Har du monterat bränslefilter på bensinslangen
Har du monterat bränslefilter på bensinslangen
Kommentera gärna egna erfarenheter.
Re: Har du monterat bränslefilter på bensinslangen
Borde väl ha gjort det eftersom det är så löjligt enkelt och att man får rengöra förgasaren med jämna mellanrum. Kanske för att det är så enkelt så tänker man att man ändå kan göra det när som helst...paa wrote:Kommentera gärna egna erfarenheter.
C
Har haft det som standard, men efter en del egna dyrköpta erfarenheter kommit till slutsatsen: oklokt att införa ytterligare en felkälla när det gäller bränsletillförseln.
/Guran
/Guran
paa wrote:Kommentera gärna egna erfarenheter.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Vad var det som gick fel, och varför var det filtrets fel?Hedge wrote:Har haft det som standard, men efter en del egna dyrköpta erfarenheter kommit till slutsatsen: oklokt att införa ytterligare en felkälla när det gäller bränsletillförseln.
/Guran
På t ex en trimmad Vespa med större/högre insug, så kan filtret tillsammans med den bristfälliga nivåskillnaden mellan tank/fg göra att du får problem med soppatillförseln. Beror lite på placering och utformning av filtret, men inte svårt alls att missa.
Filtret kan börja läcka, vilket kan ge tillfälle till långa sköna promenader med hjälmen i hand när soppan oväntat tar slut.
Filter svarar dåligt på vår nuvarande skitbensin, och sätts väldigt lätt igen av de beläggningar som blir av den. = Inget eller dåligt bränsleflöde.
Jag tar hellre lite skit i förgasaren och eventuellt nån repa i cylindern än ett rejält nyp på motorvägen orsakat av något av ovanstående.
Tycker det är funkar gott nog med att se till att tanken och dom filter som redan finns (kran/fg) är i gott skick.
Mvh
Guran
Filtret kan börja läcka, vilket kan ge tillfälle till långa sköna promenader med hjälmen i hand när soppan oväntat tar slut.
Filter svarar dåligt på vår nuvarande skitbensin, och sätts väldigt lätt igen av de beläggningar som blir av den. = Inget eller dåligt bränsleflöde.
Jag tar hellre lite skit i förgasaren och eventuellt nån repa i cylindern än ett rejält nyp på motorvägen orsakat av något av ovanstående.
Tycker det är funkar gott nog med att se till att tanken och dom filter som redan finns (kran/fg) är i gott skick.
Mvh
Guran
paa wrote:Vad var det som gick fel, och varför var det filtrets fel?Hedge wrote:Har haft det som standard, men efter en del egna dyrköpta erfarenheter kommit till slutsatsen: oklokt att införa ytterligare en felkälla när det gäller bränsletillförseln.
/Guran
-
- Lärling
håller medpatrikgrann wrote:Otrimmade Vespor: Ja
Trimmade Vespor: Nej
lägger man 10.000+ på trimdelar är det inget snack om att se till att tanken ska vara ny eller i gott skick. de eventuella små partiklar som ändå kan åka in i motorn är inget jämfört med allt damm som sugs in genom luften. Är det stora bitar man oroar sig för så sitter det ju ett nät både i bensinkranen och inbland i inloppet till förgasaren.
Federico
-
- Lärling
Efter att ha stått å svurit och meckat i Finlandsnatten med en jävligt trilskande GS200 mitt uti hämäskogen insåg jag till sist att det var det där j-a bensinfiltret som inte funkade.
Blev någonslags baklås i det. rev bort tank och allt, slet bort det och vips så funkade den kanon och har så gjort sedan den där julinatten 2004. Tur att jag hade Stian med Saab 2-taktaren med mig som kunde lysa upp meket.
Men innan dess funkade filtret väl under cannonball och hela scotland runt.
På CannonballracerPX:en ville man ju åka tryggt varför ett par mercedesfilter införskaffades, de har funkat bra, men den har väl å andra sidan inte gått så himla långt.
Blev någonslags baklås i det. rev bort tank och allt, slet bort det och vips så funkade den kanon och har så gjort sedan den där julinatten 2004. Tur att jag hade Stian med Saab 2-taktaren med mig som kunde lysa upp meket.
Men innan dess funkade filtret väl under cannonball och hela scotland runt.
På CannonballracerPX:en ville man ju åka tryggt varför ett par mercedesfilter införskaffades, de har funkat bra, men den har väl å andra sidan inte gått så himla långt.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
paa in da house:
Ganska enig med ovan, noop inga filter på mina 2 hjulingar, brukar använda mig av Kreem Tank Liner i äldre plåttankar och så grova kranar (helst utan reserv & filter) och slangar som bara möjligt, eftersom våra racing hojar körs på VP 103 octan så är det nästan uteslutande den dieten alla mina 2-hjulingar (utom min metanol bobber) får när jag tankar hemma eller har dunk med annars blir det bara 98 octan, till tvåtaktarna använder jag dessutom Agip 2T Speed helsyntet olja....
DP says: Hellre lite skit is soppan än en skuren motor....
Ganska enig med ovan, noop inga filter på mina 2 hjulingar, brukar använda mig av Kreem Tank Liner i äldre plåttankar och så grova kranar (helst utan reserv & filter) och slangar som bara möjligt, eftersom våra racing hojar körs på VP 103 octan så är det nästan uteslutande den dieten alla mina 2-hjulingar (utom min metanol bobber) får när jag tankar hemma eller har dunk med annars blir det bara 98 octan, till tvåtaktarna använder jag dessutom Agip 2T Speed helsyntet olja....
DP says: Hellre lite skit is soppan än en skuren motor....
När jag köpt scootern för några år sedan hade jag problem med att den gick ett tag och sedan stannade. Jag bytte stift, brytare, konding spole men ingen skillnad. Så jag gjorde ren bensinkran och förgasare men ingen skillnad. Då bytte jag till en ny bensinslang som var lite styvare och lite kortare och då gick den äntligen. Efter ett par års funktion har den börjat krångla igen, går några km sedan stannar den. Har blivit sämre och sämre, nu startar den inte alls. Har bytt stift, monterat slangfilter, men den gick nästan sämre med slangfiltret så det åkte bort igen, rengjort förgasaren, och nu är jag lite rådvill vad som skall göras.
Byta till 98 oktan, och ny flottörnål, och göra rent i förgasaren med Bräkleen och bränsleinsprutningsrengöringsmedel blir det väl. Sedan ska jag korta bensinslangen så mycket som överhuvud är praktiskt möjligt så får vi se. Jag tror att de små slangfiltren i plast med veckat pappersfilter är lite väl täta, men att mässingsvävssilen i kranen och plastgallret i förgasaren är nog lite väl grova i stället.
Luftföroreningspartiklarna kommer ju aldrig in i dom finaste munstyckena utan går rakt in och förhoppningsvis igenom motorn. Jag är inte främst rädd för att partiklarna i bensinen ska skada motorn, utan mer att de sätter igen munstyckena i förgasaren.
På bensinbilarna har ju tillverkarna gått upp till betydligt större och bättre bensinfilter. Bosch bensinfilter till insprutningsbilar är väl nästan en liter i volym! Finns det inga seriösa slangfilter till tvåtaktare som har lagom filtreringsgrad och väldigt litet tryckfall?
Byta till 98 oktan, och ny flottörnål, och göra rent i förgasaren med Bräkleen och bränsleinsprutningsrengöringsmedel blir det väl. Sedan ska jag korta bensinslangen så mycket som överhuvud är praktiskt möjligt så får vi se. Jag tror att de små slangfiltren i plast med veckat pappersfilter är lite väl täta, men att mässingsvävssilen i kranen och plastgallret i förgasaren är nog lite väl grova i stället.
Luftföroreningspartiklarna kommer ju aldrig in i dom finaste munstyckena utan går rakt in och förhoppningsvis igenom motorn. Jag är inte främst rädd för att partiklarna i bensinen ska skada motorn, utan mer att de sätter igen munstyckena i förgasaren.
På bensinbilarna har ju tillverkarna gått upp till betydligt större och bättre bensinfilter. Bosch bensinfilter till insprutningsbilar är väl nästan en liter i volym! Finns det inga seriösa slangfilter till tvåtaktare som har lagom filtreringsgrad och väldigt litet tryckfall?
-
- Nybörjare
Kanskje en bensinkran med sedimentkammer er tingen?
Så vidt jeg vet er det to filter i den (kan ta ut ett om man vil), men clouet er at rusk og urenheter blir liggende igjen i det undre kammeret, uten at gjennomstrømmingen hindres mye.
Fungerer nesten som en vannlås.
Så vidt jeg vet er det to filter i den (kan ta ut ett om man vil), men clouet er at rusk og urenheter blir liggende igjen i det undre kammeret, uten at gjennomstrømmingen hindres mye.
Fungerer nesten som en vannlås.
«And on the eighth day, God created Vespa»
Please visit: WWW.VCOB.NO
är ventilationshålet i tanklocket igensatt?paa wrote:När jag köpt scootern för några år sedan hade jag problem med att den gick ett tag och sedan stannade. Jag bytte stift, brytare, konding spole men ingen skillnad. Så jag gjorde ren bensinkran och förgasare men ingen skillnad. Då bytte jag till en ny bensinslang som var lite styvare och lite kortare och då gick den äntligen. Efter ett par års funktion har den börjat krångla igen, går några km sedan stannar den. Har blivit sämre och sämre, nu startar den inte alls. Har bytt stift, monterat slangfilter, men den gick nästan sämre med slangfiltret så det åkte bort igen, rengjort förgasaren, och nu är jag lite rådvill vad som skall göras.
-
- Nybörjare
http://rivierascooterspares.co.uk/produ ... c7c4fa3cc9paa wrote:Vem säljer sådana?
«And on the eighth day, God created Vespa»