor som helst er eksakt samme diameter som niten (ikke større i hvert fall :grin: )

I disse moderne dager er det nesten ingen som vet hva en nit er lenger (unntatt blindnit), så det er ikke alltid så lett å få kjøpt.
Så det jeg bruker å gjøre, er å gjenge opp hullet med en gjengetapp så jeg kan bruke vanlige maskinskruer.
Det er lett å lage gjenger her, da det er støpejern (gjutjern)
Jeg kan ikke komme på i farten om det er M3 eller M4 skruer som passer best, tror helst M3.
«And on the eighth day, God created Vespa»

Please visit: WWW.VCOB.NO
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Bromsskyddet är inte alls rostigt, utan jag hade bara tänkt mig att plocka isär varje del i navet för göra rent dem och sen lacka. Hade även tänkt att byta lager men inget av dem lager som finns i navet kräver väl att dammskyddet demonteras nu när jag tänker efter?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Andréas wrote:Bromsskyddet är inte alls rostigt, utan jag hade bara tänkt mig att plocka isär varje del i navet för göra rent dem och sen lacka. Hade även tänkt att byta lager men inget av dem lager som finns i navet kräver väl att dammskyddet demonteras nu när jag tänker efter?
som sagt, inget kräver att du tar bort dammskyddet. det år ju däremot svårt att få bort rost mellan de två delarna, troligtvis ingen fara om det är något lite kvar där emellan. man tänker ibland att allt måste isär för att det ska bli en 100% renovering, visst är det så, men vem tänker på all rost som är inne i ramen där man inte kommer åt.
Federico
Post Reply