Finns det några enkla tips på hur man mäter om en Lambretta-ram är sned?
Min Li150 serie 3 har någon gång krockats och nu vill jag ta reda på om ramen är sned innan jag går vidare med renoveringen (nej, det gick inte att provköra vid köpet).
I Stickys utmärkta manual finns några tips. Dels att mäta avståndet mellan några angivna punkter. Mina mått på dessa ställen avviker inte från det acceptabla. Dels att försöka spana rakt ned genom styrstammen och se om nedre lagerbanan är förskjuten på något sätt. Ganska svårt om man inte gjort det tidigare.
Finns det några andra sätt att kontrollera? Ramen är ju lite olika tjock så mina försök med långa stållinjalen har inte gett något. (Fast det kanske betyder att ramen är rak )
I Sticky-boken finns som sagt följande mått att kolla för Serie 3-maskiner:
1) Från överkanten av verktygslådans öppning till kromringen skall det vara 43 cm.
2) Från nederkant av verktygslådans öppning till strax ovanför svetsen till gaffelröret skall det vara 50 cm.
Du kan också testa detta: Sträck nylontråd genom motorfästena på ramen, och se till att tråden sitter precis mitt i fästena. Dra nylontråd från taket ner genom gaffelröret, se till att det sitter precis mitt i. Mät sedan hur långt det är från gaffelrörstråden till motorfästestråden på varje sida. Är ramen rak så ska dess två mått vara samma. Inte precis lätt, men genomförbart. Observera att du måste fixera ramen så att den är i våg innan du försöker dig på detta. Det går såklart lika bra med stänger, men då måste man hitta hanterbara stänger som inte böjer sig.
Mvh
Guran
Lunatic wrote:Finns det några enkla tips på hur man mäter om en Lambretta-ram är sned?
Min Li150 serie 3 har någon gång krockats och nu vill jag ta reda på om ramen är sned innan jag går vidare med renoveringen (nej, det gick inte att provköra vid köpet).
I Stickys utmärkta manual finns några tips. Dels att mäta avståndet mellan några angivna punkter. Mina mått på dessa ställen avviker inte från det acceptabla. Dels att försöka spana rakt ned genom styrstammen och se om nedre lagerbanan är förskjuten på något sätt. Ganska svårt om man inte gjort det tidigare.
Finns det några andra sätt att kontrollera? Ramen är ju lite olika tjock så mina försök med långa stållinjalen har inte gett något. (Fast det kanske betyder att ramen är rak )
Båda måtten från Sticky stämmer som sagt. Men jag ska absolut kontrollmäta enligt ditt förslag.
Borde väl gå att lösa med långa gängstänger som fixeras i motorfästena och gaffelröret med hjälp av koniska muttrar? Jag ska laborera lite och återkommer. (Inte inom kort...).
Båda måtten från Sticky stämmer som sagt. Men jag ska absolut kontrollmäta enligt ditt förslag.
Borde väl gå att lösa med långa gängstänger som fixeras i motorfästena och gaffelröret med hjälp av koniska muttrar? Jag ska laborera lite och återkommer. (Inte inom kort...).
Tack
Rickard
jag har sett en lambrettaram som varit sned bakom motorfästet, alltså inget som påverkar körning och spårning men fult när hela bakdelen sitter snett mot hjulet.
ibland kan man få en indikation på om något varit knas genom att titta på hur de gamla däcken slitits. men en del har en körstil som är sned också. min touring hade snedslitna däck när jag köpte den, men när jag bytte och körde den så blev slitaget rakt (ja, ja, jag vet att det är en vespa...)
Jo, t ex om ramen blivit påkörd bakifrån, så är det inte osannolikt att den sista rörbiten knäcks i svetsen, och överbyggnaden vrids. Det har jag precis sett exempel på, och att avgöra om överbyggnaden är skev, det är näst intill omöjligt. Nästan enklare att kapa loss den, kontrollera och svetsa ramen, och sedan svetsa dit överbyggnaden igen. Det finns liksom inga fixpunkter där du verkligen ser om den är sned eller inte.
En metod som en kompis föreslog, är att ställa hojen i våg och lod, och bulta fast den så den inte rubbas. Hojen ska stå på ett stort ritat rutnät. Sen mäter du från en massa ställen på ramen ut till givna punkter på nätet, och jämför höger- och vänstermått. Då bör man också få en indikation på vad som är snett.
Mvh
Guran
Federico wrote:
Lunatic wrote:Tack Guran!
Båda måtten från Sticky stämmer som sagt. Men jag ska absolut kontrollmäta enligt ditt förslag.
Borde väl gå att lösa med långa gängstänger som fixeras i motorfästena och gaffelröret med hjälp av koniska muttrar? Jag ska laborera lite och återkommer. (Inte inom kort...).
Tack
Rickard
jag har sett en lambrettaram som varit sned bakom motorfästet, alltså inget som påverkar körning och spårning men fult när hela bakdelen sitter snett mot hjulet.
ibland kan man få en indikation på om något varit knas genom att titta på hur de gamla däcken slitits. men en del har en körstil som är sned också. min touring hade snedslitna däck när jag köpte den, men när jag bytte och körde den så blev slitaget rakt (ja, ja, jag vet att det är en vespa...)
Synd. Det är dock inte ovanligt vad jag förstår, den är ju inte speciellt kraftig den delen av ramen.
Bara så du vet: Slutröret behöver inte vara snett med mycket alls för att allting ska bli på sniskan på överbyggnaden...
Jag känner inte till någon som har en färdig jigg i sverige, dessvärre. Våld, och dom metoder som beskrivits ovan för att kontrollera, är nog det bästa som erbjuds för tillfället.
mvh
Guran
Lunatic wrote:Och här fick man vara glad i flera timmar...
Överbyggnaden har fått sig en kyss och det finns en spricka i svetsen mellan ramen och överbyggnaden bak...
Dock är sprickan ganska liten så förhoppningsvis är inte hela överbyggnaden sned.
På tal om riktjiggar. Känner ni till om det finns någon sådan i Sverige?