Bra sidor att hitta lambrettor ?
Bra sidor att hitta lambrettor ?
Är helt ny här och även helt ny inom vespa biten.
Så har inte så stor koll på läget vilken vespa som är bra att börja med osv.
Men jag är ute efter en äldre vespa och med lite tips från er som kanske kan hjälpa en vad man kan börja med som är lätt att meka med osv.
Jag undrar även om ni vet några sidor som man kan hitta vespor, har kollat på blocket, så undra om där finns fler sådana sidor om vespor ?
Skulle vilja ha en vespa som har fungerande motor men sen det övriga skulle jag gärna vilja ha en som man kan pilla med och lacka och göra kåpor i kolfiber och liknande.
Skulle vara vänligt om ni kunde hjälpa mig..
Mvh Ola
Men jag är ute efter en äldre vespa och med lite tips från er som kanske kan hjälpa en vad man kan börja med som är lätt att meka med osv.
Jag undrar även om ni vet några sidor som man kan hitta vespor, har kollat på blocket, så undra om där finns fler sådana sidor om vespor ?
Skulle vilja ha en vespa som har fungerande motor men sen det övriga skulle jag gärna vilja ha en som man kan pilla med och lacka och göra kåpor i kolfiber och liknande.
Mvh Ola
yees
Re: Bra sidor att hitta lambrettor ?
Man får börja med att dela in Vespor (och Lambrettor) i tre olika klasser för att få en första utsortering.Hallander wrote:Är helt ny här och även helt ny inom vespa biten.
Mvh Ola
1. Tung MC (150-175-200cc motorer)
2. Lätt MC (125cc motor)
3. Moped (50cc 30km/h)
Hur ser dina förutsättningar ut? har du MC kort?
"Äldre Vespa" är ju defenitionsfråga.
Veteran är ett fordon 30år eller äldre, skattebefriat och besiktning var 24 månad. Fordon från 1950 eller tidigare är helt besiktningsbefriade.
I Sverige har vi Vespor från 1949 och några få Lambretta som är ytterligare ett par år äldre. Men det är först på femtiotalet större mängder importeras hit. Alltså är det lättast att hitta en scooter som är nyare än 1950, sextiotalsmaskiner är ännu vanligare.
Jag tycker du ska titta runt lite på internet för att skapa dig en bild av skillnaderna. Under sextiotalets första halva sker den största utseendeförändringen för båda märkena. Lambrettan blir smalare och kantigare, Vespan blir kantigare. Nästa stora förändring är när båda märkena i början av sjuttiotalet får elektronisk tändning vilket ökar driftsäkerheten.
Reservdelsåtgången är bra för båda märkena (de senaste åren har nytillverkning av reservdelar ökat)
Vill du meka så lite som möjligt är det bra att köpa en scooter som är besiktigad och kan provköras ordentligt, men kom ihåg att en gammal tvåtaktare kräver en del underhåll. Jag skulle vilja påstå att Vespa är mer mekvänlig än Lambretta med undantag för vissa ingrepp. Vad som är lättmekat är omöjligt att säga, därför blir svaret ingen modell är lättmekad om man får svårlösta fel....
Lycka till med ditt letande, Blocket och SSK webben är nog de bästa annonsmarknaderna på webben. Tidningen Classic Motor brukar också ha en del scooterannonser. Grundtipset är att försöka hitta en scooter i sverige som är kvar i register och helst besiktigad. Att köpa från utlandet medför extrakostnader, vi har också sett en hel del fuskrenoveringar på senare år (många av dessa med ursprung i Thailand eller Vietnam, men de kan vara sålda genom företag/privatpersoner i europa eller sverige)
Federico
Federico wrote:Man får börja med att dela in Vespor (och Lambrettor) i tre olika klasser för att få en första utsortering.Hallander wrote:Är helt ny här och även helt ny inom vespa biten.
Mvh Ola
1. Tung MC (150-175-200cc motorer)
2. Lätt MC (125cc motor)
3. Moped (50cc 30km/h)
Hur ser dina förutsättningar ut? har du MC kort?
"Äldre Vespa" är ju defenitionsfråga.
Veteran är ett fordon 30år eller äldre, skattebefriat och besiktning var 24 månad. Fordon från 1950 eller tidigare är helt besiktningsbefriade.
I Sverige har vi Vespor från 1949 och några få Lambretta som är ytterligare ett par år äldre. Men det är först på femtiotalet större mängder importeras hit. Alltså är det lättast att hitta en scooter som är nyare än 1950, sextiotalsmaskiner är ännu vanligare.
Jag tycker du ska titta runt lite på internet för att skapa dig en bild av skillnaderna. Under sextiotalets första halva sker den största utseendeförändringen för båda märkena. Lambrettan blir smalare och kantigare, Vespan blir kantigare. Nästa stora förändring är när båda märkena i början av sjuttiotalet får elektronisk tändning vilket ökar driftsäkerheten.
Reservdelsåtgången är bra för båda märkena (de senaste åren har nytillverkning av reservdelar ökat)
Vill du meka så lite som möjligt är det bra att köpa en scooter som är besiktigad och kan provköras ordentligt, men kom ihåg att en gammal tvåtaktare kräver en del underhåll. Jag skulle vilja påstå att Vespa är mer mekvänlig än Lambretta med undantag för vissa ingrepp. Vad som är lättmekat är omöjligt att säga, därför blir svaret ingen modell är lättmekad om man får svårlösta fel....
Lycka till med ditt letande, Blocket och SSK webben är nog de bästa annonsmarknaderna på webben. Tidningen Classic Motor brukar också ha en del scooterannonser. Grundtipset är att försöka hitta en scooter i sverige som är kvar i register och helst besiktigad. Att köpa från utlandet medför extrakostnader, vi har också sett en hel del fuskrenoveringar på senare år (många av dessa med ursprung i Thailand eller Vietnam, men de kan vara sålda genom företag/privatpersoner i europa eller sverige)
Jag får tacka så mycket. Ja jag har mc-kort, men det är så jag har inte mekat mycket förut, men det är något jag skulle vilja forska mer i att lära mig, tänkte därför börja med något som iaf fungerar osv.
För det jag söker, så är jag fasst vid den som är lite mer runda och stora sido kåpor, men jag ska leta, och tackar ännu en gång för hjälpen.
Mvh Ola
yees
Stora runda kåpor. Då är det Vespa som gäller. Modeller från ca 1955-1962/63.Hallander wrote:För det jag söker, så är jag fasst vid den som är lite mer runda och stora sido kåpor, men jag ska leta, och tackar ännu en gång för hjälpen.
Mvh Ola
Federico
I skick som på bilderna får du dock vara beredd på att betala premium. Inte för att avskräcka, utan för att förvarna.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Hallander wrote:Ja precis där har vi något liknande, det är något sånt jag är ute efter..
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Jo jag har sett att priset är rätt så högt på dem, men jag tänkte mig en som kan vara dålig i lack och så, men har en fungerande motor, för jag vill själv pilla lite med utseende, med lack och kolfiber kåpor och så.Hedge wrote:I skick som på bilderna får du dock vara beredd på att betala premium. Inte för att avskräcka, utan för att förvarna.
Mvh
Guran
Hallander wrote:Ja precis där har vi något liknande, det är något sånt jag är ute efter..
yees
Just Vespa GS 160 är en ytterst åtråvärd modell, som många kommer bjuda högt på nästan oavsett skick. Hur det är med S2-lambrettor här i sverige har jag sämre koll på. Men dom står ju inte som spön i backen direkt, om man kollar på blocket.
Vad menar jag med det då: Jo, bli inte förvånad om priset sticker iväg högt på just GS160, även om det är ett okörbart skogslik. I körbart skick (med orginalmotor!) blir det mycket mera pengar. Vill du hitta fynd tror jag det är bättre om du siktar på t ex Vespa Touring, Sprint, eller GL, dom finns det flera av (speciellt Touring) och där kan du räkna med ett lägre pris.
Mvh
Guran
Vad menar jag med det då: Jo, bli inte förvånad om priset sticker iväg högt på just GS160, även om det är ett okörbart skogslik. I körbart skick (med orginalmotor!) blir det mycket mera pengar. Vill du hitta fynd tror jag det är bättre om du siktar på t ex Vespa Touring, Sprint, eller GL, dom finns det flera av (speciellt Touring) och där kan du räkna med ett lägre pris.
Mvh
Guran
Hallander wrote:Jo jag har sett att priset är rätt så högt på dem, men jag tänkte mig en som kan vara dålig i lack och så, men har en fungerande motor, för jag vill själv pilla lite med utseende, med lack och kolfiber kåpor och så.Hedge wrote:I skick som på bilderna får du dock vara beredd på att betala premium. Inte för att avskräcka, utan för att förvarna.
Mvh
Guran
Last edited by Hedge on Thu 24 Jan 2008, 15:36, edited 1 time in total.
Slå till på den här annars.
http://www.blocket.se/vi/14334902.htm?ca=11_s
Bara det är gjord av plåt så....
där börjar man kanta till vespan i smyg...kejj wrote:Slå till på den här annars.
Federico
Den heter Super S i Svenska bilregistret, det är alltså inte felskrivet utan felet ligger hos dåvarande importören som tyckte att "Super" lät bättre än "150" i Annonser och på reklamblad..... Kanske ville man få modellerna under GS att låta hyfsat sportiga ändå.vespaco wrote:Och någon Super är den väl inte! Dem började man tillverka 1965, eller hur? Verkar vara att alla modeller som heter något med Super påbörjades kring 1965. Super Sport finns några från år 1964. Om man vill klyva atomer och hårstrån alltså...
Federico
Jo då. Visst är det en Super, i Sverige.
Generalagenten, Como, började med modellnamn 1953.
Systemet är inte så krångligt:
Elit: 125cc
Populär: Snål 125cc (U)
Popolino: Lätt 125cc
Super: 150cc
Touring: 150cc med lite lyx
Den i annonsen är en VL1 eller 2 - det ser man på fästet för ljusomkopplaren. Har inte koll på skillnaden mellan VL1 och 2.
De kallas förresten Struzzo i Italien, för att de ser ut som en struts, antar jag.
/P
Generalagenten, Como, började med modellnamn 1953.
Systemet är inte så krångligt:
Elit: 125cc
Populär: Snål 125cc (U)
Popolino: Lätt 125cc
Super: 150cc
Touring: 150cc med lite lyx
Den i annonsen är en VL1 eller 2 - det ser man på fästet för ljusomkopplaren. Har inte koll på skillnaden mellan VL1 och 2.
De kallas förresten Struzzo i Italien, för att de ser ut som en struts, antar jag.
/P
Aha! Det är alltså frågan om ett svenskt namn typ Touring som ingen annan känner än svenskar! Super är nog inte det bästa påhittade namnet så här efteråt med facit i handen. Tänker på alla dessa Super som kommer från Vietnam. Åtminstone tänkte jag genast Vietnam när jag såg modellnamnet. Måste ta din lista i förvar för eventuella kommande behov, tackar...
Fast det där är ju inte en GS, utan en helt normal GL. Väl?
/G
/G
kejj wrote:Slå till på den här annars.
mm. GL är det , GS har inget med den modellen att göraHedge wrote:Fast det där är ju inte en GS, utan en helt normal GL. Väl?
/G
kejj wrote:Slå till på den här annars.
Federico