Bara att hoppas att allt det andra är rätt nu
Primavera trimmhjälp
-
Bustamente
- Lärling

- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
Bustamente
- Lärling

- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Vad är det för skildnad på malossi förgasarkittet för pv och pk?
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... c407b69353
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... c407b69353
Är det vinkeln på röret? Så att den hamnar rätt i hålet i chassit?
Känns lite surt att den för pv är 500 spänn dyrare...
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... c407b69353
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... c407b69353
Är det vinkeln på röret? Så att den hamnar rätt i hålet i chassit?
Känns lite surt att den för pv är 500 spänn dyrare...
Hej!
Helt korrekt, vinkeln på röret skiljer sig mellan PK och V50/PV.
På PKXL skiljer det dessutom på ännu ett sätt: PKXL har tre monteringshål istället för två...men i dessa kitten ser det i allafall på bilden ut som att det följer med täckplattor för både PK och PKXL och då båda kitten är för cylindermatning kan det ju kvitta.
Det går att köra PK-insug i PV-kaross men du får såga en del och det är därefter svårt att återställa.
Helt korrekt, vinkeln på röret skiljer sig mellan PK och V50/PV.
På PKXL skiljer det dessutom på ännu ett sätt: PKXL har tre monteringshål istället för två...men i dessa kitten ser det i allafall på bilden ut som att det följer med täckplattor för både PK och PKXL och då båda kitten är för cylindermatning kan det ju kvitta.
Det går att köra PK-insug i PV-kaross men du får såga en del och det är därefter svårt att återställa.
-
Bustamente
- Lärling

- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
Bustamente
- Lärling

- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Nu har tomten varit här med paket
Har ett par funderingar nu bara:
1. Jag kände på portarna på mallossin och jag tycker de känns väldigt vassa. Säkert att man inte behöver grada av en mallossi?
2. Man tar upp och anpassar motorblocket efter portarna precis som vanligt äver om man kör med reed?
3. Svänghjulet står det px & v50 på, men det är rätt?
Har ett par funderingar nu bara:
1. Jag kände på portarna på mallossin och jag tycker de känns väldigt vassa. Säkert att man inte behöver grada av en mallossi?
2. Man tar upp och anpassar motorblocket efter portarna precis som vanligt äver om man kör med reed?
3. Svänghjulet står det px & v50 på, men det är rätt?
-
patrikgrann
- Lärling

- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Har du kollat på scooterhelp? Där har de en guide till att porta för polini 130 (dock med förstärkt block, vilket de flesta verkar hoppa över, men ändå): http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... stall.html.
Som sagt, se verkligen upp så du inte går igenom blocket, det är mycket tunnare än man tror på sina ställen. Jag har hört talas om fler än en som fått lämna in blocket för alu-svets efter att ha gått igenom det tunna godset vid portning!
Som sagt, se verkligen upp så du inte går igenom blocket, det är mycket tunnare än man tror på sina ställen. Jag har hört talas om fler än en som fått lämna in blocket för alu-svets efter att ha gått igenom det tunna godset vid portning!
-
patrikgrann
- Lärling

- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
-
Bustamente
- Lärling

- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
he he, ni ligger sekunden före... kom precis upp från garaget efter att ha upptäckt att det knappt går att ta upp porten på kopplingssidan alls. På svänghjulsidan gick det bra, men andra sidan måste svetsas. Så det blev stopp ett tag. Ska ta med den till en polare i helgen och se om han kan lägga på lite svets...
-
Bustamente
- Lärling

- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Menar du 'blind'-lagret som bakaxeln slutar i?
Om du menar det, så är det svårt som fan att få ut. Den vanliga lösningen som ges, är att svarva till en axel som precis passar i lagret. Sen värmer du blocket -ordentligt-, packar det fullt med värmetåligt fett. Sedan tar du din axel, sätter i den i lagret, och bankar ner den i lagret. Fettet kommer då att agera hydraulolja och pressa upp lagret ur blocket. Man måste då och då fylla på med fett för att få ur det helt.
Jag gick inte iland med det (fegade ur), utan tog istället en skruvmejsel och bände sönder lagret så att jag fick ut nålarna. Sedan använde jag en Dremel och en kapskiva för att slipa in en brottanvisning, som jag sedan bearbetade med mejsel. Då sprack lagerringen, och kunde tas ur med en tång. Dock blev det med min metod lite märken i lagerläget, det ska man alltså kunna undvika med den första metoden. Min har dock funkat perfekt, trots att jag plågat den på racingbanor.
Mvh
Guran
Om du menar det, så är det svårt som fan att få ut. Den vanliga lösningen som ges, är att svarva till en axel som precis passar i lagret. Sen värmer du blocket -ordentligt-, packar det fullt med värmetåligt fett. Sedan tar du din axel, sätter i den i lagret, och bankar ner den i lagret. Fettet kommer då att agera hydraulolja och pressa upp lagret ur blocket. Man måste då och då fylla på med fett för att få ur det helt.
Jag gick inte iland med det (fegade ur), utan tog istället en skruvmejsel och bände sönder lagret så att jag fick ut nålarna. Sedan använde jag en Dremel och en kapskiva för att slipa in en brottanvisning, som jag sedan bearbetade med mejsel. Då sprack lagerringen, och kunde tas ur med en tång. Dock blev det med min metod lite märken i lagerläget, det ska man alltså kunna undvika med den första metoden. Min har dock funkat perfekt, trots att jag plågat den på racingbanor.
Mvh
Guran
Bustamente wrote:Blocket svetsat och portarna färdiga. Nu återstår ännu ett problem. Någon som har något tips hur man får ut bakaxelnållagret? Hållit på i timmar...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Här köpte jag min:
http://www.gardinpersson.se/default_orig.asp
http://www.gardinpersson.se/default_orig.asp
-
Bustamente
- Lärling

- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Det nållager som bakaxeln vilar i på svänghjulssidan. Det är ipressat i blocket, dvs du har ingen möjlighet att slå eller pressa ur det på vanligt sätt.
/Guran
/Guran
Andréas wrote:Får man ställa en sån dum fråga som: Vilket lager är det ni egentligen menar?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
Bustamente
- Lärling

- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Nu blev det problem igen. Som det syns på bilden så är det väldigt liten tätningsyta vid hörnet vid porten på kopplingssidan. Inga problem tänkte jag, man bygger väl på med kemisk metall har jag hört. Skulle inhandla det idag, men gubben på mekonomen säger att kemisk metall aldrig kommer fungera för den klarar inte så höga temperaturer. Stämmer det?
Det håller. Fråga Frederico, han hade en tredje port byggt på sin sprintmotor med just kemisk metall. Det blir inte så varmt där.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Bustamente wrote:Nu blev det problem igen. Som det syns på bilden så är det väldigt liten tätningsyta vid hörnet vid porten på kopplingssidan. Inga problem tänkte jag, man bygger väl på med kemisk metall har jag hört. Skulle inhandla det idag, men gubben på mekonomen säger att kemisk metall aldrig kommer fungera för den klarar inte så höga temperaturer. Stämmer det?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
patrikgrann
- Lärling

- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
En kollega som kör enduro-vm lagade ett spräckt motorblock på en del tävling med kemisk metall, höll hela tävlingen utan några som helst problem. Svetsa är enligt mitt tycke att föredra om man har möjlighet, men kemisk metall funkar bra och så värmekänsligt har jag aldrig hört talas om att det skulle vara.
-
Bustamente
- Lärling

- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
-
Smallframer
- Nybörjare

- Posts: 36
- Joined: Sat 06 Aug 2005, 12:31
- Location: Norway
- Contact:





