Primavera trimmhjälp

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Aha! Tackar och bockar.
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Har inte prövat själv ännu, men tänker använda detta på mitt px200-block:
http://www.weicon.com/en/produkte/2k-kl ... cks/ti.php
Kanske värt ett försök i alla fall? Det lär vara extremt noggrant med att få bort allt fett och ytan får säkert gärna göras så grov som möjligt.

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Hunnit riktigt långt jag och falcon-flaket i garaget... Plockat ihop det mesta. Det som återstår är att få loss det gamla lagret från julgranen vilket verkar vara hur svårt som helst. Har värmt och dragit fast lagret i skruvstädet och slagit med dorn, men tyvärr utan resultat... Tips mottages gärna...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Klyv lagret med vinkelslipen. :mrgreen:
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Funderat på det men är rädd att jag skadar julgranen... Men ser ut som enda alternativet... Ångrar att jag började försöka få loss det, skulle behållt det, kändes helt felfritt. Men nu har jag redan börjat misshandla det...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Fick tag på en avdragare som klarade problemet. Återstår bara att skruva ihop blocken och montera koppling och cylinder..
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Mallossi-kopplingen har 4 plattor, men det är 3 orginal. Monterade alla 4. Skulle man gjort så?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du har alltså monterat ett fyrskivigt lamellpaket. Ger bättre friktion och gör att du kan gå ner lite i hårdhet på kopplingsfjädern.

Ja, har du köpt fyrskivigt så skall alla monteras. Dom har tunnare korkbelägg än orginal, så bara tre blir nog lite fel.

Mvh

Guran
Bustamente wrote:Mallossi-kopplingen har 4 plattor, men det är 3 orginal. Monterade alla 4. Skulle man gjort så?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Bustamente wrote:Fick tag på en avdragare som klarade problemet. Återstår bara att skruva ihop blocken och montera koppling och cylinder..
Hur blev det, svetsade du blocket innan portningen?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ja blocket är svetsat innan portning. Bra att kopplingen var rätt. Tack för informationen.

Nu har jag 2 frågor till :grin:

1. Här är packningen som följde med mallossin. Ska det se ut så här? Håller det tätt? Varför täcker den inte mer av kontaktytan? Och vad gör den tredje porten på packningen när den inte finns på cylindern?

Image

2. På instruktionerna för cylindern står att kolvringarna ska dit på något speciellt sett. En illustration visar att kolvringarna är typ sluttande och skårorna likaså i kolven. Men när jag tittar på mina ringar och kolv som var med så är de f*n helt spikraka och platta och ser precis likadana ut båda två och på båda sidorna. Förekommer någon sluttning på någon sida så krävs specialmätverktyg för att upptäcka det.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

1) Jag tror att det beror på att Malossin finns i två varianter, en slidmatad, och en omvänd, kolvstyrd variant där förgasaren sitter direkt på cylindern, och då har den en tredje port. Packingen är väl gjord att funka på bägge.

2) Den instruktionen är till för att du inte ska sätta kolvringarna upp och ner tror jag, det var samma sak på mitt 166-kit. Titta noggrant så ser du hur dom ska sitta. Testa sedan med fingrarna att du kan pressa in ringen helt och hållet i spåret, det ska inte kännas svårt att göra det.

Mvh

Guran
Bustamente wrote:Ja blocket är svetsat innan portning. Bra att kopplingen var rätt. Tack för informationen.

Nu har jag 2 frågor till :grin:

1. Här är packningen som följde med mallossin. Ska det se ut så här? Håller det tätt? Varför täcker den inte mer av kontaktytan? Och vad gör den tredje porten på packningen när den inte finns på cylindern?

2. På instruktionerna för cylindern står att kolvringarna ska dit på något speciellt sett. En illustration visar att kolvringarna är typ sluttande och skårorna likaså i kolven. Men när jag tittar på mina ringar och kolv som var med så är de f*n helt spikraka och platta och ser precis likadana ut båda två och på båda sidorna. Förekommer någon sluttning på någon sida så krävs specialmätverktyg för att upptäcka det.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack för svar. Men jag har verkligen tittat extremt noga. Har låtit andra titta också. Det är omöjligt att se någon skildnad. Ska ta med dem till jobbet imorgon och lämna till kontrollgubben. Han har mätutrustning som mäter tusendelars millimeter. Hoppas han kan se vilken sida som är vilken... Otroligt idiotiskt att de inte märker ut på ringarna vilken sida som ska vara uppåt eller något...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ringarna går in hela vägen utan svårighet oavsett hur jag vänder dom. Har provat åt olika håll flera gånger och de känns lika lätt åt båda håll...
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Bustamente wrote:2. På instruktionerna för cylindern står att kolvringarna ska dit på något speciellt sett. En illustration visar att kolvringarna är typ sluttande och skårorna likaså i kolven. Men när jag tittar på mina ringar och kolv som var med så är de f*n helt spikraka och platta och ser precis likadana ut båda två och på båda sidorna. Förekommer någon sluttning på någon sida så krävs specialmätverktyg för att upptäcka det.
Tror detta bara gäller de större kitten. De små kitten brukar ha vinkelräta kolvringar.

Om ringarna sluttar så är de ganska lätt att se. För att ytterliggare förtydliga sluttningen brukar jag använda en stålskala eller sidan av ett skjutmått. Håll den mot kolvringen och du skall se att ena sidan sluttar och andra sidan är vinkelrät.

VH/C
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Skönt att höra. Gubben på jobbet undersökte först utseendemässigt med lupp och sedan mätte han och kom fram till att den är helt liksidig. Exakt samma tjocklek på insidan som utsidan och helt 90 gradiga vinklar... Då sätter jag i dom bara och kör då? Tack för hjälpen...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Man hinner bara ner i garaget innan nästa frågetecken... spelet inne i kolven är mycket större än vad jag varit med om tidigare. Vevstaken och pinnlagret (som följde med veven) kan glida väldigt mycket i sidled. Ska det vara så eller ska man ha något speciellt kolvbultslager till malossin?

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Bustamente wrote:Då sätter jag i dom bara och kör då?
-yeah!
-kör försiktigt i början med nya grejor.
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok, tack, ja detska jag... Men är det som det ska med kolvbultslagret och det? Ska det kunna glida så mycket i sidled?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Så länge som veven är schimsad vid storändan ska det inte vara ett problem vad jag förstår.

Mvh

Guran
Bustamente wrote:Ok, tack, ja detska jag... Men är det som det ska med kolvbultslagret och det? Ska det kunna glida så mycket i sidled?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Till Malossi 152cc T5 är det ett bredare kolvbultslager. Kanske skall denna också ha det?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

schimsad vid storändan? aj aj. hade hoppats få på cylindern ikväll... var kan man få reda på om det ska vara bredare lager? inget om det i instruktionerna. Kan inte hitta något sådant på sip heller. :sad:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

har kollat, du verkar ha rätt lager.

Tror inte det finns någon Vespa där vevstakens sidoposition styrs av kolven.
På gamla Lambrettor var det dock vanligt.
Så inget att oro sig för.
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Men nållagerbussningen då, är den styrd eller kan den "åka ur" vevstaken?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tack så mycket. Nu känns det lugnare. Vågar nog skruva ihop det. Märkte också att det gick ut en liten grej längst in på insidan som gör att lagret inte kan åka hela vägen in till kanten. Det är dock fortfarande större spel än orginal, men vevstaken kan aldrig få mindre än 50% lager även om man trycker staken (he he) och lagret åt varsit håll...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Och det ska inte gå, eftersom moderna vevar är schimsade i storändan på vevstaken. Kolla så ser du. Det är tunna skivor mellan vevhalvorna och vevstaken. Dom ser till att hålla lilländans spel i schack.

Vissa Lambrettor hade inte schims vid storändan, utan förlitade sig på bussningar uppe vid lilländan. Det funkar, men inte om man trimmar...

Mvh

Guran
Bustamente wrote:Tack så mycket. Nu känns det lugnare. Vågar nog skruva ihop det. Märkte också att det gick ut en liten grej längst in på insidan som gör att lagret inte kan åka hela vägen in till kanten. Det är dock fortfarande större spel än orginal, men vevstaken kan aldrig få mindre än 50% lager även om man trycker staken (he he) och lagret åt varsit håll...
Post Reply