Bra sidor att hitta lambrettor ?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Hallander
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Tue 22 Jan 2008, 02:49
Location: Landskrona

Bra sidor att hitta lambrettor ?

Post by Hallander »

Är helt ny här och även helt ny inom vespa biten.
Så har inte så stor koll på läget vilken vespa som är bra att börja med osv.
Men jag är ute efter en äldre vespa och med lite tips från er som kanske kan hjälpa en vad man kan börja med som är lätt att meka med osv.

Jag undrar även om ni vet några sidor som man kan hitta vespor, har kollat på blocket, så undra om där finns fler sådana sidor om vespor ?
Skulle vilja ha en vespa som har fungerande motor men sen det övriga skulle jag gärna vilja ha en som man kan pilla med och lacka och göra kåpor i kolfiber och liknande.
Skulle vara vänligt om ni kunde hjälpa mig..

Mvh Ola
yees
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Bra sidor att hitta lambrettor ?

Post by Federico »

Hallander wrote:Är helt ny här och även helt ny inom vespa biten.
Så har inte så stor koll på läget vilken vespa som är bra att börja med osv.
Men jag är ute efter en äldre vespa och med lite tips från er som kanske kan hjälpa en vad man kan börja med som är lätt att meka med osv.

Jag undrar även om ni vet några sidor som man kan hitta vespor, har kollat på blocket, så undra om där finns fler sådana sidor om vespor ?
Skulle vilja ha en vespa som har fungerande motor men sen det övriga skulle jag gärna vilja ha en som man kan pilla med och lacka och göra kåpor i kolfiber och liknande.
Skulle vara vänligt om ni kunde hjälpa mig..

Mvh Ola
Man får börja med att dela in Vespor (och Lambrettor) i tre olika klasser för att få en första utsortering.

1. Tung MC (150-175-200cc motorer)
2. Lätt MC (125cc motor)
3. Moped (50cc 30km/h)

Hur ser dina förutsättningar ut? har du MC kort?

"Äldre Vespa" är ju defenitionsfråga.
Veteran är ett fordon 30år eller äldre, skattebefriat och besiktning var 24 månad. Fordon från 1950 eller tidigare är helt besiktningsbefriade.

I Sverige har vi Vespor från 1949 och några få Lambretta som är ytterligare ett par år äldre. Men det är först på femtiotalet större mängder importeras hit. Alltså är det lättast att hitta en scooter som är nyare än 1950, sextiotalsmaskiner är ännu vanligare.

Jag tycker du ska titta runt lite på internet för att skapa dig en bild av skillnaderna. Under sextiotalets första halva sker den största utseendeförändringen för båda märkena. Lambrettan blir smalare och kantigare, Vespan blir kantigare. Nästa stora förändring är när båda märkena i början av sjuttiotalet får elektronisk tändning vilket ökar driftsäkerheten.

Reservdelsåtgången är bra för båda märkena (de senaste åren har nytillverkning av reservdelar ökat)

Vill du meka så lite som möjligt är det bra att köpa en scooter som är besiktigad och kan provköras ordentligt, men kom ihåg att en gammal tvåtaktare kräver en del underhåll. Jag skulle vilja påstå att Vespa är mer mekvänlig än Lambretta med undantag för vissa ingrepp. Vad som är lättmekat är omöjligt att säga, därför blir svaret ingen modell är lättmekad om man får svårlösta fel....

Lycka till med ditt letande, Blocket och SSK webben är nog de bästa annonsmarknaderna på webben. Tidningen Classic Motor brukar också ha en del scooterannonser. Grundtipset är att försöka hitta en scooter i sverige som är kvar i register och helst besiktigad. Att köpa från utlandet medför extrakostnader, vi har också sett en hel del fuskrenoveringar på senare år (många av dessa med ursprung i Thailand eller Vietnam, men de kan vara sålda genom företag/privatpersoner i europa eller sverige)
Federico
Hallander
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Tue 22 Jan 2008, 02:49
Location: Landskrona

Re: Bra sidor att hitta lambrettor ?

Post by Hallander »

Federico wrote:
Hallander wrote:Är helt ny här och även helt ny inom vespa biten.
Så har inte så stor koll på läget vilken vespa som är bra att börja med osv.
Men jag är ute efter en äldre vespa och med lite tips från er som kanske kan hjälpa en vad man kan börja med som är lätt att meka med osv.

Jag undrar även om ni vet några sidor som man kan hitta vespor, har kollat på blocket, så undra om där finns fler sådana sidor om vespor ?
Skulle vilja ha en vespa som har fungerande motor men sen det övriga skulle jag gärna vilja ha en som man kan pilla med och lacka och göra kåpor i kolfiber och liknande.
Skulle vara vänligt om ni kunde hjälpa mig..

Mvh Ola
Man får börja med att dela in Vespor (och Lambrettor) i tre olika klasser för att få en första utsortering.

1. Tung MC (150-175-200cc motorer)
2. Lätt MC (125cc motor)
3. Moped (50cc 30km/h)

Hur ser dina förutsättningar ut? har du MC kort?

"Äldre Vespa" är ju defenitionsfråga.
Veteran är ett fordon 30år eller äldre, skattebefriat och besiktning var 24 månad. Fordon från 1950 eller tidigare är helt besiktningsbefriade.

I Sverige har vi Vespor från 1949 och några få Lambretta som är ytterligare ett par år äldre. Men det är först på femtiotalet större mängder importeras hit. Alltså är det lättast att hitta en scooter som är nyare än 1950, sextiotalsmaskiner är ännu vanligare.

Jag tycker du ska titta runt lite på internet för att skapa dig en bild av skillnaderna. Under sextiotalets första halva sker den största utseendeförändringen för båda märkena. Lambrettan blir smalare och kantigare, Vespan blir kantigare. Nästa stora förändring är när båda märkena i början av sjuttiotalet får elektronisk tändning vilket ökar driftsäkerheten.

Reservdelsåtgången är bra för båda märkena (de senaste åren har nytillverkning av reservdelar ökat)

Vill du meka så lite som möjligt är det bra att köpa en scooter som är besiktigad och kan provköras ordentligt, men kom ihåg att en gammal tvåtaktare kräver en del underhåll. Jag skulle vilja påstå att Vespa är mer mekvänlig än Lambretta med undantag för vissa ingrepp. Vad som är lättmekat är omöjligt att säga, därför blir svaret ingen modell är lättmekad om man får svårlösta fel....

Lycka till med ditt letande, Blocket och SSK webben är nog de bästa annonsmarknaderna på webben. Tidningen Classic Motor brukar också ha en del scooterannonser. Grundtipset är att försöka hitta en scooter i sverige som är kvar i register och helst besiktigad. Att köpa från utlandet medför extrakostnader, vi har också sett en hel del fuskrenoveringar på senare år (många av dessa med ursprung i Thailand eller Vietnam, men de kan vara sålda genom företag/privatpersoner i europa eller sverige)

Jag får tacka så mycket. Ja jag har mc-kort, men det är så jag har inte mekat mycket förut, men det är något jag skulle vilja forska mer i att lära mig, tänkte därför börja med något som iaf fungerar osv.
För det jag söker, så är jag fasst vid den som är lite mer runda och stora sido kåpor, men jag ska leta, och tackar ännu en gång för hjälpen.

Mvh Ola
yees
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Bra sidor att hitta lambrettor ?

Post by Federico »

Hallander wrote:För det jag söker, så är jag fasst vid den som är lite mer runda och stora sido kåpor, men jag ska leta, och tackar ännu en gång för hjälpen.

Mvh Ola
Stora runda kåpor. Då är det Vespa som gäller. Modeller från ca 1955-1962/63.
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Lambretta före -62 är också "lite mer runda och har stora sidokåpor".
/P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Paka wrote:Lambretta före -62 är också "lite mer runda och har stora sidokåpor".
/P
Det är sant

Lambretta 1961

Image

Vespa 1962

Image
Federico
Hallander
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Tue 22 Jan 2008, 02:49
Location: Landskrona

Post by Hallander »

Ja precis där har vi något liknande, det är något sånt jag är ute efter..
yees
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

I skick som på bilderna får du dock vara beredd på att betala premium. Inte för att avskräcka, utan för att förvarna.

Mvh

Guran
Hallander wrote:Ja precis där har vi något liknande, det är något sånt jag är ute efter..
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hallander
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Tue 22 Jan 2008, 02:49
Location: Landskrona

Post by Hallander »

Hedge wrote:I skick som på bilderna får du dock vara beredd på att betala premium. Inte för att avskräcka, utan för att förvarna.

Mvh

Guran
Hallander wrote:Ja precis där har vi något liknande, det är något sånt jag är ute efter..
Jo jag har sett att priset är rätt så högt på dem, men jag tänkte mig en som kan vara dålig i lack och så, men har en fungerande motor, för jag vill själv pilla lite med utseende, med lack och kolfiber kåpor och så.
yees
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Just Vespa GS 160 är en ytterst åtråvärd modell, som många kommer bjuda högt på nästan oavsett skick. Hur det är med S2-lambrettor här i sverige har jag sämre koll på. Men dom står ju inte som spön i backen direkt, om man kollar på blocket.

Vad menar jag med det då: Jo, bli inte förvånad om priset sticker iväg högt på just GS160, även om det är ett okörbart skogslik. I körbart skick (med orginalmotor!) blir det mycket mera pengar. Vill du hitta fynd tror jag det är bättre om du siktar på t ex Vespa Touring, Sprint, eller GL, dom finns det flera av (speciellt Touring) och där kan du räkna med ett lägre pris.

Mvh

Guran


Hallander wrote:
Hedge wrote:I skick som på bilderna får du dock vara beredd på att betala premium. Inte för att avskräcka, utan för att förvarna.

Mvh

Guran
Hallander wrote:Ja precis där har vi något liknande, det är något sånt jag är ute efter..
Jo jag har sett att priset är rätt så högt på dem, men jag tänkte mig en som kan vara dålig i lack och så, men har en fungerande motor, för jag vill själv pilla lite med utseende, med lack och kolfiber kåpor och så.
Last edited by Hedge on Thu 24 Jan 2008, 15:36, edited 1 time in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Slå till på den här annars.
http://www.blocket.se/vi/14334902.htm?ca=11_s
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:Slå till på den här annars.
http://www.blocket.se/vi/14334902.htm?ca=11_s
där börjar man kanta till vespan i smyg...
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Snyggare, men "endast" håller jag väl kanske inte med om:

Image

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Och någon Super är den väl inte! Dem började man tillverka 1965, eller hur? Verkar vara att alla modeller som heter något med Super påbörjades kring 1965. Super Sport finns några från år 1964. Om man vill klyva atomer och hårstrån alltså...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

vespaco wrote:Och någon Super är den väl inte! Dem började man tillverka 1965, eller hur? Verkar vara att alla modeller som heter något med Super påbörjades kring 1965. Super Sport finns några från år 1964. Om man vill klyva atomer och hårstrån alltså...
Den heter Super S i Svenska bilregistret, det är alltså inte felskrivet utan felet ligger hos dåvarande importören som tyckte att "Super" lät bättre än "150" i Annonser och på reklamblad..... Kanske ville man få modellerna under GS att låta hyfsat sportiga ändå.
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jo då. Visst är det en Super, i Sverige.
Generalagenten, Como, började med modellnamn 1953.
Systemet är inte så krångligt:
Elit: 125cc
Populär: Snål 125cc (U)
Popolino: Lätt 125cc
Super: 150cc
Touring: 150cc med lite lyx

Den i annonsen är en VL1 eller 2 - det ser man på fästet för ljusomkopplaren. Har inte koll på skillnaden mellan VL1 och 2.
De kallas förresten Struzzo i Italien, för att de ser ut som en struts, antar jag.


/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Aha! Det är alltså frågan om ett svenskt namn typ Touring som ingen annan känner än svenskar! Super är nog inte det bästa påhittade namnet så här efteråt med facit i handen. Tänker på alla dessa Super som kommer från Vietnam. Åtminstone tänkte jag genast Vietnam när jag såg modellnamnet. Måste ta din lista i förvar för eventuella kommande behov, tackar...
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

vespaco wrote:Måste ta din lista i förvar för eventuella kommande behov, tackar...
Bäst att skriva ut den på mjukt papper då.
/P
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Höhöhö! Inte sådana behov, det finns andra också...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ring Erik! Han behöver säkert en Super till!

/Guran
Paka wrote:Snyggare, men "endast" håller jag väl kanske inte med om:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Fast det där är ju inte en GS, utan en helt normal GL. Väl?

/G
kejj wrote:Slå till på den här annars.
http://www.blocket.se/vi/14334902.htm?ca=11_s
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Hedge wrote:Fast det där är ju inte en GS, utan en helt normal GL. Väl?

/G
kejj wrote:Slå till på den här annars.
http://www.blocket.se/vi/14334902.htm?ca=11_s
mm. GL är det , GS har inget med den modellen att göra
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Javisst ja, mitt otränade öga märkte inte det i början utan bara reagerade på att sidokåporna påminde om den senare Rallyn.

Ni har självklart rätt!
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply