Har precis förvärvat mig en Touring - 62, som inte har blivit startad på 10 år men fungerade när den ställdes av. Tänkte ta byta nödvändiga motordelar som pga ålderdom kan göra att hon skär.
Vilka delar ska bytas, och sitter någon på allmänna tips för modellen?
/Ola
Touring - 62
Touring - 62
Born again!
Re: Touring - 62
Det som påverkas av ålder kan vara packboxar i motorn som torkat, men det märker du om motorn rusar eller om det kommer in bensin i växellådsoljan.olsann wrote:Har precis förvärvat mig en Touring - 62, som inte har blivit startad på 10 år men fungerade när den ställdes av. Tänkte ta byta nödvändiga motordelar som pga ålderdom kan göra att hon skär.
Vilka delar ska bytas, och sitter någon på allmänna tips för modellen?
/Ola
annars är det inte så mycket att kolla innnan provstart.
problem som kan uppstå vid längre förvaring är att växellådsoljan läckt ut, men den byter du ju ändå efter 10 år (SAE 30)
Förgasaren kan vara igensatt av bensinavlagringar om den förvarats med bensin i förgasaren, likaså bensinkranen om du har otur.
ibland läcker gamla vespor i utgående axel mot bakbromstrumman, det är växellådsolja som rinner in i trumman och gör att bromsen inte tar.
kan inte komma på mer just nu....
Federico
Jag citerar ett inlägg från en tråd om bränslefilter för någon dag sedan:
Jag läste en gång om Vespa-uthyrare i Danmark som skickade flaskor med TTS-olja med hyrmaskinerna, och avkrävde löfte av kunderna att aldrig använda annan olja. Det hade varit för mycket strul med billig-oljorna så dom hade tvärlessnat.
Vill dock varna för att använda Castrols MC-olja i växellådan, den gör att kopplingen hugger.
Quaker State eller Shells Advance MC-oljor funkar bra med kopplingen, liksom flera raka SAE30-oljor.
Med bara 2% olja är det väl en väl investerad peng att köra på TTS, hade man behövt 6% skulle jag också tvekat.Det är ett känt faktum att den nuvarande 95-oktanen inte svarar speciellt bra på att lagras í förgasare eller tank. Det blir beläggningar (som luktar träsprit av nån anledning) och det sätter igen både förgasare och kran.
Av den anledningen tankar jag bara 98 eller 99 i alla mina scootrar, inte bara den hårdtrimmade, det är så drygt att bli tvungen att gå igenom förgasaren på alla hojar med 95 varje vår.
Är hojen trimmad (läs: har högre komp) ska man absolut köra med 98, gärna med en stänk oktanbooster i också. Då slipper man riskera att spikar.
Mvh
Guran
Jag läste en gång om Vespa-uthyrare i Danmark som skickade flaskor med TTS-olja med hyrmaskinerna, och avkrävde löfte av kunderna att aldrig använda annan olja. Det hade varit för mycket strul med billig-oljorna så dom hade tvärlessnat.
Vill dock varna för att använda Castrols MC-olja i växellådan, den gör att kopplingen hugger.
Quaker State eller Shells Advance MC-oljor funkar bra med kopplingen, liksom flera raka SAE30-oljor.
Ok. Men troligtvis är det problemfritt att köra på 95 (i alla fall min erfarenhet). Vid säsongens slut kanske man kan köra igenom en 98 tankning för säkerhets skull. De avlagringar och negativa effekter man talar om uppstår inte så fort och använder man scootern så att nytt bränsle tankas då och då ska det väl inte vara någon fara?paa wrote:Jag citerar ett inlägg från en tråd om bränslefilter för någon dag sedan:
Med bara 2% olja är det väl en väl investerad peng att köra på TTS, hade man behövt 6% skulle jag också tvekat.Det är ett känt faktum att den nuvarande 95-oktanen inte svarar speciellt bra på att lagras í förgasare eller tank. Det blir beläggningar (som luktar träsprit av nån anledning) och det sätter igen både förgasare och kran.
Av den anledningen tankar jag bara 98 eller 99 i alla mina scootrar, inte bara den hårdtrimmade, det är så drygt att bli tvungen att gå igenom förgasaren på alla hojar med 95 varje vår.
Är hojen trimmad (läs: har högre komp) ska man absolut köra med 98, gärna med en stänk oktanbooster i också. Då slipper man riskera att spikar.
Mvh
Guran
Ett tips oavsett vilken soppa man kör på är att stänga av kranen och torrköra förgasaren på tomgång, detta är aldrig fel inför vintern eller annan stillastående förvaring.
Finns det verkligen inget billigare alternativ till TTS? Hur mycket kostar DP:s Agip olja per liter?
Federico
Jag kan rekommendera den som säljs på Preem, Motex 2T helsyntet (Texacos märke) den är relativt billig och har funkat kanon.
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n ... enDocument
Shells Advance Ultra 2 helsyntet är också den bra.
http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... ltra_2.pdf
Nu tänker jag inte starta någon 'mitt märke är bättre för att...'-diskussion, men ett hett tips: kolla på API (American Petrol Institute) rankingen på flaskan. Är dom likadana på två oljor, kan du räkna med samma skydd på bägge oljorna. TC är den högsta som finns, och den ser du på i princip ALLA helsyntetiska tvåtaktsoljor.
Läs här:
http://www.sea-doo.net/techarticles/oil/oil.htm
Köper du bara Castrol och kör orginal, så är du oekonomiskt lagd. Det är bara en av många bra moderna oljor. Givet, den luktar bäst av dom alla.
/Guran
http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n ... enDocument
Shells Advance Ultra 2 helsyntet är också den bra.
http://www.shell.com/static/se-sv/downl ... ltra_2.pdf
Nu tänker jag inte starta någon 'mitt märke är bättre för att...'-diskussion, men ett hett tips: kolla på API (American Petrol Institute) rankingen på flaskan. Är dom likadana på två oljor, kan du räkna med samma skydd på bägge oljorna. TC är den högsta som finns, och den ser du på i princip ALLA helsyntetiska tvåtaktsoljor.
Läs här:
http://www.sea-doo.net/techarticles/oil/oil.htm
Köper du bara Castrol och kör orginal, så är du oekonomiskt lagd. Det är bara en av många bra moderna oljor. Givet, den luktar bäst av dom alla.
/Guran
Federico wrote:paa wrote: ....
Finns det verkligen inget billigare alternativ till TTS? Hur mycket kostar DP:s Agip olja per liter?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!