Om man öppnar en Touring-motor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
paa
Entusiast
Entusiast

Om man öppnar en Touring-motor

Post by paa »

Det gäller en fyrväxlad Touring från 1962.
Jag behöver byta packboxar och delar till kicken som kuggar över, och tänker ta vevlagren också, men vad mer borde man byta när man ändå håller på?
Gamla vägmätaren visade ca 4000 mil tror jag, men jag vet ju inte när den lade av.
Vad kan det vara för trasiga delar till kicken som gör att det kuggar över ibland bara?
Vilka packningar behövs, och skall dom limmas på båda sidor, och med vad i så fall, eller kan/bör man ta silikonpackning på tub någonstans i stället?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Om man öppnar en Touring-motor

Post by Hedge »

Mer som borde bytas på en gammal Touring:
* Växelkors
* Kickstoppsgummin
* Bakaxelslagret + packbox
* Kanske även nålarna i julgranen?
* Kontrollera spelet i växellådan och schimsa upp om det behövs
* Kolla veven så att den är OK
* Byta kolvbultslager
* Kolla/Byta kolvringar
* Kolla kolvspel och cylinderslitage - borra upp om det behövs
* Sota ur cylinder/kolv/avgassystem

Köp en komplett packningssats så har du om någon packning pajar. Se till att tätningsytorna där packningen ska sitta är fria från smuts och gamla packningsrester. Ett sönderbrutet CD-fodral är kanon att skrapa bort sånt med, så att inte tätningsytan skadas. Fetta sedan in packningen så att den blir mjuk och smidig innan montering. Du behöver inget packningsklister eller silikon om du inte har större repor i tätningsytan som behöver fyllas ut.

Att kicken kuggar över beror förmodligen på att kickdrevet och/eller kickdrevsfjädern behöver bytas.

Mvh

Guran
paa wrote:Det gäller en fyrväxlad Touring från 1962.
Jag behöver byta packboxar och delar till kicken som kuggar över, och tänker ta vevlagren också, men vad mer borde man byta när man ändå håller på?
Gamla vägmätaren visade ca 4000 mil tror jag, men jag vet ju inte när den lade av.
Vad kan det vara för trasiga delar till kicken som gör att det kuggar över ibland bara?
Vilka packningar behövs, och skall dom limmas på båda sidor, och med vad i så fall, eller kan/bör man ta silikonpackning på tub någonstans i stället?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Om du ändå har motorn isär är det lika bra att byta alla lager + växelkorset. Jag brukar limma mina papperspackningar med permatex form-a-gasket, ett brunt packningsklister, som jag tycker funkar bra om man inte har för stora jack. Annars är nog silikonpackning bättre.

Slitet kickdrev eller trasig/vek tryckbladfjäder (det metallbleck som pressar drevet mot julgranen) brukar vara orsaken till hoppande kick

Passa även på att byta kolvringar och lameller.

Kolla också att kager i lilländan och storändan av veven är OK, med 4k på mätaren kan dessa ha slitits om man inte kört på bra olja.

lycka till
mvh/HB
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Tack för svaren.
Julgran, växelkors och tryckbladfjäder, vad heter det på tyska resp. engelska?
Post Reply