Vad ska jag spackla med innan jag lackerar om na?
Vad ska jag spackla med innan jag lackerar om na?
Ja, vilket märke och fabrikat ska jag använda när jag har blästrat maskinen? Några tips?
Re: Vad ska jag spackla med innan jag lackerar om na?
spelar inte så stor roll,huvudsak det är av 2 kompent,men jag skulle avråda från att använda pp:s spackel (plastic padding),då jag tycker att dom inte har hängt med utvecklingen(luktar illa,segt å slipa,har även tendens till att eftersjunka).när du e klar med spacklingen,lägg på slipgrund på hela hojen(oxå 2komp).Novis wrote:Ja, vilket märke och fabrikat ska jag använda när jag har blästrat maskinen? Några tips?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
ja,faktiskt,men vilken pp köpte du?50?100?d e dom som e dåliga,men om du inte har öppnat dom,så kan du lämna tillbaka dom.jag brukar använda glasurits spackel och spies heckers spackel,även mipas ibland.Novis wrote:Satan! Jag som köpt PP. Skit samma. Är biltemas bättre menar du?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
beror väl på hur grovt slippapper man använder,ju hårdare desto mindre risk för sjunkningar!Terraplane Blues wrote:Nej, för böfvelen - köp inte Biltemas (ursäkta svordomen) för allt i världen! Det är lättare att slipa diamant eller granit...Novis wrote:Satan! Jag som köpt PP. Skit samma. Är biltemas bättre menar du?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Fick precis samma reaktion från en lackerare för ett par dagar sedan. Köp riktigt spackel från en lackfirma, det är enormt mycket lättare att slipa och sjunker inte ihop.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Terraplane Blues wrote:Nej, för böfvelen - köp inte Biltemas (ursäkta svordomen) för allt i världen! Det är lättare att slipa diamant eller granit...Novis wrote:Satan! Jag som köpt PP. Skit samma. Är biltemas bättre menar du?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
jag känner en lackerare som bl.a använder biltemas 2k spackel. enligt honom sjunker allt spackel, därför bör man vänta ganska lång tid innan man slipar ner (men vem har tid med det?). att den här lackeraren inte klagar på att biltemas spackel är för hårt beror kanske på att han inte lägger på onödigt mycket, ungefär som när en yrkesmålare spackar väggar... själv drar man på 3ggr mer än vad som behövs. Det man inte vet med biltemas produkter är om de kommer från olika levertörer, hade man tur att få bra kvalitet är det inte alls säkert att det är samma sak om ett år. Nu är det ju inte så stor åtgång på spackel när man ska lackera en scooter, så det är väl värt att lägga några hundra extra på kvalitetsprodukter då hela lackjobbet går förlorat om man råkar ut för att få något dåligt från det blåvita huset.
Federico
Jag testade båda produkterna. PP var och väl tänkt som mer i fyllnad av större och djupare bulor medans sprayen som jag tycket fungerade bra på mina små repor och tillsynes små rostangrepp. Sprayen var mer lätt arbetad men som sagt var den ju inte 2 komp. Och jag skulle vilja veta om man ändå vågar använda den. Inte för att jag ska de eftersom jag lämnade in hojen idag. Bara kul att veta.
Det är nog inget fel med den.Novis wrote:Jag testade båda produkterna. PP var och väl tänkt som mer i fyllnad av större och djupare bulor medans sprayen som jag tycket fungerade bra på mina små repor och tillsynes små rostangrepp. Sprayen var mer lätt arbetad men som sagt var den ju inte 2 komp. Och jag skulle vilja veta om man ändå vågar använda den. Inte för att jag ska de eftersom jag lämnade in hojen idag. Bara kul att veta.

kan vara bra att kolla om spackelprodukterna fungerar med topplacken, det kan bara lackeraren (eller färgtillverkaren) svara på. man vill ju inte riskera att topplacken löser upp grundfärg eller spackel.Novis wrote:Jag testade båda produkterna. PP var och väl tänkt som mer i fyllnad av större och djupare bulor medans sprayen som jag tycket fungerade bra på mina små repor och tillsynes små rostangrepp. Sprayen var mer lätt arbetad men som sagt var den ju inte 2 komp. Och jag skulle vilja veta om man ändå vågar använda den. Inte för att jag ska de eftersom jag lämnade in hojen idag. Bara kul att veta.
Federico
Dessutom kan det vara värt att kolla att inte tidigare lack ställer till elände, om inte scootern är blästrad och plåtren. När min svarta PX 1984 fick ny lack av försäkringsbolaget för några år sedan ställde den tidigare lacken, något slags hemsprutad enkomponents lackfärg, till det rejältFederico wrote:man vill ju inte riskera att topplacken löser upp grundfärg eller spackel.

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
spraya på repor?????????Är det repor i färgen?slipa ut dom så det känns slätt!Repor i plåten?spackla!men slipa ner till plåten först så märker du hur djupa dom är.Du ska lägga SLIPGRUND på objektet!Lägg ner det där med att spraya,all spray är 1 komp=sjunkningar.1 komp kan man lägga tunt som f-n på plåtrent för vidhäftning INNAN man lägger slipgrund!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
blizzy wrote:spraya på repor?????????Är det repor i färgen?slipa ut dom så det känns slätt!Repor i plåten?spackla!men slipa ner till plåten först så märker du hur djupa dom är.Du ska lägga SLIPGRUND på objektet!Lägg ner det där med att spraya,all spray är 1 komp=sjunkningar.1 komp kan man lägga tunt som f-n på plåtrent för vidhäftning INNAN man lägger slipgrund!
Man får nog dela in det här med lackjobb i några olika nivåer, tipsen som kommer är allt från amatör/lågbudget till proffslackering.
Att duscha tunn 1komp grund/rostskydd sedan 2k slipgrund är sådant billackerare gör som har tillgång till riktig utrustning. Det som diskuteras här är lite annan nivå med sprayburksspackel o.s.v
Federico
jo,d e klart,men vad menar med riktig utrustning?Allt som behövs för det här vi diskuterar e ju en kompressor,resten e ju bara material.Federico wrote:blizzy wrote:spraya på repor?????????Är det repor i färgen?slipa ut dom så det känns slätt!Repor i plåten?spackla!men slipa ner till plåten först så märker du hur djupa dom är.Du ska lägga SLIPGRUND på objektet!Lägg ner det där med att spraya,all spray är 1 komp=sjunkningar.1 komp kan man lägga tunt som f-n på plåtrent för vidhäftning INNAN man lägger slipgrund!
Man får nog dela in det här med lackjobb i några olika nivåer, tipsen som kommer är allt från amatör/lågbudget till proffslackering.
Att duscha tunn 1komp grund/rostskydd sedan 2k slipgrund är sådant billackerare gör som har tillgång till riktig utrustning. Det som diskuteras här är lite annan nivå med sprayburksspackel o.s.v
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Det är just den där kompressorn jag tänker på, gissar att de som köper sprayfärg inte har tillgång till kompressor. Utan kompressor blir det lägre nivå, så är det bara, det vet alla. Men det är ju inget fel att använda sprayburk, det kan bli förvånansvärt bra resultat. Tyvärr håller spraylack sämre mot lösningsmedel och mekaiskt slitage.blizzy wrote:jo,d e klart,men vad menar med riktig utrustning?Allt som behövs för det här vi diskuterar e ju en kompressor,resten e ju bara material.Federico wrote:blizzy wrote:spraya på repor?????????Är det repor i färgen?slipa ut dom så det känns slätt!Repor i plåten?spackla!men slipa ner till plåten först så märker du hur djupa dom är.Du ska lägga SLIPGRUND på objektet!Lägg ner det där med att spraya,all spray är 1 komp=sjunkningar.1 komp kan man lägga tunt som f-n på plåtrent för vidhäftning INNAN man lägger slipgrund!
Man får nog dela in det här med lackjobb i några olika nivåer, tipsen som kommer är allt från amatör/lågbudget till proffslackering.
Att duscha tunn 1komp grund/rostskydd sedan 2k slipgrund är sådant billackerare gör som har tillgång till riktig utrustning. Det som diskuteras här är lite annan nivå med sprayburksspackel o.s.v
Jag tycker dina tips är bra, de är värdefulla för många här, det var inget negativt om det. Ville bara att de som väljer den lägre nivån ändå ska känna att det är något man kan göra utan helt värdelöst resultat. Jag kan tycka att det är ok att rolla sin scooter om man vill det också.
Det tråkiga med sämre materialval (lägre nivå) är ju att man lägger lika mycket tid på riktning av plåt, spackling m.m. sedan blåser man på en lack som inte håller. Det var kanske så du tänkte?
Förresten blizzy, har du några tips på att lacka utomhus? ska man bygga ett "tält" eller kan man köra i öppna luften?
Federico