Vad ska jag spackla med innan jag lackerar om na?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Vad ska jag spackla med innan jag lackerar om na?

Post by Novis »

Ja, vilket märke och fabrikat ska jag använda när jag har blästrat maskinen? Några tips?
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: Vad ska jag spackla med innan jag lackerar om na?

Post by blizzy »

Novis wrote:Ja, vilket märke och fabrikat ska jag använda när jag har blästrat maskinen? Några tips?
spelar inte så stor roll,huvudsak det är av 2 kompent,men jag skulle avråda från att använda pp:s spackel (plastic padding),då jag tycker att dom inte har hängt med utvecklingen(luktar illa,segt å slipa,har även tendens till att eftersjunka).när du e klar med spacklingen,lägg på slipgrund på hela hojen(oxå 2komp).
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Satan! Jag som köpt PP. Skit samma. Är biltemas bättre menar du?
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Novis wrote:Satan! Jag som köpt PP. Skit samma. Är biltemas bättre menar du?
ja,faktiskt,men vilken pp köpte du?50?100?d e dom som e dåliga,men om du inte har öppnat dom,så kan du lämna tillbaka dom.jag brukar använda glasurits spackel och spies heckers spackel,även mipas ibland.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Novis wrote:Satan! Jag som köpt PP. Skit samma. Är biltemas bättre menar du?
Nej, för böfvelen - köp inte Biltemas (ursäkta svordomen) för allt i världen! Det är lättare att slipa diamant eller granit... :wink:
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Terraplane Blues wrote:
Novis wrote:Satan! Jag som köpt PP. Skit samma. Är biltemas bättre menar du?
Nej, för böfvelen - köp inte Biltemas (ursäkta svordomen) för allt i världen! Det är lättare att slipa diamant eller granit... :wink:
beror väl på hur grovt slippapper man använder,ju hårdare desto mindre risk för sjunkningar!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Fick precis samma reaktion från en lackerare för ett par dagar sedan. Köp riktigt spackel från en lackfirma, det är enormt mycket lättare att slipa och sjunker inte ihop.

Mvh

Guran
Terraplane Blues wrote:
Novis wrote:Satan! Jag som köpt PP. Skit samma. Är biltemas bättre menar du?
Nej, för böfvelen - köp inte Biltemas (ursäkta svordomen) för allt i världen! Det är lättare att slipa diamant eller granit... :wink:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag känner en lackerare som bl.a använder biltemas 2k spackel. enligt honom sjunker allt spackel, därför bör man vänta ganska lång tid innan man slipar ner (men vem har tid med det?). att den här lackeraren inte klagar på att biltemas spackel är för hårt beror kanske på att han inte lägger på onödigt mycket, ungefär som när en yrkesmålare spackar väggar... själv drar man på 3ggr mer än vad som behövs. Det man inte vet med biltemas produkter är om de kommer från olika levertörer, hade man tur att få bra kvalitet är det inte alls säkert att det är samma sak om ett år. Nu är det ju inte så stor åtgång på spackel när man ska lackera en scooter, så det är väl värt att lägga några hundra extra på kvalitetsprodukter då hela lackjobbet går förlorat om man råkar ut för att få något dåligt från det blåvita huset.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

PP e OK enligt den lackerare som jag använder, de flesta fabrikat på marknaden är troligtvis fullgoda, men "tyckare" har säkert avvikande åsikter.... :mrgreen:
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Nu börjar de komma lite smak råd. Vad kul : :smile:
Ska på den i helgen så får vi hoppas de blir bra. Provar med PP så får vi se vad som händer. Man får väl prova på en liten yta för att testa. I värstra fall e de ju bara att slipa ner och prova ett annat märke. Men tack för hjälpen alla
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jag tror du blir nöjd med PP! Jag använder det & det har suttit sedan 1991, dvs 17 år, räcker det för dej?:mrgreen:
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Jo, jag tackar
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Novis wrote:Jo, jag tackar
glöm inte sätta på dej skyddsmask, de e onödigt att dra i sej xyren....
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Tyckte inte PP var nått att hurra för. Lämnade in den till någon som kunde istället. Ska slipa ner de grövsta så tar han resten.
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Därremot var sprayspackel nått att fundera på när man bara har lite små repor och sånt. Var ju bara 1 komponents men vad gör de igentligen?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Novis wrote:Därremot var sprayspackel nått att fundera på när man bara har lite små repor och sånt. Var ju bara 1 komponents men vad gör de igentligen?
När du inte lyckas med PP, varför tror du att du lyckas bättre med det? :|
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Jag testade båda produkterna. PP var och väl tänkt som mer i fyllnad av större och djupare bulor medans sprayen som jag tycket fungerade bra på mina små repor och tillsynes små rostangrepp. Sprayen var mer lätt arbetad men som sagt var den ju inte 2 komp. Och jag skulle vilja veta om man ändå vågar använda den. Inte för att jag ska de eftersom jag lämnade in hojen idag. Bara kul att veta.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Novis wrote:Jag testade båda produkterna. PP var och väl tänkt som mer i fyllnad av större och djupare bulor medans sprayen som jag tycket fungerade bra på mina små repor och tillsynes små rostangrepp. Sprayen var mer lätt arbetad men som sagt var den ju inte 2 komp. Och jag skulle vilja veta om man ändå vågar använda den. Inte för att jag ska de eftersom jag lämnade in hojen idag. Bara kul att veta.
Det är nog inget fel med den. :mrgreen:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Novis wrote:Jag testade båda produkterna. PP var och väl tänkt som mer i fyllnad av större och djupare bulor medans sprayen som jag tycket fungerade bra på mina små repor och tillsynes små rostangrepp. Sprayen var mer lätt arbetad men som sagt var den ju inte 2 komp. Och jag skulle vilja veta om man ändå vågar använda den. Inte för att jag ska de eftersom jag lämnade in hojen idag. Bara kul att veta.
kan vara bra att kolla om spackelprodukterna fungerar med topplacken, det kan bara lackeraren (eller färgtillverkaren) svara på. man vill ju inte riskera att topplacken löser upp grundfärg eller spackel.
Federico
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Ok, tack för förklaringen
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Federico wrote:man vill ju inte riskera att topplacken löser upp grundfärg eller spackel.
Dessutom kan det vara värt att kolla att inte tidigare lack ställer till elände, om inte scootern är blästrad och plåtren. När min svarta PX 1984 fick ny lack av försäkringsbolaget för några år sedan ställde den tidigare lacken, något slags hemsprutad enkomponents lackfärg, till det rejält :(
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

spraya på repor?????????Är det repor i färgen?slipa ut dom så det känns slätt!Repor i plåten?spackla!men slipa ner till plåten först så märker du hur djupa dom är.Du ska lägga SLIPGRUND på objektet!Lägg ner det där med att spraya,all spray är 1 komp=sjunkningar.1 komp kan man lägga tunt som f-n på plåtrent för vidhäftning INNAN man lägger slipgrund!
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

blizzy wrote:spraya på repor?????????Är det repor i färgen?slipa ut dom så det känns slätt!Repor i plåten?spackla!men slipa ner till plåten först så märker du hur djupa dom är.Du ska lägga SLIPGRUND på objektet!Lägg ner det där med att spraya,all spray är 1 komp=sjunkningar.1 komp kan man lägga tunt som f-n på plåtrent för vidhäftning INNAN man lägger slipgrund!

Man får nog dela in det här med lackjobb i några olika nivåer, tipsen som kommer är allt från amatör/lågbudget till proffslackering.

Att duscha tunn 1komp grund/rostskydd sedan 2k slipgrund är sådant billackerare gör som har tillgång till riktig utrustning. Det som diskuteras här är lite annan nivå med sprayburksspackel o.s.v
Federico
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Federico wrote:
blizzy wrote:spraya på repor?????????Är det repor i färgen?slipa ut dom så det känns slätt!Repor i plåten?spackla!men slipa ner till plåten först så märker du hur djupa dom är.Du ska lägga SLIPGRUND på objektet!Lägg ner det där med att spraya,all spray är 1 komp=sjunkningar.1 komp kan man lägga tunt som f-n på plåtrent för vidhäftning INNAN man lägger slipgrund!

Man får nog dela in det här med lackjobb i några olika nivåer, tipsen som kommer är allt från amatör/lågbudget till proffslackering.

Att duscha tunn 1komp grund/rostskydd sedan 2k slipgrund är sådant billackerare gör som har tillgång till riktig utrustning. Det som diskuteras här är lite annan nivå med sprayburksspackel o.s.v
jo,d e klart,men vad menar med riktig utrustning?Allt som behövs för det här vi diskuterar e ju en kompressor,resten e ju bara material.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

blizzy wrote:
Federico wrote:
blizzy wrote:spraya på repor?????????Är det repor i färgen?slipa ut dom så det känns slätt!Repor i plåten?spackla!men slipa ner till plåten först så märker du hur djupa dom är.Du ska lägga SLIPGRUND på objektet!Lägg ner det där med att spraya,all spray är 1 komp=sjunkningar.1 komp kan man lägga tunt som f-n på plåtrent för vidhäftning INNAN man lägger slipgrund!

Man får nog dela in det här med lackjobb i några olika nivåer, tipsen som kommer är allt från amatör/lågbudget till proffslackering.

Att duscha tunn 1komp grund/rostskydd sedan 2k slipgrund är sådant billackerare gör som har tillgång till riktig utrustning. Det som diskuteras här är lite annan nivå med sprayburksspackel o.s.v
jo,d e klart,men vad menar med riktig utrustning?Allt som behövs för det här vi diskuterar e ju en kompressor,resten e ju bara material.
Det är just den där kompressorn jag tänker på, gissar att de som köper sprayfärg inte har tillgång till kompressor. Utan kompressor blir det lägre nivå, så är det bara, det vet alla. Men det är ju inget fel att använda sprayburk, det kan bli förvånansvärt bra resultat. Tyvärr håller spraylack sämre mot lösningsmedel och mekaiskt slitage.

Jag tycker dina tips är bra, de är värdefulla för många här, det var inget negativt om det. Ville bara att de som väljer den lägre nivån ändå ska känna att det är något man kan göra utan helt värdelöst resultat. Jag kan tycka att det är ok att rolla sin scooter om man vill det också.
Det tråkiga med sämre materialval (lägre nivå) är ju att man lägger lika mycket tid på riktning av plåt, spackling m.m. sedan blåser man på en lack som inte håller. Det var kanske så du tänkte?

Förresten blizzy, har du några tips på att lacka utomhus? ska man bygga ett "tält" eller kan man köra i öppna luften?
Federico
Post Reply