Knäckt huvudet till ljuddämparbulten - vad göra?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Terraplane Blues

Knäckt huvudet till ljuddämparbulten - vad göra?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

När jag skulle lossa bulten som håller ljuddämparen i svingen knäcktes bulthuvudet av. Resten av bulten sitter nu kvar i svingarmen och givetvis sticker det inte ut någon enda liten bit som man skulle kunna greppa tag i.

Finns det något att göra, förutom att borra ut den? Någon som har borrat ut denna bult utan att förstöra gängorna? Går det att gänga om hålet i det porösa aluminiummaterial som motorblocken brukar bestå av?

Tack på förhand!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Knäckt huvudet till ljuddämparbulten - vad göra?

Post by Hedge »

Köp bra hexagonala skruvutdragare (använd INTE s.k grispittar). Bada i 5-56 ett par dagar. Borra hål i bultresten enligt skruvutdragarinstruktionerna. Slå in utdragaren i hålet. Värm -rejält- runt bulten med gasol eller varmluftspistol. Försök skruva ut bultresten med utdragaren.

Funkar inte det, är nog den enda lösningen att borra ur bultresten med gradvis större och större borr. Pelarborrmaskin är bra att ha i dom här situationerna... När du fått bort största delen av bultresten, brukar man kunna gänga ur det som är kvar med en skruvmejsel eller liknande.

Går inte det heller, så borra ur hela skiten, köp helicoil och sätt i ny gänga.

Mvh

Guran


Terraplane Blues wrote:Hej!

När jag skulle lossa bulten som håller ljuddämparen i svingen knäcktes bulthuvudet av. Resten av bulten sitter nu kvar i svingarmen och givetvis sticker det inte ut någon enda liten bit som man skulle kunna greppa tag i.

Finns det något att göra, förutom att borra ut den? Någon som har borrat ut denna bult utan att förstöra gängorna? Går det att gänga om hålet i det porösa aluminiummaterial som motorblocken brukar bestå av?

Tack på förhand!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 56
Joined: Wed 27 Sep 2006, 19:52
Location: Sweden

Re: Knäckt huvudet till ljuddämparbulten - vad göra?

Post by wazobear »

Jag har också lyckats med precis samma manöver och jag gjorde tricket att borra med gradvis större borr för att sist köra med en gängtapp...

funkade bättre än jag trodde...

kom ihåg att vara riktig försiktig med gängtappen...dra in en kort bit och ut, då den metallen som var kvar i gängorna som lossnade i spån...

det lämnade dock en del spån längst in som jag inte fick ut.. men det funkade i alla fall..

det var ett rätt mödosamt jobb...
Hedge wrote:Köp bra hexagonala skruvutdragare (använd INTE s.k grispittar). Bada i 5-56 ett par dagar. Borra hål i bultresten enligt skruvutdragarinstruktionerna. Slå in utdragaren i hålet. Värm -rejält- runt bulten med gasol eller varmluftspistol. Försök skruva ut bultresten med utdragaren.

Funkar inte det, är nog den enda lösningen att borra ur bultresten med gradvis större och större borr. Pelarborrmaskin är bra att ha i dom här situationerna... När du fått bort största delen av bultresten, brukar man kunna gänga ur det som är kvar med en skruvmejsel eller liknande.

Går inte det heller, så borra ur hela skiten, köp helicoil och sätt i ny gänga.

Mvh

Guran


Terraplane Blues wrote:Hej!

När jag skulle lossa bulten som håller ljuddämparen i svingen knäcktes bulthuvudet av. Resten av bulten sitter nu kvar i svingarmen och givetvis sticker det inte ut någon enda liten bit som man skulle kunna greppa tag i.

Finns det något att göra, förutom att borra ut den? Någon som har borrat ut denna bult utan att förstöra gängorna? Går det att gänga om hålet i det porösa aluminiummaterial som motorblocken brukar bestå av?

Tack på förhand!
"Bara det har motor så...."
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Jag brukar svetsa på en bult på den avbrutna bulten, och sedan skruva ur allt tillsammans.
Detta ger också en kraftig uppvärmning som hjälper att släppa den fastärjade bulten.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Okej, tre olika metoder - tack för dem! :smile:

Det lutar nog åt att stegvis försöka borra ut resterna som sitter kvar och bara hoppas att man inte pajar gängorna. Helicoil verkar "meckigt" och svets har jag inte tillgång till i nuläget.

Tack för era bra tips! *hatt av*
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Thu 27 Apr 2006, 09:34
Location: Göteborg

när jag drar av skruvar...

Post by Silferstjerna »

så använder jag Ridgid, en fantastisk uppfinning.
Man borrar ett litet hål, bankar in pinnen och sätter på medföljande mutter. Som en bonus och lite god vilja kan man återanvända verktyget gång på gång.

/Håkan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: när jag drar av skruvar...

Post by Federico »

Silferstjerna wrote:så använder jag Ridgid, en fantastisk uppfinning.
Man borrar ett litet hål, bankar in pinnen och sätter på medföljande mutter. Som en bonus och lite god vilja kan man återanvända verktyget gång på gång.

/Håkan
jag har också testat något sådant, en grispittsliknande pinne som inte är konisk eller gängad utan det ser ut ungefär som en lång torxbits. man borrar hål med en specialborr anpassad för verktygets storlek, sedan slår man i "pitten" som hugger fast i t.e.x bulten. den stora skillnaden mot vanlig grispitt är att det här inte expanderar ut det man vill lossa. Bosse bildoktorn använde torxbits på samma sätt, men det skulle jag inte rekommendera då de lätt spricker, kanske kan man använda dyra högkvalitativa bits som håller bättre?
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Bosse bildoktorn använde torx...
Jag som alltid undrat vem fan det var som ville titta på programmet frivilligt egentligen.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det är väl ingen gänga där, utan en genomgående bult?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det är väl bara PX som har genomgående bult. På smallframe bultar man väl dämparen direkt in i svingen, eller?

Är det genomgående så är det ju 'bara' att banka med en dorn efter att ha värmt och 5-56'at ordentligt.

/Guran
fritte wrote:Det är väl ingen gänga där, utan en genomgående bult?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

mina smallframemotorer har alla genomgående hål...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:mina smallframemotorer har alla genomgående hål...
V50 och alla gamla "stora" motorer har gängor, tänk att de skulle komma på att genomgående bult var bättre först på 80-talet...
kejj wrote:
Bosse bildoktorn använde torx...
Jag som alltid undrat vem fan det var som ville titta på programmet frivilligt egentligen.
Det är jag. Jag har alla Bosse avsnitten på DVD också...! -nä, jag råkade faktiskt bara se just det avsnittet, tror inte ens att jag såg hela programmet. TV tittande är inte min grej, det blir liksom inte så mycket tid över om man ska få något gjort i garaget.
Federico
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 36
Joined: Sat 06 Aug 2005, 12:31
Location: Norway
Contact:

Re: Knäckt huvudet till ljuddämparbulten - vad göra?

Post by Smallframer »

Hedge wrote:Värm -rejält- runt bulten med gasol
Det er mitt tips også!


Denne rostlöseren är anbefalt til fastsittande saker:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116288
«And on the eighth day, God created Vespa»

Please visit: WWW.VCOB.NO
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Oj, många svar och lika många tillvägagångssätt!

Jag tror trotsallt att jag provar borrning. För övrigt är det som Federico skriver - V50 och tidiga Primaveror har inte genomgående hål.

Tack för alla uppslag och tips! :grin:
Post Reply