Universallyft

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
paa
Entusiast
Entusiast

Universallyft

Post by paa »

Såna här lyftar säljs nu billigt lite varstans:

Image

Är det någon som använt den till en Vespa, och kan rekommendera den eller varna för den? Vespan är ju väldigt baktung och man vill ju inte att lyften ska tippa omkull när man lyft upp fordonet.
Skulle behöva något liknande när jag tar bort motorn för en motorrenovering.
Vad använder ni när ni demonterar motor och bakhjul?
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Lyftar från biltema och julas har diskuterats en del i den här tråden:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ght=#21947

I mitt garage ser det ut så här:

Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Tack för länken.
Ang din bild, jag ser bara en pallbock bak och en fram, vad är det som håller stabiliteten i sidled.
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

paa wrote:Ang din bild, jag ser bara en pallbock bak och en fram, vad är det som håller stabiliteten i sidled.
En bräda som är ordentligt fastskruvad på den främre pallbocken. Enklare är kanske att använda två pallbockar fram...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Universallyft

Post by Hedge »

Allt du behöver för att lyfta ur motorn på en vespa, är en pallbock och en rem som låser centralstödet så att det inte fälls in.

Sen lyfter du bara upp bakändan på vespan på pallbocken så att bakhjulet går fritt (en garagedomkraft under motorblocket underlättar), tar bort hjulet, stötdämparen, all el/bensin/vajrar och till sist tar du loss motorbulten. Klart.

Den enda lyft (förutom dom riktiga servicelyftarna) som fixar vespa och lambretta, är det gamla klassiska scooterlyften som liknar en övervuxen garagedomkraft där man lyfter scootern med en tving över bensköldstunneln. Då kan man luta hojen både bakåt och framåt, man kommer åt överallt och själva lyften tar ingen plats alls. Har ingen bild, men har för mig att Calle la in en länk när det här diskuterades tidigare på forumet. Sök.

Mvh

Guran

paa wrote:Såna här lyftar säljs nu billigt lite varstans:

Är det någon som använt den till en Vespa, och kan rekommendera den eller varna för den? Vespan är ju väldigt baktung och man vill ju inte att lyften ska tippa omkull när man lyft upp fordonet.
Skulle behöva något liknande när jag tar bort motorn för en motorrenovering.
Vad använder ni när ni demonterar motor och bakhjul?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

paa in da house:
Är det någon som använt den till en Vespa, och kan rekommendera den eller varna för den?

Jag har en sån hemma men tycker att den är lite klumpig för att använda på en scooter, funkar bra på en större hoj, är perfekt att baxa runt en hoj på små & trånga utrymmen. För att skruva scooter tycker jag att den här är klockren.....

Image

Lyfter 90cm högt, några spännband eller en "bläckfisk" håller scootern på plats för allt från slipa & lacka till power skruva....

DP says: Rätt verktyg är halva jobbet.....
Post Reply