Allt du behöver för att lyfta ur motorn på en vespa, är en pallbock och en rem som låser centralstödet så att det inte fälls in.
Sen lyfter du bara upp bakändan på vespan på pallbocken så att bakhjulet går fritt (en garagedomkraft under motorblocket underlättar), tar bort hjulet, stötdämparen, all el/bensin/vajrar och till sist tar du loss motorbulten. Klart.
Den enda lyft (förutom dom riktiga servicelyftarna) som fixar vespa och lambretta, är det gamla klassiska scooterlyften som liknar en övervuxen garagedomkraft där man lyfter scootern med en tving över bensköldstunneln. Då kan man luta hojen både bakåt och framåt, man kommer åt överallt och själva lyften tar ingen plats alls. Har ingen bild, men har för mig att Calle la in en länk när det här diskuterades tidigare på forumet. Sök.
Mvh
Guran
paa wrote:Såna här lyftar säljs nu billigt lite varstans:
Är det någon som använt den till en Vespa, och kan rekommendera den eller varna för den? Vespan är ju väldigt baktung och man vill ju inte att lyften ska tippa omkull när man lyft upp fordonet.
Skulle behöva något liknande när jag tar bort motorn för en motorrenovering.
Vad använder ni när ni demonterar motor och bakhjul?