Knäckt huvudet till ljuddämparbulten - vad göra?
Knäckt huvudet till ljuddämparbulten - vad göra?
Hej!
När jag skulle lossa bulten som håller ljuddämparen i svingen knäcktes bulthuvudet av. Resten av bulten sitter nu kvar i svingarmen och givetvis sticker det inte ut någon enda liten bit som man skulle kunna greppa tag i.
Finns det något att göra, förutom att borra ut den? Någon som har borrat ut denna bult utan att förstöra gängorna? Går det att gänga om hålet i det porösa aluminiummaterial som motorblocken brukar bestå av?
Tack på förhand!
När jag skulle lossa bulten som håller ljuddämparen i svingen knäcktes bulthuvudet av. Resten av bulten sitter nu kvar i svingarmen och givetvis sticker det inte ut någon enda liten bit som man skulle kunna greppa tag i.
Finns det något att göra, förutom att borra ut den? Någon som har borrat ut denna bult utan att förstöra gängorna? Går det att gänga om hålet i det porösa aluminiummaterial som motorblocken brukar bestå av?
Tack på förhand!
Re: Knäckt huvudet till ljuddämparbulten - vad göra?
Köp bra hexagonala skruvutdragare (använd INTE s.k grispittar). Bada i 5-56 ett par dagar. Borra hål i bultresten enligt skruvutdragarinstruktionerna. Slå in utdragaren i hålet. Värm -rejält- runt bulten med gasol eller varmluftspistol. Försök skruva ut bultresten med utdragaren.
Funkar inte det, är nog den enda lösningen att borra ur bultresten med gradvis större och större borr. Pelarborrmaskin är bra att ha i dom här situationerna... När du fått bort största delen av bultresten, brukar man kunna gänga ur det som är kvar med en skruvmejsel eller liknande.
Går inte det heller, så borra ur hela skiten, köp helicoil och sätt i ny gänga.
Mvh
Guran
Funkar inte det, är nog den enda lösningen att borra ur bultresten med gradvis större och större borr. Pelarborrmaskin är bra att ha i dom här situationerna... När du fått bort största delen av bultresten, brukar man kunna gänga ur det som är kvar med en skruvmejsel eller liknande.
Mvh
Guran
Terraplane Blues wrote:Hej!
Tack på förhand!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Jag har också lyckats med precis samma manöver och jag gjorde tricket att borra med gradvis större borr för att sist köra med en gängtapp...
funkade bättre än jag trodde...
kom ihåg att vara riktig försiktig med gängtappen...dra in en kort bit och ut, då den metallen som var kvar i gängorna som lossnade i spån...
det lämnade dock en del spån längst in som jag inte fick ut.. men det funkade i alla fall..
det var ett rätt mödosamt jobb...
funkade bättre än jag trodde...
kom ihåg att vara riktig försiktig med gängtappen...dra in en kort bit och ut, då den metallen som var kvar i gängorna som lossnade i spån...
det lämnade dock en del spån längst in som jag inte fick ut.. men det funkade i alla fall..
det var ett rätt mödosamt jobb...
Hedge wrote:Köp bra hexagonala skruvutdragare (använd INTE s.k grispittar). Bada i 5-56 ett par dagar. Borra hål i bultresten enligt skruvutdragarinstruktionerna. Slå in utdragaren i hålet. Värm -rejält- runt bulten med gasol eller varmluftspistol. Försök skruva ut bultresten med utdragaren.
Mvh
Guran
Terraplane Blues wrote:Hej!
Tack på förhand!
"Bara det har motor så...."
-
- Nybörjare
när jag drar av skruvar...
så använder jag Ridgid, en fantastisk uppfinning.
Man borrar ett litet hål, bankar in pinnen och sätter på medföljande mutter. Som en bonus och lite god vilja kan man återanvända verktyget gång på gång.
/Håkan
Man borrar ett litet hål, bankar in pinnen och sätter på medföljande mutter. Som en bonus och lite god vilja kan man återanvända verktyget gång på gång.
/Håkan
Re: när jag drar av skruvar...
jag har också testat något sådant, en grispittsliknande pinne som inte är konisk eller gängad utan det ser ut ungefär som en lång torxbits. man borrar hål med en specialborr anpassad för verktygets storlek, sedan slår man i "pitten" som hugger fast i t.e.x bulten. den stora skillnaden mot vanlig grispitt är att det här inte expanderar ut det man vill lossa. Bosse bildoktorn använde torxbits på samma sätt, men det skulle jag inte rekommendera då de lätt spricker, kanske kan man använda dyra högkvalitativa bits som håller bättre?Silferstjerna wrote:så använder jag Ridgid, en fantastisk uppfinning.
/Håkan
Federico
Det är väl bara PX som har genomgående bult. På smallframe bultar man väl dämparen direkt in i svingen, eller?
Är det genomgående så är det ju 'bara' att banka med en dorn efter att ha värmt och 5-56'at ordentligt.
/Guran
Är det genomgående så är det ju 'bara' att banka med en dorn efter att ha värmt och 5-56'at ordentligt.
/Guran
fritte wrote:Det är väl ingen gänga där, utan en genomgående bult?
V50 och alla gamla "stora" motorer har gängor, tänk att de skulle komma på att genomgående bult var bättre först på 80-talet...fritte wrote:mina smallframemotorer har alla genomgående hål...
Det är jag. Jag har alla Bosse avsnitten på DVD också...! -nä, jag råkade faktiskt bara se just det avsnittet, tror inte ens att jag såg hela programmet. TV tittande är inte min grej, det blir liksom inte så mycket tid över om man ska få något gjort i garaget.kejj wrote:Jag som alltid undrat vem fan det var som ville titta på programmet frivilligt egentligen.Bosse bildoktorn använde torx...
Federico
-
- Nybörjare
Det er mitt tips også!Hedge wrote:Värm -rejält- runt bulten med gasol
Denne rostlöseren är anbefalt til fastsittande saker:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=116288
«And on the eighth day, God created Vespa»
Please visit: WWW.VCOB.NO
Please visit: WWW.VCOB.NO