vespaco wrote:Terra menar alltså att vilken kom först: Vespan eller parkan? Ska-musik eller skoterkörning?
Njae, inte direkt. Tycker snarare kopplingen är ologisk och förundrad över att det har utvecklats till en (hård) livsstil i samma division som finns inom bikerkulturen.
vespaco wrote:Jag är den urtrista typen som föredrar ordentliga motorcykelutrustning. Säkerhet framöver mode.
Inn Svedenn vii kall thatt "SMC"...

Denna grupp motorcyklister sätter ofta fluorescerande dekaler på sina backspeglar och deltar i gemensamma avrostningsövningar på våren. Alltid iförda säkerhetsställ med Rukka-jacka i Goretex ovanpå...
vespaco wrote:Och min musiksmak har inte ändrat sig till ska-mani. Jag är den som föredrar trevligt snacksällskap framöver vimsande på parketten.
Trevligt! Men någon sorts musik gillar du väl - Christer Sjögren till exempel, som du ju har berättat att du har alla skivor av?

Och inte har väl den smaken förändrats sedan du blev scooterist?
vespaco wrote:Men jag har nog märkt att för vissa personer så betyder en viss rollkopiering väldigt mycket. Men det har nog någonting med psykologi att göra. Man vill gärna visa att man hör till någon slags konstig/egen grupp, att man vill skilja sig från tråkig omgivning. Livet är en spännande gång mellan att höra till och skilja sig från. Att vara unik och efterlikna. Revir och gruppbetéende... Fram med psykologiboken!

Exakt! Detta är kontentan av min tidigare koppling mellan bikervärlden och scootervärlden. Man blir liksom lite "easy rider" när man brummar fram genom stan iförd parkas och kolsvarta solbrillor i grupp. Sådana personer muckar man inte med ostraffat...
Federico wrote:Terraplane Blues wrote:Det jag motsätter mig är att individer som i sitt dittillsvarande liv utvecklat en, faktiskt unik, stil och smak som passar dem, plötsligt lägger allt detta personliga åt sidan och sväljer ett helt annat kit (livsstil) när de får upp ögonen för scootrar - en livsstil som dessutom är konstlad och egentligen inte har ett dugg med gamla scootrar att göra!
känner du många som lagt sin unika stil åt sidan när de plötsligt en dag köpt gammal scooter? Det gör inte jag. Jag tror att många gått från det andra hållet (som jag själv) Jag började intressera mig för femtio/sextiotalsprylar, sedan klädstilen, sedan musiken till sist fordonen. Jag är den typen som har en förmåga att fastna och fördjupa mig i något, därför blev det som det blev, man nördade in sig på det som var "underground" i sextiotalets ungdomskultur. När man sedan träffade fler som intresserat sig för ungefär samma saker (det fanns inte många i Örebro, men visst ett par/tre-stycken) så accelererade det ytterligare, man hittade mer musik m.m. Ett tag såg man nog ut som tagen ur ett Who skivomslag. Kalla det att jag "köpt livsstilen" om du vill. Men jag kan inte se likheten med HD-åkare i skinnväst.
Känner och känner, det räcker med att kolla in alla parkasklädda scooterister med Dr Martens-kängor för att konstatera att de har en gemensam kläd- och levnadsstil (som majoriteten av dem garanterat inte hade innan de blev s k scooterister).
Jag betvivlar inte din beskrivning om hur du snöade in i scooterträsket, men jag skulle vilja påstå att du är tämligen unik om att ha vandrat den vägen isåfall. Det faller på sin egen orimlighet att alla parkasfreaks inom scootersfären under livets gång bara skulle har "råkat" utveckla samma smak för kläder, musik m m och sedan "råkat" sammanstråla i grupp på varsin scooter. Precis som den livsstilsbanan var predestinerad för alla som råkade lyssna på en Aretha Franklin-låt i barndomen...
Federico wrote:60-tals vågen lever vidare i Örebro, men den har sakta glidit över på 70-talet om man säger så.
Jotack, jag blev varse om det idag när jag surfade efter Amazoner på Blocket. De två alternativen man hade i Örebro som ung på 90-talet kanske var att bli parkasscooterist - eller vandra vägen som Ronny i Örebro valde? (Han ska dock ha cred för sin fantasi - notera Amazonen i bakgrunden!)
http://www.blocket.se/vi/14887238.htm
calle wrote:Tom wrote:(Apropå Kinnaskor som nämns tidigare i tråden så har jag haft kanske fyra par sådana. Gjorde dock misstaget att skaffa ett par naturfärgade vid ett tillfälle. De såg mest ut som ett par ankfötter.)
bästa kängorna...mina står färdiga att tas på för morgandagens tuffa tur längs sydvietnamesiska landsvägen.
Eh, nu när alla snackar om Kinnaskor blir man ju nyfiken på vad det är för något? Sådana här, va?