Svets, ja vilken skall man köpa?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
10th finger
Nybörjare
Nybörjare

Svets, ja vilken skall man köpa?

Post by 10th finger »

Hejsan hoppsan.

Funderar på att skaffa mig en svets.
Vilken sorts svets skall man köpa om man är nybörjare?
Svetstransformator,gassvets eller någon migsvets?
Skall kunna göra lite lättare reparationsarbeten och ett och annat "hobbykonstverk".
Tacksam för hjälp att räta ut dessa frågetecken.

Ha de
10th finger

Keep it simple...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

MIG-svetsen är nog den lättaste att bli kompis med. Jag har hört liknelser med att "klämma ur en tandkrämstub".
MEN, kör med skyddsgas & inte rörtråd med tillsats.

Gassvetsen är bra att ha när man bockar rör & stänger & efter några års erfarenhet kan man svetsa tunnplåt. Silverlödning & hårdlödning (brons) går endast & göra med gassvets. Svetsa går bra också förståss.

Pinnsvetsen är bra för grovre jobb.

TIG-svetsen anses som den bästa för tunnplåt & svetsning med, handhavandet är snarlikt gassvetsning. Mindre att efterslipa än MIG-svets.

Själv har jag haft gassvets sedan 60-talet, & köpte en TIG-svets för några månader sedan som jag inte kommit igång med ännu.... :mrgreen:
10th finger
Nybörjare
Nybörjare

Post by 10th finger »

fritte wrote: MEN, kör med skyddsgas & inte rörtråd med tillsats.
Det där får du gärna förklara, är inte riktigt med på vad som menas med skyddsgas & rörtråd med tillsats.

Ha de
10th finger

Keep it simple...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

För MIG & TIG svetsning måste stålsmältan i svetsen skyddas från luftens syre för att inte oxidera. Det görs med att täcka smältan med inert gas, vanligtvis argon, argon/CO2 blandningar eller ren CO2.

Ett alternativ till en skyddsgas är vid MIG ett flussmedel som tillsätts med tråden.

Eftersom MIG står för Melting Inert Gas är detta inte riktig MIG.
När man svetsar med CO2 (koldioxid) är det inte heller MIG utan MAG, Melting Active Gas.

Med gassvets skyddas smältan med lågan som är fri från syre.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ofta står det att MIG svetsar går bra att köra utan gas om man har en speciell tråd för de, visst kan man sammanfoga två metallbitar på det sättet, men svetsfogen blir aldrig snygg och det är svårare att svetsa så. alltså ska du som nybörjare köpa en MIG och köra med gas (gasen köper man separat hos t.ex. AGA, gasflaskan är en pantflaska så det blir lite dyrare första vid inköpet (eventuellt letar du efter en tomflaska på blocket eller liknande, kan vara billigare än att köpa hos AGA)
En annan sak som är värd var enda krona är en automatiskt avskärmande svetshjälm, visst kostar de lite men oj vad mycket lättare det är som nybörjare...
Federico
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare

Post by Smallframer »

fritte wrote:Eftersom MIG står för Melting Inert Gas
Nei, M'en står for Metal.
MIG = Metal Inert Gas

En MIG svets er det som er det mest brukte til svetsning av stål, og er mye enklere å lære i forhold til TIG og gassvets.
Man kan få kjøpt aluminiumstråd for å svetsa aluminium også, men jeg vet ikke om det er noe å satse på.
«And on the eighth day, God created Vespa»

Please visit: WWW.VCOB.NO
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Smallframer wrote: Nei, M'en står for Metal.
MIG = Metal Inert Gas
Visst e de så.. :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:En annan sak som är värd var enda krona är en automatiskt avskärmande svetshjälm, visst kostar de lite men oj vad mycket lättare det är som nybörjare...
& ett par svetshandskar (mot UV-strålningen..) :mrgreen:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:En annan sak som är värd var enda krona är en automatiskt avskärmande svetshjälm, visst kostar de lite men oj vad mycket lättare det är som nybörjare...
& ett par svetshandskar (mot UV-strålningen..) :mrgreen:
avskärmande handskar, som är genomskinliga och blir svarta när man svetsar..... :grin: :grin: :grin:
Federico
Post Reply