Primavera trimmhjälp
Har inte prövat själv ännu, men tänker använda detta på mitt px200-block:
http://www.weicon.com/en/produkte/2k-kl ... cks/ti.php
Kanske värt ett försök i alla fall? Det lär vara extremt noggrant med att få bort allt fett och ytan får säkert gärna göras så grov som möjligt.
-Niklas
http://www.weicon.com/en/produkte/2k-kl ... cks/ti.php
Kanske värt ett försök i alla fall? Det lär vara extremt noggrant med att få bort allt fett och ytan får säkert gärna göras så grov som möjligt.
-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Hunnit riktigt långt jag och falcon-flaket i garaget... Plockat ihop det mesta. Det som återstår är att få loss det gamla lagret från julgranen vilket verkar vara hur svårt som helst. Har värmt och dragit fast lagret i skruvstädet och slagit med dorn, men tyvärr utan resultat... Tips mottages gärna...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Du har alltså monterat ett fyrskivigt lamellpaket. Ger bättre friktion och gör att du kan gå ner lite i hårdhet på kopplingsfjädern.
Ja, har du köpt fyrskivigt så skall alla monteras. Dom har tunnare korkbelägg än orginal, så bara tre blir nog lite fel.
Mvh
Guran
Ja, har du köpt fyrskivigt så skall alla monteras. Dom har tunnare korkbelägg än orginal, så bara tre blir nog lite fel.
Mvh
Guran
Bustamente wrote:Mallossi-kopplingen har 4 plattor, men det är 3 orginal. Monterade alla 4. Skulle man gjort så?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Ja blocket är svetsat innan portning. Bra att kopplingen var rätt. Tack för informationen.
Nu har jag 2 frågor till
1. Här är packningen som följde med mallossin. Ska det se ut så här? Håller det tätt? Varför täcker den inte mer av kontaktytan? Och vad gör den tredje porten på packningen när den inte finns på cylindern?

2. På instruktionerna för cylindern står att kolvringarna ska dit på något speciellt sett. En illustration visar att kolvringarna är typ sluttande och skårorna likaså i kolven. Men när jag tittar på mina ringar och kolv som var med så är de f*n helt spikraka och platta och ser precis likadana ut båda två och på båda sidorna. Förekommer någon sluttning på någon sida så krävs specialmätverktyg för att upptäcka det.
Nu har jag 2 frågor till

1. Här är packningen som följde med mallossin. Ska det se ut så här? Håller det tätt? Varför täcker den inte mer av kontaktytan? Och vad gör den tredje porten på packningen när den inte finns på cylindern?

2. På instruktionerna för cylindern står att kolvringarna ska dit på något speciellt sett. En illustration visar att kolvringarna är typ sluttande och skårorna likaså i kolven. Men när jag tittar på mina ringar och kolv som var med så är de f*n helt spikraka och platta och ser precis likadana ut båda två och på båda sidorna. Förekommer någon sluttning på någon sida så krävs specialmätverktyg för att upptäcka det.
1) Jag tror att det beror på att Malossin finns i två varianter, en slidmatad, och en omvänd, kolvstyrd variant där förgasaren sitter direkt på cylindern, och då har den en tredje port. Packingen är väl gjord att funka på bägge.
2) Den instruktionen är till för att du inte ska sätta kolvringarna upp och ner tror jag, det var samma sak på mitt 166-kit. Titta noggrant så ser du hur dom ska sitta. Testa sedan med fingrarna att du kan pressa in ringen helt och hållet i spåret, det ska inte kännas svårt att göra det.
Mvh
Guran
2) Den instruktionen är till för att du inte ska sätta kolvringarna upp och ner tror jag, det var samma sak på mitt 166-kit. Titta noggrant så ser du hur dom ska sitta. Testa sedan med fingrarna att du kan pressa in ringen helt och hållet i spåret, det ska inte kännas svårt att göra det.
Mvh
Guran
Bustamente wrote:Ja blocket är svetsat innan portning. Bra att kopplingen var rätt. Tack för informationen.
Nu har jag 2 frågor till![]()
1. Här är packningen som följde med mallossin. Ska det se ut så här? Håller det tätt? Varför täcker den inte mer av kontaktytan? Och vad gör den tredje porten på packningen när den inte finns på cylindern?
2. På instruktionerna för cylindern står att kolvringarna ska dit på något speciellt sett. En illustration visar att kolvringarna är typ sluttande och skårorna likaså i kolven. Men när jag tittar på mina ringar och kolv som var med så är de f*n helt spikraka och platta och ser precis likadana ut båda två och på båda sidorna. Förekommer någon sluttning på någon sida så krävs specialmätverktyg för att upptäcka det.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Tack för svar. Men jag har verkligen tittat extremt noga. Har låtit andra titta också. Det är omöjligt att se någon skildnad. Ska ta med dem till jobbet imorgon och lämna till kontrollgubben. Han har mätutrustning som mäter tusendelars millimeter. Hoppas han kan se vilken sida som är vilken... Otroligt idiotiskt att de inte märker ut på ringarna vilken sida som ska vara uppåt eller något...
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Tror detta bara gäller de större kitten. De små kitten brukar ha vinkelräta kolvringar.Bustamente wrote:2. På instruktionerna för cylindern står att kolvringarna ska dit på något speciellt sett. En illustration visar att kolvringarna är typ sluttande och skårorna likaså i kolven. Men när jag tittar på mina ringar och kolv som var med så är de f*n helt spikraka och platta och ser precis likadana ut båda två och på båda sidorna. Förekommer någon sluttning på någon sida så krävs specialmätverktyg för att upptäcka det.
Om ringarna sluttar så är de ganska lätt att se. För att ytterliggare förtydliga sluttningen brukar jag använda en stålskala eller sidan av ett skjutmått. Håll den mot kolvringen och du skall se att ena sidan sluttar och andra sidan är vinkelrät.
VH/C
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Så länge som veven är schimsad vid storändan ska det inte vara ett problem vad jag förstår.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Bustamente wrote:Ok, tack, ja detska jag... Men är det som det ska med kolvbultslagret och det? Ska det kunna glida så mycket i sidled?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Tack så mycket. Nu känns det lugnare. Vågar nog skruva ihop det. Märkte också att det gick ut en liten grej längst in på insidan som gör att lagret inte kan åka hela vägen in till kanten. Det är dock fortfarande större spel än orginal, men vevstaken kan aldrig få mindre än 50% lager även om man trycker staken (he he) och lagret åt varsit håll...
Och det ska inte gå, eftersom moderna vevar är schimsade i storändan på vevstaken. Kolla så ser du. Det är tunna skivor mellan vevhalvorna och vevstaken. Dom ser till att hålla lilländans spel i schack.
Vissa Lambrettor hade inte schims vid storändan, utan förlitade sig på bussningar uppe vid lilländan. Det funkar, men inte om man trimmar...
Mvh
Guran
Vissa Lambrettor hade inte schims vid storändan, utan förlitade sig på bussningar uppe vid lilländan. Det funkar, men inte om man trimmar...
Mvh
Guran
Bustamente wrote:Tack så mycket. Nu känns det lugnare. Vågar nog skruva ihop det. Märkte också att det gick ut en liten grej längst in på insidan som gör att lagret inte kan åka hela vägen in till kanten. Det är dock fortfarande större spel än orginal, men vevstaken kan aldrig få mindre än 50% lager även om man trycker staken (he he) och lagret åt varsit håll...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================